Vi Bilägares forum

Tillverkare utan laddbara bilar dödsdömda?

Tillverkare utan laddbara bilar dödsdömda?

Möjligen beror mitt uppmärksammande av det på att jag själv åker laddbar bil, men börjar det inte vara väldigt få bilfabrikanter som inte erbjuder något laddbart i sitt sortiment?
Några har kanske inte nått marknaden ännu, men är nyligen presenterade.
Det borde bli ganska stor del av koldioxidutsläppen som försvinner om folk kan köra de första åtta-tio milen på el.

Uppdaterat: 2015-12-11 11:25

Kommentarer

I mina ögon är laddbara den bästa vägen att gå. Då kan man köra utan lokala utsläpp direkt från där bilen förvarats över natten. Största delen av infrastrukturen är redan byggd i stora delar av världen, dvs elledningar.
Vätgas är bara ett sätt att tvinga kunderna att återkomma ofta till verkstaden.

Uppdaterat: 2015-12-11 13:48
L. Mäkinen skrev:

I mina ögon är laddbara den bästa vägen att gå. Då kan man köra utan lokala utsläpp direkt från där bilen förvarats över natten. Största delen av infrastrukturen är redan byggd i stora delar av världen, dvs elledningar.
Vätgas är bara ett sätt att tvinga kunderna att återkomma ofta till verkstaden.

Om vätgas ska bli en hit så får nog bilhandlarna ha egna tankställen på sina anläggningar. För jag tror inte bränsleindustrin eller staten är så sugna att bekosta en utbyggnad av vätgasnätet. Inte efter hur det blev med etanolsatsningen.

Uppdaterat: 2015-12-11 13:52

I dagsläget "tillverkas" vätgas från fossil naturgas så där vinner man inget utan förlorar på förluster i överföringen.
Vätgas är ju bara en energibärare som egentligen inte skiljer sig från andra bärare som el, syntetiskt bränsle mm.
Idag tillverkas 85-90% av all el i världen från fossila bränslen, i huvudsak kol! Sen kommer ju detta att i framtiden att förbättras och gå mot förnyelsebara källor och lokalt finns källor som vindkraft som kan förbättra situationen.
Men kvarstår att vätgas i sig inte frälser världen utan det viktiga är att få fram primärenergi, vilken energibärare som kommer att bli dominerande återstår att se. Personligen tycker jag att vätgas verkar vara en besvärlig bärare men att spå om framtiden är ju som bekant svårt.

Uppdaterat: 2015-12-11 14:56

Med tanke på all utbyggnad av vind- och solel så kommer vi på något sätt behöva lösningar där vi lagrar strömmen och där kan faktiskt laddbara bilar vara en bra lösning.
När jag sitter på jobbet en dag så kan den ev. solenergin gärna fylla upp ett batteri i min bil likväl som på natten kan vind eller vattenkraft göra detta.
Just nu känner jag inte att en laddhybrid passar in i min bilvardag, men på sikt är det absolut intressant. Jag gillar konceptet och att det är en bra väg till att lära sig att använda el mer och mer.

Uppdaterat: 2015-12-11 15:25
*Robban

Inom den närmaste framtiden kommer absolut laddhybrider och rena elbilar att bli de vanligaste alternativen till konventionella bilar.
Vätgas kommer väldigt långt in i framtiden trots att det använts som fordonsbränsle sedan hundra år. Dels faller vätgasen på infrastrukturen, dels på att det ännu inte finns någon kostnadseffektiv framställningsmetod. Det gäller att komma ihåg att vätgas, även om väte är ett grundämne, inte är ett bränsle utan här en bärare till omvandling till energi.
Det absolut bästa bränslet nu är gas, bio-eller naturgas spelar inte så stor roll. Naturgas finns i oändliga mängder och det är ren miljövård att omvandla den till energi+CO2, men det finns även möjlighet att använda metan i bränsleceller.

Uppdaterat: 2015-12-11 21:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför skulle dom vara dödsdömda? Dieseln är ju jätte billig! Olje priset på lägsta nivå. Bara och gasa på. Miljö partiet lär väl aldrig hamna i en regering igen..

Uppdaterat: 2015-12-11 21:16

Går att spara energi på många sätt, t.ex. använda bromskraften att ladda upp lufttankar, som ser ut att spara mycket bränsle också.
Billigt och väger inte mycket.
Peugeot ska komma ut med nån modell snart.
Det var ett tag sen jag läste om luftmotorn men hittar bara äldre länkar nu där man säger -16. Har det kanske blivit nerlagt igen tro.

Uppdaterat: 2015-12-11 21:57
HT19 skrev:

Varför skulle dom vara dödsdömda? Dieseln är ju jätte billig! Olje priset på lägsta nivå. Bara och gasa på. Miljö partiet lär väl aldrig hamna i en regering igen..

Vilka som styr i den lokala ankdammen påverkar inte biltillverkares överlevnad.

Uppdaterat: 2015-12-11 21:58
Benols skrev:

HT19, oljan är en ändlig resurs som är på väg att sina. Hur snabbt den sinar och när vi kommer att märka av det är oklart även för expertisen som har olika åsikter. Men oavsett tillgång så förorenar förbränningen så bättre alternativ måste fram.

Det var det jag skrev om i #10!
Den metangas som i alltmer accelererande mängd läcker ut från den sibiriska tundran skulle kunna täcka en stor del av vårt energibehov.
Svårigheten ligger i att vilja och kunna ta tillvara den.
Sedan har vi de oerhörda mängder gas som kontinuerligt kommer från ruttnande tång i världshaven (kan man kalla det biogas eller naturgas?), samma där, finns någon vilja eller kunskap att ta tillvara den.
Alla miljömuppar tjatar om ökande CO2-utsläpp trots att det är bara en bråkdel så allvarlig växthusgas som metan.

Uppdaterat: 2015-12-12 09:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Benols skrev:

HT19, oljan är en ändlig resurs som är på väg att sina. Hur snabbt den sinar och när vi kommer att märka av det är oklart även för expertisen som har olika åsikter. Men oavsett tillgång så förorenar förbränningen så bättre alternativ måste fram.

Ja är oljan påväg att sina borde ju priset vara jätte högt...
El bilar är jätte bra om man laddar med ren el. Skulle man ersätta alla olje drivna fordon med el så får vi nog bygga mycket kärnkraft.

Uppdaterat: 2015-12-12 19:49

Jo, vi har ju kommit långt ...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-12 21:47

Benols, jo en minskad tillgång kommer att innebära ett högre pris. Det är just den nuvarande överproduktionen som ger oss ett lågt oljepris.
Men oljan kommer kanske aldrig att ta slut, men den kommer att bli allt dyrare att få fram och att använda den som bränsle kommer snart att bli ekonomiskt omöjligt.
Man kan ju göra en jämförelse med villauppvärmning. På 1960-talet var det väldigt vanligt med oljebrännare och det eldades upp 3000 liter/år i en normalvilla till en kostnad av lite drygt 500:-! Nu kostar motsvarande fyllning 30- 36000:- trots ett lågt oljepris.
Nu är det fasta bränslen eller el som gäller igen.
Men du har säkert rätt i att tillverkare som inte kan erbjuda fordon för alternativa drivmedel kommer att försvinna.

Två saker har förvånat mig.
1. Varför verkar alla politiker och miljömuppar fokusera så kraftigt på just CO2 som växthusgas?
2. För 60-70 år sedan var det väldigt vanligt med elektriska trådbussar och spårvagnar i många städer, nu verkar det bara vara några forna öststatsstäder som har dem kvar. Varför? Det vore väl ändå en riktigt miljövänlig fordonstyp att återinföra?
Man har ju i dagarna infört världens första elektrifierade provsträcka för tradare i Norrland, Vore enklare och vettigare att satsa på trådbussar.

Uppdaterat: 2015-12-13 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Intressant att du nämner trådbussar saabnisse, såg det senast igår på ett youtubeklipp från ryssland och funderade på om inte det vore en ganska enkel och billig lösning på vissa ställen.
När det gäller påståendet att miljömuppar bara fokuserar på CO2 så tycker jag du har helt fel, miljömupparna har länge pratat om de olika utsläppen men det är få som lyssnar.
De få som sedan valt att lyssna (som inte vill kalla sig miljömupp) har köpt den enkla lösningen som biltillverkare och regeringar basunerat ut och satt upp som krav att, "håll dig under 120gram och du gör miljön en tjänst" istället för att fundera på om det kanske finns fler aspekter att väga in.

Jag har skrivit det tidigare att jag tror inte att svaret är EN lösning, utan precis som idag kommer vi ha olika bränslen beroende på vilka krav man har på transport. De tillverkare som inte har en lösning i någon form bortom Bensin och Diesel kommer ändå leva kvar tills de förbjuds och kommer sannolikt bli billiga i inköp tills det händer då inga utvecklingskostnader behövs hämtas hem.

Sen är det ju så att olja behövs till mer än att bara göra bränsle till våra bilar, känns som det är en råvara vi kanske ska värna lite om och inte elda upp.

Uppdaterat: 2015-12-13 14:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Att vi inte ska elda upp oljan var ju något jag skrev i #19, men om man kollar Skeptikerns staplar i #17 kan man ju undra hur mycket olja som eldas upp och hur mycket som går åt till smörjmedel och till polymera produkter?

Och varför försvann trådbussar? Det skulle jag gärna se att en mupp kunde svara på!

Uppdaterat: 2015-12-13 15:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här en liten beskrivning till de som aldrig hört talas om eller glömt trådbussen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trådbuss
Märk att de även finns med batteridrift, vilket gör 100% nättäckning onödig!

Uppdaterat: 2015-12-13 15:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske bättre att öppna en trådbusstråd, den här tråden handlar ju om laddbara bilar.

Uppdaterat: 2015-12-13 15:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu när vi fick en ny skön tråd där vi klurar trådbuss så fortsätter jag lite på ämnet.
Klurade lite på vilka märken det är som inte erbjuder laddhybrider i serieproduktion och det finns ju en del.
Ofta är det dock så att dom ingår i en koncern där tekniken finns och det är mer en politisk fråga varför det inte erbjudits till alla märken.

Men tar man PSA så känns det som dom är en av de större koncernerna som faktiskt ligger lite efter, iallafall vad jag kunna läsa mig till.
Finns en del sköna koncept, som nya 308 sportvariant med laddhybrid men som sagt, bara på konceptstadiet.

Småtillverkare som t.ex Jaguar ligger nog risigare till och där er det sannolikt partnerskap som gäller för att överleva.

Uppdaterat: 2015-12-13 18:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu är det ju inte bara laddhybrider som behövs vid alternativa drivlinor, man kan ju tänka sig mycket annat som ju redan finns i drift, etanol eller gas t.ex.
Själv tror jag på gas och det är ju ett bränsle som även kan passa små biltillverkare, allt behöver ju inte vara elektriskt.

Uppdaterat: 2015-12-13 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Reverend Benny
Beror kanske lite på att Peugeot hållit på med luftmotorn som tydligen blivit ett för dyrt projekt för Peugeot ensamma och man söker nu partner för att få det i produktion, läste jag nåt om.

Uppdaterat: 2015-12-13 18:43

@ffodil.
Jo jag vet att dom hållit på med sin lufthybrid grej, och det verkade verkligen lovande. Trist att dom inte hann få ut något i serieproduktion.
Men det verkar ändå som dom har lite på G med sin nya 308;a i hybridformat.

Som saabnisse säger så finns det ju redan bra alternativ, men tror det är många som glömmer det då fordonsgas inte är lika sexigt som t.ex. laddhybrider. De nya modellerna där dom tänkt till innan (eller vid design) så kan man ju även se att det går att bygga in flaskorna snyggt.
Senaste VW bilarna som VW bygger själva så ser det riktigt snyggt ut.

Uppdaterat: 2015-12-13 18:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om vi får lite långsiktigare spelregler angående tjänstebilsbeskattningen kanske även Volvo kan trolla fram en V60/V90 med fabriksbyggd gasdrift - så man kommer ifrån den högre beskattningen som drabbar modellerna idag pga. efterkonverteringen.
Och så slipper man kanske även att tankarna snyltar på bagageutrymmet..

Laddningsbara bilar är ju Volvo redan på god väg med, dessutom verkar man överge dieseldrift till laddhybriderna och övergå till bensin istället.

Uppdaterat: 2015-12-14 08:07
Power to the people

ffodil, PSAs luftmotor är ju främst en energiutjämnare, den laddas vid inbromsning och laddas ur vid acceleration. Vid jämn fart har den ingen som helst uppgift.
Den har absolut inget med laddhybrider att göra.

Uppdaterat: 2015-12-14 10:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse
Jag skrev det som svar på att Peugeot har lagt ner mycket resurser sista tiden på luftmotorn och kanske därför inte lika mycket på t.ex. laddhybrider. Man kan kalla det för energiutjämnare om man vill som du säger, men är en hybrid som tar vara på den annars förlorade energin på ett effektivare sätt med mindre förluster än t.ex. överföra det elektriskt till batteri först. Bränsleförbrukningen reduceras ganska kraftigt, mest i stadskörning men också en del vid landsvägskörning som även innehåller en hel del både motorbromsningar och vanliga inbromsningar.

Lite om vad man säger: "i oktober 2014 visade Citroën upp konceptbilen Cactus Airflow som hade lufthybridsystemet, och som dessutom var bantad med omkring 100 kilo. Det skulle ge en förbrukning på 2 l/100 km.
Peugeot var lika stolta över 2008 HYbrid Air, där bensinmotorn skulle kunna vara avstängd under 80 procent av stadskörningen.
Utvecklingschefen som stod bakom systemet, Karim Mokaddem, slog på stora trumman när vi intervjuade honom på Genèvesalongen 2013. Enligt honom skulle lufthybridsystemet göra vanliga hybridbilar "kundlösa" och resultatet skulle bli både lägre förbrukning och upp till 40 hästkrafter extra vid behov."

Så klart lite gamla uttalande som inte klingar lika bra idag, men tycker det är synd om man inte får det i produktion.

Uppdaterat: 2015-12-14 11:47

Antagligen är inte systemet så bra som man försöker ge sken av. Att påstå att bensinmotorn skulle vara avstängd 80% av stadskörningen måste ju bero på att man räknar med väldigt mycket stillastående vid köbildning!
Luftmotorn (eller gasfjädern som det ju är) ger ju ingen extra energi, enbart en omvandling av den rörelseenergi som uppstår vid bromsning. Inte heller verkningsgraden är så hög som man påstått, förluster finns i cylindern och ganska stora i hydraulmotorn.
,,

Uppdaterat: 2015-12-14 12:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej kanske inte, men att systemet tar effektivare vara på inbromsningsenergin än andra system som går genom elen är jag övertygad om, för där går rimligtvis inte att ta vara på lika mycket och lika snabbt.

Uppdaterat: 2015-12-14 13:43

En hydraulpump/motor är ganska komplicerad och därför dyr.
Jag tror det är så enkelt att det inte går att göra det här systemet konkurrenskraftigt.

Uppdaterat: 2015-12-14 14:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
ffodil skrev:

Nej kanske inte, men att systemet tar effektivare vara på inbromsningsenergin än andra system som går genom elen är jag övertygad om, för där går rimligtvis inte att ta vara på lika mycket och lika snabbt.

Hur tänker du här? Är du ironisk?
Många bilar har kondensatorer som tar hand om bromskraften och portionerar ut energin efteråt.

Uppdaterat: 2015-12-14 17:49
L. Mäkinen skrev:

ffodil wrote:Nej kanske inte, men att systemet tar effektivare vara på inbromsningsenergin än andra system som går genom elen är jag övertygad om, för där går rimligtvis inte att ta vara på lika mycket och lika snabbt.
Hur tänker du här? Är du ironisk?
Många bilar har kondensatorer som tar hand om bromskraften och portionerar ut energin efteråt.

Nej, jag är inte ironisk med detta . Vet mycket väl att många har superkondensator, såsom min nuvarande och förra bil, men det räcker inte långt, bara som lite hjälp för att ge en puff för start stopp . Att det finns superkondensatorer som klarar att ladda upp så mycket att den kan portionera ut den sen till t.ex. elmotor visste jag inte, el. var det ironi? Att man håller på att experimentera med superkondensatorer som kan lagra lite mer energi vet jag men inte att det finns i några bilar som är i produktion.

Uppdaterat: 2015-12-14 18:46

Tekniken finns, men vet inte om någon använder den fullt ut. Det mesta av bromsningen i min bil sköts med att ladda batteriet. Skivor och trummor används bara när batteriet är fullt eller ovanligt hård inbromsning.

Uppdaterat: 2015-12-14 20:11
L. Mäkinen skrev:

Tekniken finns, men vet inte om någon använder den fullt ut. Det mesta av bromsningen i min bil sköts med att ladda batteriet. Skivor och trummor används bara när batteriet är fullt eller ovanligt hård inbromsning.

Ja, precis, det som man allmänt kallar för mikrohybrid-system som så klart sparar en del bränsle eftersom generatorn blir avlastad.
Menar såvida det inte är en hybrid med elmotor också men fungerar ändå liknande.

Uppdaterat: 2015-12-14 20:44

Den stora fördelen med en laddhybrid för de dagliga turerna där man kan starta med fullt batteri syns här.
https://youtu.be/0TsMOCL80Ws

Uppdaterat: 2016-01-03 19:06

Intressant test.
Den nya VOLT;en verkar lovande om man kollar på spec. Och även om designen kanske inte tilltalar mig (tycker den gamla var snyggare) så ser den ändå rätt ok ut, inte så mkt rymdskepp som vissa andra.
Tyvärr så verkar det inte som den kommer komma med Opel logga i nosen då Opel verkar utveckla någon egen lösning/bil. Lite trist då känns som Opel är ett märke som behöver lite hjälp med miljöimagen och framtidstänk när det gäller drivlinor.

Uppdaterat: 2016-01-03 19:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag kollade in nya Volt men det var några saker som inte var så bra löst. För det första försvinner mittenplatsen bak, det kan man väl förvisso ta. Men bagageluckan och lasttröskeln är inte bra löst. Klar deal breaker.

Uppdaterat: 2016-01-03 19:58

Tar en paus och torkar svetten efter att ha raderat en massa ihärdiga troll och kommer med en fundering.
Jag tror att eftersom Opel ju fortfarande hör till GM så blir det nog i princip samma teknik i kommande Ampera som i nya Volt.
Kanske kommer de att byta skepnad så den skiljer sig mer från den amerikanska kusinen?

Uppdaterat: 2016-01-03 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, det verkar absolut som det snabbaste och ekonomiskt smartaste (på kort sikt iallafall) valet tycker jag.
Vet inte hur mkt själva Volt plattformen skiljer sig från plattformen som Astra bygger på.
Läste någonstans att det inte kommer komma en ny Ampera utan att Opel ska göra en renodlad el-bil på Astran. Men det är ju rykten.

Uppdaterat: 2016-01-03 20:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kanske en Volt med Astraskal?

Uppdaterat: 2016-01-03 20:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Kanske en Volt med Astraskal?

Det hade verkligen varit något.

Uppdaterat: 2016-01-03 20:15
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hade varit riktigt bra tror jag!

Uppdaterat: 2016-01-03 20:43

En Volt i Astraskal hade passat den europeiska marknaden bättre än nuvarande karosstyp av Volt.
Sen kan man undra vad GM höll på med när man både sålde Volt och Ampera på den europeiska marknaden.

Uppdaterat: 2016-01-03 20:45

Tittade lite närmare på nya Chevrolet Volt och det ser faktiskt ut mer som en omfattande facelift. Inget fel i det och jämför man specifikationer så ser man tydligt att dom förbättrat prestanda.
Kanske borgar för en bra driftsäkerhet, lite gammalt beprövat som man filat på och snyggat till.

Uppdaterat: 2016-01-03 20:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nya Volt ärnog helt ny faktiskt.
Baksätet är väl tex numera normalt istället för tvåsitsigt.
Ser riktigt snygg ut både in och utvändigt.

Uppdaterat: 2016-01-03 20:52

Nja, iofs frågan är var man drar gränsen för facelift och ny modell.
Denna bygger fortfarande på Delta 2 plattformen som den "gamla" gjorde men det verkar ha hänt så mkt med drivlina, interiör och exteriör så att facelift är nog i underkant.
http://www.caranddriver.com/features/2016-chevrolet-volt-dissected-everything-you-need-to-know-feature

Edit: Såg även att hjulbasen blivit något längre och bilen totalt sett längre så ja, nu modell är nog rätt att kalla det.
Nya Astra bygger ju GM;s flexibla plattform (lite VW MQB tänk) så svårt att säga något om Delta 2 drivlinor funkar ihop med D2XX/D2UX plattan.

edit2: Insåg efter lite mer efterforskning att det är osäkert vad den nya Chevrolet Volt bygger på, biltidningarna säger Delta 2 och Wiki säger den nya D2XX/D2UX plattan.

Uppdaterat: 2016-01-03 21:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Vidstige skrev:

Jag kollade in nya Volt men det var några saker som inte var så bra löst. För det första försvinner mittenplatsen bak, det kan man väl förvisso ta. Men bagageluckan och lasttröskeln är inte bra löst. Klar deal breaker.

Nu var det hybridtekniken jag hade tänkt diskutera och inte bilen i övrigt. De kom över 6 mil innan generatorn startade och det i 75 mph dvs 120 km/h. För mig skulle det innebära att jag kommer till jobbet på el och där kan jag ladda fullt igen och köra på el tillbaka.
Vad det gör för utsläppen begriper vem som helst.

Uppdaterat: 2016-01-04 07:41

@L.Mäkinen
Tror just dessa siffror räckt för 98% av Sveriges befolknings resor dagligen men även upp till den årliga fjällenresan.

Ska bli kul och se vad BMW har på gång när det gäller I3 och en begynnande facelift.
Har läst lite om bättre batterier som även de äldre modellerna ska kunna uppdateras med.

Så vilka tillverkare har vi egentligen som inte har någon form av laddhybrid i sortimentet?
Skoda och Seat är ju 2 st, där finns iofs tekniken inom koncernen så det är nog bara en tidsfråga.
Suzuki, Mazda har väl inga heller om jag minns rätt.

Uppdaterat: 2016-01-04 08:40
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det låter som en knepig ekvation att få det att löna sig med byte till ett batteripack med högre energidensitet under en bils livstid. Visst, skulle batteriet tvärkrokna så är det förstås bra att kunna montera något bättre, men att våga köpa ett nytt paket pga lagom trötthet hos det gamla tror jag blir sällsynt.

Uppdaterat: 2016-01-04 15:58
L. Mäkinen skrev:

Det låter som en knepig ekvation att få det att löna sig med byte till ett batteripack med högre energidensitet under en bils livstid. Visst, skulle batteriet tvärkrokna så är det förstås bra att kunna montera något bättre, men att våga köpa ett nytt paket pga lagom trötthet hos det gamla tror jag blir sällsynt.

Till Prius lär det ju vara överkomligt med ett nytt batteripack, men det gäller naturligtvis inte laddPrius.

Uppdaterat: 2016-01-04 17:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre