Nästa artikel
Tusen nya fartkameror ska upp
Nyheter

Tusen nya fartkameror ska upp

Publicerad 6 september 2019 (uppdaterad 6 september 2019)
Nu ska tusen nya fartkameror sättas upp längs landets farligaste vägar. Framförallt handlar det om 70- och 90-vägar med mötande trafik.
Beslutet om en kraftig utbyggnad av landets fartkameror har diskuterats tidigare men finns nu definitivt med i Trafikverkets nya aktionsplan för säker vägtrafik.
– Vi har sett att satsningen på fartkameror har gett önskad effekt, nämligen att sänka medelhastigheten, säger Göran Bolinder, chef för Trafikpolisen i Stockholm.

Nollvisionens nuvarande etappmål för vägtrafiken är att antalet omkomna ska halveras mellan 2007 och 2020. Det innebär högst 220 omkomna under 2020 vilket ser ut att lyckas med 136 omkomna i trafiken hittills i år.
– Många tror att fartkamerorna är en kassako för staten men för oss inom Polisen handlar det om att sänka medelhastigheten. I princip minskar dödsolyckorna på alla sträckor där vi sänker hastigheten, säger Göran Bolinder.

Fartkamerorna kommer att placeras ut där de behövs som mest vilket är längs vägar med mötande trafik. Totalt handlar det om 250 mil vägsträcka. I dag finns cirka 1 600 fartkameror utplacerade och utbyggnaden beräknas vara klar tidigast 2024.
Trafikverkets aktionsplan består av totalt 111 olika åtgärder för perioden 2019-2022. Förutom rätt hastighet är andra viktiga områden nykter trafik och säker cykling. Genomförs planen i sin helhet ska minst fyrtio liv kunna räddas årligen i trafiken.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2019-09-10 21:14
Johnna

Tack Farbror Blå!
Det finns gott om forskning på sambandet mellan hastighet, risk för olyckor och konsekvenserna om olyckan sker. Själv har jag ägnat mig åt motorsport väldigt många år och vet väl hur marginalerna minskar ju högre hastigheten är. Men naturligtvis, Svenne vet bäst.

#120 • Uppdaterat: 2019-09-10 22:25
rnilson

Farbror Blå och Johnna, tycker ni det är bra att trafiken går i 50km/h på 70 vägar och i 70 på 90 vägar? Det är nämligen det som är resultatet av kamerorna.
Vad gäller hastighet och antal döda så kan man hitta en del intressanta uppgifter på Trafikverkets web sidor:
Av 324 omkommena i trafiken 2018 så dog 77 i mötes- och omkörningsolyckor. 61 av de 77 omkom på statlig väg med hastighetsbegränsning mellan 70-90 km/h. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Olycksstatistik/officiell-statistik-polisrapporterad/
Kollisioner på landsväg utgör alltså knappt 20% av dödsolyckorna, men det är på landsväg de flesta kameror står.

75 personer omkom i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka år 2018.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Rattfylleri/fakta-om-alkohol-och-narkotika-i-trafiken/
Hur många av dem som ingår i mötesolyckorna framgår inte.

#121 • Uppdaterat: 2019-09-10 23:09
Farbror Blå

Milson, jag vet inte riktigt var du vill komma med statistiken? Jag är kanske trög. Om du menar att omkörningsolyckorna beror på att folk kör för långsamt så kan det kanske vara en förklaring. En annan kan vara att olyckorna uppstått för att vissa inte har tålamodet att hålla skyltad hastighet och därför känner sig tvingade att köra om. Jag tror mer på det senare alt. av vad jag sett på vägarna där det är väldigt ovanligt att folk kör betydligt saktare är tillåten hastighet. Ökar man hastigheten på vägarna kommer effekten av mötesolyckorna bli ännu värre. Risken att de uppstår blir även större.

#122 • Uppdaterat: 2019-09-10 23:20
Farbror Blå

Det är möjligt att du Jonna som hållit på med motorsport och Svenne (som verkar vara duktig) och en del andra har förmågan att köra fortare än majoriteten. Tyvärr så är det orimligt att ha ett system med individanpassade trafikregler. Lagom brukar vara bäst och ett jämnt trafikflöde som de flesta känner sig trygga i är troligen att föredra. Jag betvivlar att folk kommer bättra sig nämnvärt angående regelefterlevnaden om inte upptäcksrisken ökar drastiskt. Det ligger sannolikt inte långt borta innan bilar får allt mer begränsande elektroniska hastighetsspärrar samt att man börjar använda sig av "geofencing", vilket innebär att fordon i ett visst område eller på en viss väg inte går att köra fortare än skyltad hastighet.

#123 • Uppdaterat: 2019-09-10 23:42
Svenne60

Farbror blå; Tack för att du kallar mig duktig.Så här är det; jag har kört mc sedan 1971 och bil sedan 1973 över en miljon kilometer i alla typer av väglag och kan redovisa noll olyckor.Jag har åkt fast för lindrig fortkörning med böter för ca 25 år sedan och då var det befogat tycker jag. Inte alls för att jag är enormt duktig men för att jag kör uppmärksamt och försöker förutse situationer som kan dyka upp och tar höjd för dessa. Jag är absolut ingen fartdåre eller gör farliga omkörningar, men kör ändå fortare ibland än tillåtet. Och det är alldeles klart att hastighetsgränser sätt politiskt utan tanke på vad som är vettigt för framkomlighet. Det finns vägar i min närhet där man har sänkt från 70 till 60km/t bara för att politiker ska få säga att de tar "krafttag". Otroligt korkat. Jag ser trafiksäkerhetsverket som ett problem i kampen mot säkrare trafik då de har totalt snöat in på hastighet som det enda riktigt viktiga, och vill alltid bara sänka. De skulle kunna ersättas med en papegoja som upprepar; Hastigheten Hastigheten år ut och år in.....

#124 • Uppdaterat: 2019-09-11 02:34
Farbror Blå

Det var ingen dålig meritlista Svenne. Jag har haft körkort 20 år kortare tid än du men hunnit med flera olyckor med både bil och mc. Jag har haft änglavakt åtminstone en gång med mc:n och en gång som passagerare i bil. Hade min hastighet den gången med mc varit högre hade jag sannolikt inte skrivit detta. Det går alltid att fundera över hur Trafikverket eller kommunernas trafikavdelningar har resonerat angående vissa vägar/gator när det gäller hastighetsbegränsningar och annat. Jag har själv klagat några gånger till kommuner när jag upplevt att något borde göras. Någon gång har de gjort ändringar och några gånger har jag fått motiveringar som jag fått köpa. Angående Trafikverket så finns där sannolikt en betydligt högre kompetens än i kommunerna som bygger på olika forskning och olycksstatistik. Oftast så finns det ganska logiska förklaringar till varför trafikföresktifterna är som de är. Angående till synes onödigt låga hastigheter kan det t.ex. handla om att det har varit många olyckor på vägavsnittet, man vill få ner bullernivån från vägen, det finns en känslig dricksvattenkälla i närheten, en bros bärighet är dålig osv, osv. Jag antar att du kanske gått vissa körutbildningar via SMC. Dessa utbildningar är till för att man ska bli en tryggare/säkrare mc-förare. Lär man sig köra hoj säkert så kan man uppfatta hastighetsbegränsningar som ännu mer lågt satta. Men som jag tidigare nämnde så är hastigheten helt avgörande för hur man klarar sig när olyckan väl är framme och det är gott om olämpliga förare på vägarna som kan dyka upp från ingenstans.Jobbar man med mitt yrke inser man hur illa ställt det är med trafikanterna.

#125 • Uppdaterat: 2019-09-11 07:32
Johnna

Farbror Blå: Om du tolkar det jag skrivit som att jag tror mig 'ha förmågan att köra fortare än majoriteten' så tar du fel. På bana kanske, men inte i trafiken.
Även jag kan ha synpunkter på hastighetsgränser, ibland för lågt sätta, ibland för högt (70 på en smal och kurvig grusväg t.ex) men gränserna är sätta av någon anledning.
Ska vi resonera likadant kring andra lagar? Jag följer de JAG tycker känns befogade.

#126 • Uppdaterat: 2019-09-11 08:08
Farbror Blå

Johnna, om du har sysslat med motorsport så är jag ganska övertygad över att du kan framföra en bil mer säkert än majoriteten vilket kan innebära att du under rätt omständigheter skulle kunna köra något snabbare än dessa. De poliser som har motorsport i blodet har sällan bekymmer att klara utryckningförarutbildningen. Sedan måste man vara medveten om att det är stor skillnad att köra racing på banor mot att vistas på vägnätet där det finns massa folk som är körkortslösa, stressade, påverkade, har fokus på annat, osv.

#127 • Uppdaterat: 2019-09-11 09:57
Johnna

Det är väldigt stor skillnad att köra på bana och i trafiken, säkerhetstänket är stort inom all motorsport.
I trafiken finns en bra 'regel' att följa:
'Betrakta inte dina medtrafikanter som idioter men kör som om alla vore det'

#128 • Uppdaterat: 2019-09-11 10:02
Svenne60

Farbror Blå; du har självklart helt rätt i att hastigheten är avgörande för hur man klarar sig i en olycka. Men det är inte det jag talar om. Jag menar att man ska titta på vad som orsakar olyckor, och det beror inte så ofta på hastigheten, eller hur man ska undvika olyckor överhuvudtaget oavsett hastighet. Klart att man ska jobba för bättre trafiksäkerhet men man måste också ta hänsyn till framkomlighet och att vi har allt säkrare bilar och vägar. Jag vet att det här har många svårt att acceptera, men vi måste finna oss i att det kommer alltid att ske olyckor, eller ska vi bara sänka hastigheten tills ingen kör ihjäl sig. Vilket är fullständigt orealistiskt. Och är alla miljoner som satsas på trafikkameror lönsamma? Kanske kan vi spara 10-20 gånger fler liv om vi satsar dessa pengar på att undvika andra olyckor. Jag vill minnas att det dör ca 100-tusen per år i Sverige varav de flesta som dör i förtid råkar ut för något helt annat än trafikdöden. Trafikdöden är inte speciellt stor jämfört med annat. För att inte tala om hur många som går bort genom felaktiga läkemedel. Och livsstils sjukdomar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.