Nästa artikel
4 av 10 vill ha kilometerskatt
Nyheter

4 av 10 vill ha kilometerskatt

Publicerad 2 september 2019
38 procent av svenskarna tycker att det är en bra idé att bilägare betalar utifrån hur långt de kör och vart de kör.

IVL Svenska Miljöinstitutet undersöker just nu tillsammans med Chalmers tekniska högskola om det är en bra idé att införa avståndsbaserad kilometerskatt. Avgiften bestäms utifrån hur långt bilägaren kör. Det skulle i så fall vara dyrare att bila i storstäder, men billigare på landsbygd. 

I samband med forskningsprojektet, som avslutas i december i år, har IVL intervjuat över 1.500 personer om vad de tycker om kilometerskatt. 38 procent tycker att de är en bra idé.
– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt att beskatta trafiken, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Hon tror att orsaken till att många är positiva till kilometerskatt är att den upplevs som mer rättvis än drivmedelsskatter som är lika höga i hela landet. I enkäten svarade två tredjedelar att skatten borde vara lägre på landsbygden. 

I slutet av 2019 presenterar IVL och Chalmers resultat och slutsatser i sitt forskningsprojekt om kilometerskatt. 

Diskutera: Tycker du att kilometerskatt är en bra idé?
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-09-02 21:44
Larsan

Många som gjort inlägg diskuterar den tunga trafiken - klockrent med en kilometerskatt likt Tyskland tycker jag. Inför den omgående! Omfördelning av skattetrycket för svenskregistrerade fordon.
Personbilstrafiken är inte lika enkel. Jag förutsätter att ingen vill ha ett högre skattetryck utan det enbart handlar om en omfördelning av uttaget. Jag är egentligen inte alls så intresserad över "övervakningsmöjligheten" om systemet bygger på om GPS-teknik skall användas. Hur skyddar vi den enskilda medborgaren och den privata sfären? Hur premiera snål körstil?
Det som inte berörs här men som ligger mig varmt om hjärtat, utifrån miljöperspektivet, är införandet av en selektiv skrotningspremie. Högre premie för smutsigare bil som tas ur trafik. Kan mina skattepengar subventionera nya Teslor för miljonbelopp så ser jag mycket hellre att beloppet hjälper någon vanlig människa att byta ut sin gamla bil, eller kanske tre stycken om de får 20.000,- var. Det skulle minska bilparkens totala utsläpp mycket fortare än vårt nuvarande system!

#m • Uppdaterat: 2019-09-03 06:27
A.L

Axa: Bränsleskatterna behöver faktiskt ses över i alla fall. Men genom kilometerskatten kan man då dessutom uppnå den styrande effekt som bränsleskatterna idag (till stora delar) missar.

Då kan man helt enkelt tiodubbla kostnaden för att köra dubbdäcksförsedd bil inne i Sthlm i rusningsperioderna. Omvänt råder att för de som vill resa utanför tullarna - eller väljer en annan restid - får en drastiskt lägre kostnad. Det som avgör vad respektive trafikant skall betala är då nivån på (de externa) kostnaderna, precis som när man köer andra varor och tjänster på marknader som fungerar.

Och på landsorten kan bränsleskatterna mer än halveras - och egentligen ännu mer om vi får bort den orimliga koldioxidvärderingen (som ligger ett antal hundra procent högre än vad resterande delar av EU använder och också c:a 80% över den nivå som krävs för att uppfylla det s.k Parisavtalet).

Med andra ord: Kilometerskatten är en förutsättning för att effektivisera vår trafikapparat och infrastrukturplanering och av det skälet är jag positiv till en sådan lösning.

Reseavdraget kan mycket riktigt fasas ut om man istället använder kilometeravgifter. Detsamma gäller subventioner av kollektivtrafik. Hur mycket man sänker eller tar bort stöden till övriga delar av trafikapparaten är utöver det strikt positivistiska resonemanget även en värderingsfråga, d.v.s i vilken grad man kan se det som en del av ett aktivt stöd av landsbyggden.

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2019-09-03 07:25
bgl

Kmskatt på elbilar är ofrånkomlig och det av flera skäl.
Byte till elbil medför, med eller utan avsikt, att årliga körsträckan ökar betydligt. Det blir ännu trängre i trafiken.
En annan konsekvens av elbilars billiga drift som ännu ej uppmärksammats tillräckligt är nya resmönster till butiken.
Allt fler väljer att åka till den större stadens köpcentrum om det nås inom elbilens räckvidd. Inte bara sällanköpshandel utan även dagligvaruhandel i den lokala orten får allt mer stryk när köpen flyttas, som här i norra Västmanland, till Erikslund i Västerås. Utslagning av ortens butiker går ännu fortare och förändringen lär inte vara reversibel!

#o • Uppdaterat: 2019-09-03 08:46
Kanske

Vem skall sköta den differentierade kilometerskatten? Transportstyrelsen? Vågar någon lita på denna inkompetenta myndighet? Eller de politiker som är framröstade att tillse att Transportstyrelsen gör rätt?

Jag gör det inte. Mitt förtroende för myndighetssverige är helt i botten.

#p • Uppdaterat: 2019-09-03 10:35
A.L

bgl: Du har helt rätt i att minskade resekostnader förändrar våra rese- och konsumtionsvanor. Hur mycket som vi kommer att påverkas av strukturförändringen och elbilarna beror förstås dels på hur mycket det genomsnittliga priset pressas, men också hur mycket som staten väljer att subventionera elbilarna.

Man vet sedan tidigare att subventioner ger en rekyleffekt, d.v.s utsläppen blir oförändrade och den totala fossilkonsumtionen påverkas marginellt. Så elbilarna är positiva utfriån många olika synvinklar (närmiljö och sänka transportkostnader). Men någon större förändring av de globala utsläppen är inte att vänta.

Kanske: En bra lösning kan ju vara att använda transpondrar.

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2019-09-03 12:53
glimma-48

Km-skatt har jag upplevt tidigare. Tror det var under slutet av 70-talet och gällde bara dieselbilar. Vi hade en stämpelklocka i motorrummet med ett kort som skulle skickas in med vissa mellanrum. Till denna Haldex stämpelklocka drog vi en vajer, som spärrade km-räknandet, in till instrumentpanelen, och om vi kom till poliskontroll drog vi helt enkelt bort spärren genom att dra i vajern. En enkel praktisk och genial mekanisk lösning på km-skatteproblematiken. I dag är det mest invandrarägda bilar som kommer undan skatt, besiktningskostnader etc. Jag har roat mej med att kontrollera ett stort antal av dessa fordon genom att gå en på Transportstyrelsens sidor och på biluppgifter.se På den senare kan man även få fram namn på bilägaren.

#r • Uppdaterat: 2019-09-03 14:23
Axa

Glimma
Ja, då har du något gemensamt med ägarna till de ”invandrarägda” bilarna...

#s • Uppdaterat: 2019-09-03 14:39
glimma-48

AXA! Inte har men hade för ca 45 år sedan. Jag har med stor sannolikhet betalt betydligt mer i vägskatt och bränsleskatt än du till farbror staten. Mina "privatmil" är nu uppe i ca 110.000 och mina "yrkesmil" i ca 400.000. De senare blir dock inte fler. Ang. förslaget om km-skatt tycker jag i dag att man borde betala all bilskatt via bränslet dvs på såväl bensin. diesel, gas, etanol, el och ev, övrigt. Kan man utveckla batteritillverkningen så att även den blir miljövänlig i alla led ska skatten naturligtvis gynna eldrift i framtiden.

#t • Uppdaterat: 2019-09-03 15:11
Axa

Glimma
Ja, sitt eget beteende, tidigare eller i nutid, är alltid lättare att förklara på ett ”rationellt” sätt...

#u • Uppdaterat: 2019-09-04 11:04
Styrbjörn

Varför? Fordonsskatt finns redan det måste vara betydligt billigare att öka den för elbilar istället för att införa en ny skatt? Eller ta bort rabatten på förmånsvärdet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.