Nästa artikel
4 av 10 vill ha kilometerskatt
Nyheter

4 av 10 vill ha kilometerskatt

Publicerad 2 september 2019
38 procent av svenskarna tycker att det är en bra idé att bilägare betalar utifrån hur långt de kör och vart de kör.

IVL Svenska Miljöinstitutet undersöker just nu tillsammans med Chalmers tekniska högskola om det är en bra idé att införa avståndsbaserad kilometerskatt. Avgiften bestäms utifrån hur långt bilägaren kör. Det skulle i så fall vara dyrare att bila i storstäder, men billigare på landsbygd. 

I samband med forskningsprojektet, som avslutas i december i år, har IVL intervjuat över 1.500 personer om vad de tycker om kilometerskatt. 38 procent tycker att de är en bra idé.
– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt att beskatta trafiken, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Hon tror att orsaken till att många är positiva till kilometerskatt är att den upplevs som mer rättvis än drivmedelsskatter som är lika höga i hela landet. I enkäten svarade två tredjedelar att skatten borde vara lägre på landsbygden. 

I slutet av 2019 presenterar IVL och Chalmers resultat och slutsatser i sitt forskningsprojekt om kilometerskatt. 

Diskutera: Tycker du att kilometerskatt är en bra idé?
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-09-02 11:52
Stefan Eriksson

En dålig idé, sluta beskatta oss hederliga skattebetalare mer och ta reda på var alla skattemedel tar vägen och minska slarvet
med våra skattepengar dvs Vad får vi för skatterna? självklart vet jag vård, skola, omsorg mm, men hyr mycket slarvas bort av inkompetenta tjänstemän och politiker och vad kostar all hantering kring nyanlända? Bidrag, bostäder, advokater, tolkar.

#c • Uppdaterat: 2019-09-02 12:11
Styggavargen

Hur skall man övervaka vart bilen körs? 2000 mil om året i städerna är otroligt dåligt för miljön och klimatet. Att enbart köra på landsbygden med få stopp och jämn fart är mycket bättre. I helgen körde jag ca 60 mil, snitt förbrukning var 0,52 liter/mil (bensin).

#d • Uppdaterat: 2019-09-02 13:15
Svenne60

Det finns alltid en stor grupp människor som kan tänka sig höja någon skatt, så länge det inte drabbar dem själva, för det är de andra som betalar. Dvs. alla de som är ute och "okynneskör" i onödan. Och statens skattekista är ju oändlig att ösa ur. Klart det kommer en kilometerskatt på elbilar, men bensin-, och dieseldrivna fordon betalar redan en galet hög skatt vid bränslepumpen, det är kilometerskatt som heter duga...en ytterligare skatt innebär dessutom ännu mer onödig byråkrati. Men miljöpartisterna blir glada så klart om endast de välbeställda kan transportera sig

#e • Uppdaterat: 2019-09-02 13:59
Klarsynt

@Styggavargen
Hys ingen oro: Snart är alla fordon uppkopplade och spårbara, så det är nog inget problem för staten att kontrellera vart du är och vart du har varit. De kan säkert även styra dig så att du helt sonika inte får/kan åka på olika vägar, om de så önskar.

.

#f • Uppdaterat: 2019-09-02 14:34
Reverend Benny

@Klarsynt.
Vi är redan uppkopplade och spårbara, men vi kontrolleras inte av staten utan av privata bolag som Facebook och Google för att vi tycker om gratis.
Det är intressant hur vi tycker det är OK att ge bort data till tredjepart men är så oerhört rädda för att vi själva (staten) ska få reda på något om oss.
Det är knappast staten som kommer förse försäkringsbolagen med info om hur du kör i framtiden...

#g • Uppdaterat: 2019-09-02 14:36
stonebreaker

Km-skatt JA ... och helst en kraftigt progressiv skatt!

#h • Uppdaterat: 2019-09-02 14:48
Klarsynt

@Reverend Benny

Absolut! Men staten vill säkert ha sin del av kakan.. för kilometerskatt i olika "terränger" t ex. Samt ett vägnät som är uppkopplat så att trafiken kan styras, så att inte pöbeln ligger och kör där politikerna själva skall fram..

.

#i • Uppdaterat: 2019-09-02 16:53
mso 1000

Ja inför det igen så att vi kan börja mygla och köra skattefritt igen :) .
Nä förtusan ingen sådan igen.
Säger jag som var med sist.

#j • Uppdaterat: 2019-09-02 19:46
A.L

Idag fungerar delar av trafikstyrningen dåligt. I storstäderna yttrar sig det genom köer och dålig framkomlighet medan det på landsbygden är frågan om ett ineffektivt resursutnyttjandet kopplat till för höga bränsleskatter. Med kilometeravgifter kan detta missförhållande justeras. Då kan bränsleskatterna plockas bort helt - d.v.s de komponenter som består av vägslitage och utsläpp kan lyftas bort från bensinpumpen och läggas på kilometeravgifterna istället (den externa delen av olyckskostnaden är idag såpass låg att vi kan bortse från den).

Fördelarna med ett sådant system är många, dit hör:

1. Kilometerskatt öppnar upp för att avgiften differentieras baseras på var, när och hur fordonet framförs. Vi får alltså en bättre och mer precis styrning av trafiken, med möjlighet att justera kostnaden baserat på lokala problem (trängsel, utsläpp).

2. Landsortstrafiken - som idag är överbeskattad med minst 47% - kan få billigare resor.

3. Trafikanterna kan själva avgöra huruvida de vill köra så billigt som möjligt, eller kopplat till en högre kostnad, tjäna in värdefull restid.

4. Investeringar i ny infrastruktur når snabbare lönsamhet när trafikapparaten fungerar som det är tänkt. De vägar som redan är byggda används samtidigt också effektivare.

Kilometerskatterna är därför ett utmärkt sätt att styra trafiken på. Dock med förbehållet att man samtidigt också tar bort bränsleskatterna. Vid en sådan situation har vi - tvärtemot dagens slösaktiga system - en samhällsekonomiskt motiverad kostnadsnivå med utgångspunkt i trafikens negativa externa effekter.

MVH AL

#k • Uppdaterat: 2019-09-02 20:28
Axa

Jag är nog positiv till kilometerskatten. I det här fallet håller jag med AL att vid införande av kilometerskatt så behöver bränsleskatten ses över. Ett system med kilometerskatt så skulle man även kunna rationalisera bort reseavdragen i deklaration, då jag misstänker att många fuskar med den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.