Nästa artikel
4 av 10 vill ha kilometerskatt
Nyheter

4 av 10 vill ha kilometerskatt

Publicerad 2 september 2019
38 procent av svenskarna tycker att det är en bra idé att bilägare betalar utifrån hur långt de kör och vart de kör.

IVL Svenska Miljöinstitutet undersöker just nu tillsammans med Chalmers tekniska högskola om det är en bra idé att införa avståndsbaserad kilometerskatt. Avgiften bestäms utifrån hur långt bilägaren kör. Det skulle i så fall vara dyrare att bila i storstäder, men billigare på landsbygd. 

I samband med forskningsprojektet, som avslutas i december i år, har IVL intervjuat över 1.500 personer om vad de tycker om kilometerskatt. 38 procent tycker att de är en bra idé.
– Nya skatter är sällan populära så därför är vi förvånade över den relativt höga andelen som ändå tycker att kilometerskatt är ett bra sätt att beskatta trafiken, säger Cecilia Hult, biträdande projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Hon tror att orsaken till att många är positiva till kilometerskatt är att den upplevs som mer rättvis än drivmedelsskatter som är lika höga i hela landet. I enkäten svarade två tredjedelar att skatten borde vara lägre på landsbygden. 

I slutet av 2019 presenterar IVL och Chalmers resultat och slutsatser i sitt forskningsprojekt om kilometerskatt. 

Diskutera: Tycker du att kilometerskatt är en bra idé?
 

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-02 08:38
Kanske

Ja för utländska fordon. Framförallt lastbilar från de östra länderna i Europa. Ryska lastbilar kan sedan få tre gånger högre avgifter.

#2 • Uppdaterat: 2019-09-02 08:40
Reverend Benny

Absolut, som komplement till väg och bränsleskatt så är det absolut en bra ide.
Däremot så ska inte skatten var lägre på landsbygden, förstår inte det argumentet då det sliter lika mkt på vägarna var man än kör samt att storstäderna även har trängselavgiften att ta hänsyn till.

#3 • Uppdaterat: 2019-09-02 08:52
Klarsynt

Det här är en beställd undersökning som syftar till att bana väg för beskattning av elbilar.

.

#4 • Uppdaterat: 2019-09-02 08:56
Kanske

@Låg. Till viss del håller jag med, men eftersom utländska lastbilar inte tankar i Sverige så löser det inte problemet.

För den som inte tror mig, gå runt och titta på lastbilarna registrerade i östra Europa. Räkna hur många bränsletankar det sitter i ramen. En normal svensk lastbil har en (1) på vissa utländska har jag sett fyra (4) stycken av samma storlek. Glöm att de tankar och därmed betalar skatt i Sverige. Gissar att även en del lastbilsekipage har bränsletankar på släpet.

#5 • Uppdaterat: 2019-09-02 09:14
Reverend Benny

@Klarsynt
Skulle säga att dom flesta undersökningar är beställda av någon.
Men det är helt rätt att elbilar eller bilar som har subventioner rörande bränsle på andra sätt är med och betalar slitage på vägar och blir medvetna om den negativa påverkan på närmiljön som dom också har.

#6 • Uppdaterat: 2019-09-02 09:40
Togga

Utan att lägga någon värdering på om vi ska ha kilometerskatt eller inte, har väl rubriksättaren redan sin åsikt klar. Varför inte lika gärna skriva ”sex av tio vill inte ha kilometerskatt”.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-02 09:46
Lars_A

Japp! En klar majoritet vill inte ha kilometerskatt.

#8 • Uppdaterat: 2019-09-02 10:24
Klarsynt

@Reverend Benny
Du har helt rätt. Ja, så sant: Jag menade att det finns en baktanke med den :)

@Lars_A
Tack vare elbilar kommer vi att få kilometerskatt.

.

#9 • Uppdaterat: 2019-09-02 10:58
L. Mäkinen

Jag ser inte att det nämns en siffra för motståndarantalet. De flesta undersökningar brukar ha en andel som "skiter i vilket" eller "inte vet" vad de tycker.

#a • Uppdaterat: 2019-09-02 11:23
Hans Berglund

Vissa vägar i Norrbotten är i så dåligt skick att man borde få betalt för att riskera att köra sönder bilen när man kör på dom , det går väl att fixa med någon gpsapp. Man kan ju förstås använda 112 appen när något hjul har fastnat i något potthål och bilen hamnat i diket , det kan vara jämnare där för grävmaskinisterna är skickliga och har fina maskiner.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.