Vi Bilägares forum

Den nya Passat-tråden

Den nya Passat-tråden

I höstas beställde jag en ny förmånsbil och i förra Passat-tråden lovade jag en uppdatering här på forumet när bilen hade levererats. Efter många turer kring leveransbeskedet kunde jag i måndags hämta ut min nya Passat Sportscombi GT 2.0 4MOTION 190 BlueMotion Technology, fick en smärre en chock förra veckan när jag fick besked att min bil var leveransklar nästa vecka. Var helt inställd på att jag skulle få bilen i Mars eller April. Har hittills hunnit med 34 mil motorvägs- och landsvägskörning och några mil stadskörning i veckan och hittills kan jag säga att bilen är ett stabilt motorvägs- och landsvägslok, har inte utsatt bilen för några större prov men på mindre bra plogade vägar ligger bilen som klister på vägbanan i övrigt när det gäller köregenskaper är Passaten som Volvo v70 trygg och understyrd. Blandad körning har jag legat kring 6,0 l/100km bilens officiella bränsleförbrukning vid blandad körning är 4,20 l/100km. Led-Strålkastarna som ingår i Executive paketet ger en lång och bred ljusbild jämfört med halogen-strålkastarna. Återkommer med mer information vid ett senare tillfälle.

Dessa tillval valde jag:

indium Grey Metallic
Lättmetallfälgar 17 tum Nivelles Black
Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
Läderklädsel Nappa
Ambientebelysning med vitt LED
Bagagelucka, elmanövrerad samt elektrisk öppning av insynsskydd
Dragpaket
Executive paket
Stöldskyddslarm
LED-strålkastare med LED-varselljus
Safe Tech paket
Dragkrok infällbar, elektriskt utfällbar
Backkamera, Rear Assist
Ratt, läderklädd, multifunktion, uppvärmbar, 3-ekrad
Utan modell- och motorbeteckning på bakluckan
Centrallås med Safe-låsning, komfortstartfunktion Keyless Go i kombination med stöldskyddslarm
Lastförskjutningsnät

Nu vart det lite rörigt bland alla dessa tillval när jag kopierade från specifikationen men större delen av dessa tillval ingår i dragpaketet, executivepaketet och safe Tech paketet.

Återkommer med en uppdatering när jag är lite piggare

Uppdaterat: 2015-09-16 17:05

Kommentarer

Peugeote-Pär skrev:

Någon som har koll på Passat med TSI motorn med 220 hk? är lite små sugen på den motorn.

Ska du inte byta till Peugeot igen så ditt nick stämmer? Nya 308SW är inte alls dum, riktigt bra faktiskt, GTn t.ex. om man vill ha lite motor.

Uppdaterat: 2015-11-28 19:32

Hittat en grej jag stör mig på lite. Vecket i plåten under dörren. Det är svårt att få rent!

Annars är jag riktigt nöjd med bilen!

Uppdaterat: 2015-11-28 19:44
ffodil skrev:

Peugeote-Pär wrote:Någon som har koll på Passat med TSI motorn med 220 hk? är lite små sugen på den motorn.
Ska du inte byta till Peugeot igen så ditt nick stämmer? Nya 308SW är inte alls dum, riktigt bra faktiskt, GTn t.ex. om man vill ha lite motor.

I dagsläget så finns det ingen Peugeot som har fångat mitt intresse men tycker ändå att nya 308:an är riktigt fin men är ute efter en snygg och lite större sedanmodell.

Uppdaterat: 2015-11-28 20:47
Pär
Peugeote-Pär skrev:

ffodil wrote:Peugeote-Pär wrote:Någon som har koll på Passat med TSI motorn med 220 hk? är lite små sugen på den motorn.
Ska du inte byta till Peugeot igen så ditt nick stämmer? Nya 308SW är inte alls dum, riktigt bra faktiskt, GTn t.ex. om man vill ha lite motor.
I dagsläget så finns det ingen Peugeot som har fångat mitt intresse men tycker ändå att nya 308:an är riktigt fin men är ute efter en snygg och lite större sedanmodell.

Ok, nej nån fin sedanmodell har dom ju inte just nu.

Uppdaterat: 2015-11-28 22:20

Pär har inte kört Passat med TSI 220 motorn men det är samma motor som sitter i Octavia RS om jag minns rätt. TSI 220 kommer med en DSG6 låda (våtlamell) och det är en trevlig låda som växlar snabbt och sömnlöst. Vibilägares testförare har klagat på att denna låda är ryckig i låga farter. Har kört drygt 3200 mil med denna låda i min Passat och ska jag vara ärlig så har jag aldrig upplevt denna låda som ryckig när jag har kört i stan.
Det enda negativa jag kan tänka mig med denna drivlina är att bränsleförbrukning en blir lite högre jämfört TDI 190 & TDI 240. Blandad körning tror jag att man får räkna med 7-7,5 l/100 km med denna drivlina.

Uppdaterat: 2015-11-30 11:04

Eftersom det förekommit så många klagomål att DSG skulle vara ryckig i låga farter/stads/krypkörning gjorde jag ett eget test för någon vecka sen med nya Superb för att bilda mig en egen uppfattning. Jag svängde in på en större servicestation med rejäla parkeringar och började simulera kö-körning, upprepade start och stopp med några meters mellanrum. Det gick hur mjukt och lungt som helst, nån ryckighet kunde jag inte upptäcka. Jag har nog kört med DSG förut men aldrig kommit på att testa detta, visserligen aldrig nån äldre än 2012, måhända äldre årsmodeller varit ryckiga? Start-stopp systemet fungerade verkligen smidigt i samarbete med automatisk handbroms under testet. Säkert kan man framkalla ryckighet genom att "misshandla" gaspedalen men så kör åtminstone inte jag i stadstrafik.

Uppdaterat: 2015-11-30 11:31
Diesel skrev:

Pär har inte kört Passat med TSI 220 motorn men det är samma motor som sitter i Octavia RS om jag minns rätt. TSI 220 kommer med en DSG6 låda (våtlamell) och det är en trevlig låda som växlar snabbt och sömnlöst. Vibilägares testförare har klagat på att denna låda är ryckig i låga farter. Har kört drygt 3200 mil med denna låda i min Passat och ska jag vara ärlig så har jag aldrig upplevt denna låda som ryckig när jag har kört i stan.
Det enda negativa jag kan tänka mig med denna drivlina är att bränsleförbrukning en blir lite högre jämfört TDI 190 & TDI 240. Blandad körning tror jag att man får räkna med 7-7,5 l/100 km med denna drivlina.

Yes stämmer att det är samma motor som sitter i Octavia RS och i den är den riktigt trevlig... Håller med är just förbrukningen som skrämmer lite, men köper jag en bensinare så kommer det nog bli en TSI 220 motor eftersom den är väldigt trevlig att köra.
Tänker som så, köper jag en diesel med 190hk motorn så blir det en Superb L&K utrustning om det blir en TSI 220 så kommer jag välja en Passat istället med GT utrustningen, kommer göra så eftersom Passaten blir ganska så dyr med TDI 190 när jag vill ha väldigt mycket extra att kryssa i på tillbehören.

Uppdaterat: 2015-11-30 11:46
Pär

Nu kanske jag räknade lite högt för när det gäller bränsleförbrukningen på TSI 220 men på långkörningar kan man nog komma en bra bit under 7 l/100 km med lite ecodriving. Helt rätt Pär Passat TDI 190 med GT utrustningen svider i plånboken om man vill ha en massa tillval.
Något som är tråkigt med Superb är att man inte kan välja till LED-strålkastare.

Uppdaterat: 2015-11-30 18:44

En annan sak jag skulle sakna på Superben är den digitala hastighetsmätaren som man kan välja till den stora naven...

Uppdaterat: 2015-11-30 20:30
Pär

Den digitala hastighetsmätaren är läcker, Audis lösning är ännu läckrare. Inte för att bagageutrymmet och baksätet är snålt tilltaget i Passat sedan. Men Superb med sin hatchback lösning för bakluckan är mer praktisk än Passats brevlådeinkast. Knäutrymmet i baksätet på Superb är rejält tilltaget, man skulle nog kunna få in en vattenmelon mellan knäna och sätet framför.

Uppdaterat: 2015-11-30 21:25

Håller med, finns för och nackdelar på båda bilarna så vad man än kommer köpa så blir det en superfin bil...

Uppdaterat: 2015-11-30 21:49
Pär

Gjorde 80 mil i passaten idag non stop. Förbrukningen hamnade på 0,55. Snål körde inte.
Inte ont i rumpan eller i rygg. Stolarna är kanon.

Uppdaterat: 2015-12-02 22:12

HT19 0,55 är kanon. HT19 har du ergocomfort stolarna ? Tycker att de är väldigt snälla just mot ryggen.

Uppdaterat: 2015-12-02 22:44

Japp har ergocomfort stolar. Super sköna

Uppdaterat: 2015-12-03 15:49

Jag har beställt en 2,0 tsi Alltrack som ska levereras feb/mars. Men den levereras med en 7 växlad dsg.

Uppdaterat: 2015-12-04 15:09
Ebbson skrev:

Jag har beställt en 2,0 tsi Alltrack som ska levereras feb/mars. Men den levereras med en 7 växlad dsg.

Du får skriva sen när du fått bilen hur du upplever motorn, är som sagt lite intresserad av den TSI: motorn :-)

Uppdaterat: 2015-12-05 21:11
Pär

Ebbson du får uppdatera oss när du får bilen. Leveranstiden för din bil var i alla fall inte lång. Utmanade vädret i helgen och åkte till Norrköping för att kolla på en bil till sambon och jobba. Bilen låg som klister på vägbanan trots Helgas framfart.
Totalt körde jag 316 km TOR och bränsleförbrukningen låg på 5,7 L/100 km.

Uppdaterat: 2015-12-07 17:20
Ebbson skrev:

Jag har beställt en 2,0 tsi Alltrack som ska levereras feb/mars. Men den levereras med en 7 växlad dsg.

DQ500 växellåda som TDI 240 alltså eftersom Alltrack tsi 220 också har 4Motion.
Du får även DCC (ställbart chassi) på bensinaren hos Alltrack GT.

Uppdaterat: 2015-12-07 20:49

Det ställbara chassit var en av faktorerna som gjorde att det blev en bensinare denna gång:0)

Uppdaterat: 2015-12-08 09:23

Ebbson vad jag har läst i tester av vanliga Passat så får man riktigt bra fjädringkomfort med den adaptiva chassiregleringen inställd i komfortläge. Ska även svälja potthål riktigt bra.

Uppdaterat: 2015-12-08 16:26

Du har helt rätt Feed. Kollade med Volkswagen idag. Det ska sitta en DQ500 med våtlameller i bilen jag beställt och det känns tryggt då samma låda sitter i 240hk dieseln. Där är ju betydligt mer vrid i den så då lär den hålla i en 220hk bensinare. T o m utrymme för en BSR-box:0)

Uppdaterat: 2015-12-09 21:39

Hej alla!

Har inte kikat in här på ett tag. Får väl börja med att gratulera HT19 till nya bilen! Jag hämtade min igår och kan väl sammanfatta den 70 mil långa vägen hem som underbar, jag blev otroligt nöjd och bilen var bättre än vad jag hade vågat hoppas på.

Jag hann inte testa alla funktioner. Men det jag hann testa fungerade utan mankemang, bortsett från mirrorlink som inte verkar riktigt fullutvecklat för Android än. Men jag ska inte dömma ut det innan jag har gett det en fullgod chans.

I övrigt är jag väldigt nöjd. Dynaudiosystemet ger ett grymt ljud. Ventilationen i stolarna kommer vara ovärderliga på sommaren, massagen var helt ok.

Motorn har ni ju alla redan hunnit prova, men jag kan bara instämma med er andra att den är otroligt pigg. Förbrukningen efter 70 mil landade på 0.67. Men då blev det en del tomgång, några mil stadskörning och 30 mil där snitthastigheten låg på cirka 130 med en hel del acceleration och inbromsningar som såklart har en stor påverkan på förbrukningen.

Jag gjorde ju en par ändringar i sista minut på min bil, då jag valde till LED-high och Monterrey antrahcite-fälgar. Och dessa val ångrar jag verkligen inte!

/Daniel

Uppdaterat: 2015-12-10 11:39

Gjorde en tur igår och var försiktig med gasfoten :-)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-10 15:39

Inte illa alls! Ska köra en liknande sträcka imorgon, får se om jag lyckas komma ned på de nivåerna :).

Uppdaterat: 2015-12-10 20:16

HT 19 vad drar den i verklig förbrukning? Själv är jag inne på min fjärde Passat och bilens mätare har aldrig stämt med verkligheten som brukar ligga på en 0,5-1,0 decileter mer.

Uppdaterat: 2015-12-11 09:08

Ebbson, jag tankade min bil igår efter 68 mils körning. Färddatorn sa att den dragit 0,67 på dessa 68 mil, den verkliga förbrukningen låg på 0,69 (47 liter på 68 mil). Så skillnad är det, men det verkar inte vara så stor skillnad som 0,5.

Sedan undrar jag hur bilen mäter tomgångskörning. Under dessa 68 mil kan jag säkert räkna in en timmes tomgångskörning, tar färddatorn med detta i beräkningen av snittförbrukningen?

Minns att min Audi ändrade liter/mil till liter/timme så fort man stod stilla.

Uppdaterat: 2015-12-11 09:35

Jag har inte kollat det ännu.
Använder diesel värmaren 45min på morgonen och 45 min på em.
Blir ju lite galet om jag räknar på milen jag kört och hur mycket jag får i tanken.

Uppdaterat: 2015-12-11 11:02
HT19 skrev:

Jag har inte kollat det ännu.
Använder diesel värmaren 45min på morgonen och 45 min på em.
Blir ju lite galet om jag räknar på milen jag kört och hur mycket jag får i tanken.

45 MINUTER!! När jag kör värmaren så räcker det gott och väl med max 15 minuter och så länge kör jag bara om det skulle vara kallare än typ 10- grader så är inte ofta jag kör den så länge... Normalt så kör jag den ca 10 minuter och då räcker det gott och väl.

Uppdaterat: 2015-12-11 13:53
Pär

Dannebil klimatstolarna som du har valt till är guld värt, man blir lätt svettig om ryggen på sommaren tack vare läderklädseln. Danne hur tycker du att LED high presterar på hel- och halvljuset ?
Benols jag tror också att det är varmkörningen/tomgångskörningen som drar upp datorns beräknade förbrukning. Vid ett flertalet tillfällen i år har jag startat upp bilen utan att jag har haft motorvärmaren igång innan. Färddatorn har då visat en förbrukning på 7,5-8,5 l/100 km men efter jag har kört någon km så sjunker förbrukningen snabbt.

Uppdaterat: 2015-12-11 13:59

Träffade idag en gammal jobbarkompis med en Passat Diesel från -99. Bilen såg riktigt fin ut, men den hade ytrost på vänster bakskärm.
Han har inte haft några fel på bilen och den har inte fått några reparationer förutom ganska medioker service.
Den har gått 43000 mil, men "den börjar kännas lite svajig och knirrar lite i kopplingen, men den gick genom bilprovningen utan anmärkning".
Enda felet är en trasig baklykta som kom när en oförsiktig grindstolpe backade på honom.

Uppdaterat: 2015-12-11 16:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En trevlig detalj som förhöjer trivseln i kupén under denna mörka årstid är ambientebelysning.

Uppdaterat: 2015-12-11 16:29

Nu kom inte bilden med på dörrsidan i förra inlägget men försöker igen

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-12-11 16:50

För min del så är ambientebelysningenen en stämningshöjande detalj som gör mig alert när jag är ute och kör på tråkiga motorväg och landsvägar.

Uppdaterat: 2015-12-11 18:23

Led-high presterar väldigt bra på hel, bättre än någon annan bil jag haft. Går såklart inte att jämföra med 4 st nbb, men det är det ju ingen som tror heller.

Jag har inte ögnat igenom de alla inställningar som finns än, och jag har inte full koll på vad som skiljer LED och LED-high åt förutom LED på helljuset.

Men jag är i överlag väldigt nöjd med ljuset och det faktum att jag inte kommer behöva montera någon ledramp eller dylikt.

Uppdaterat: 2015-12-12 08:27

Det har debatterats spaltmeter i andra trådar om autobroms- och säkerhetssystem som slås ut av snön och som kan missbrukas. I Vibilägares biltestarblogg står det att deras Passat har drabbats av störningar, något som jag ställer mig lite frågande till då kameran ovanför hanterar City Emergency Brake, Light Assist och Lane Assist. Side Assist som övervakar och varnar för bilar i döda vinkeln, indikering via dioder i backspegelhusen. Jag har svårt och tro att en snötäckt front orsakar så att dessa system slås ut. Jag har kört genom snöstormar och haft fronten helt täckt av snö men inte fått något felmeddelande på att dessa säkerhetssystem inte fungerar.

Uppdaterat: 2015-12-16 19:44

Länk till biltestarbloggen: http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/sno-stoppade-sakerhetssystem

Uppdaterat: 2015-12-16 19:46

Led-strålkastarna ger bra ljus både på hel- och halvljuset, tyvärr så bildas is på strålkastarna och isen sitter som berg.
Idag har jag kört på vinterväglag och blir imponerad på Passatens spårstabilitet och drivgrepp man känner sig aldrig otrygg trots vägunderlaget. Kör på Continental Viking Contact 6 16 tum friktionsdäck.

Uppdaterat: 2015-12-27 17:47

Jag har nu bytt bil från en Golf gt7-13 till en Passat Tsi220 -16.
Har Led-high på denna och kan skriva under på att det är mycket bra ljus!
Har även Dynamic light assist och det är en lite konstig känsla när man inte behöver/ska blända av.
Men hittills har ingen blinkat på mig för att bilen bländar så det verkar funka bra.
Min första bil med automat och jag undrar varför först nu...hehe.

Uppdaterat: 2016-01-05 19:02

Någon som vet när det kommer en Facelifte på Passat b8?

Uppdaterat: 2016-01-05 23:18
Pär

Pär facelift på Passat B8 lär ju vara aktuellt först årsmodell 2017,2018 om jag skulle gissa.

Uppdaterat: 2016-01-05 23:37

Grattis till bilen Peter E. Vilka tillval har du på din bil.

Uppdaterat: 2016-01-05 23:41
Diesel skrev:

Pär facelift på Passat B8 lär ju vara aktuellt först årsmodell 2017,2018 om jag skulle gissa.

Var något som jag också skulle gissa eftersom en modell brukar vara aktuell i ca 3-4 år innan en uppdatering kommer... :)

Uppdaterat: 2016-01-05 23:49
Pär

Dragpaket.
R-line interiört/exteriört med nappaläder
Led-high
Infällbara backspeglar
Panoramaglastak
Just nu glider jag runt på 16 tums Conti viking men till våren blir det ju 18 tums original
Elbaklucka
Dynamic light assist
Stöldlarm
Solskyddsgardiner

Uppdaterat: 2016-01-06 08:59

18 tums fälgar i kombination R-Line exteriört kommer att bli en grymt snygg kombination. Kör själv med 16 tum Conti viking contact 6 och det ser lite futtigt ut. Peter Vilken lackfärg har du på Passaten ?

Uppdaterat: 2016-01-06 15:00

Vanlig vit.
Ser riktigt bra ut i kombo med det svarta glastaket.
16 tummarna just nu ser väl inte sååå kul ut men det blir ju bättre till våren.
Har även DCC eftersom det är en GT.(bensinare)

Uppdaterat: 2016-01-06 16:18

Peter E kan hålla med att vanlig vit ser bra ut med det svarta glastaket. Har du hunnit testa DCC ? Har läst på olika ställen att i komfortläget så får man silkeslen fjädringskomfort.

Uppdaterat: 2016-01-06 18:38

Komfortläget ger verkligen bra fjädringskomfort.
Hade DCC även på min gamla Golf och det var detsamma där.
Har bara kört drygt 30 mil än...så det blir mer tillfällen till info senare.

Uppdaterat: 2016-01-06 21:26
Peter E skrev:

Komfortläget ger verkligen bra fjädringskomfort.
Hade DCC även på min gamla Golf och det var detsamma där.
Har bara kört drygt 30 mil än...så det blir mer tillfällen till info senare.

DCC är verkligen bra, sen så tycker jag inte lägena är så stora... När det gäller Passat med TSI 220 så undrar jag vad din förbrukning ligger på, är en motor som jag är intresserad av men är just förbrukningen som gör mig lite osäker eftersom jag kör ca 2000 mil per år.

Uppdaterat: 2016-01-06 21:47
Pär

Förbrukningen kan jag inte säga nåt exakt om egentligen eftersom jag bara kört ca 30 mil.
Det verkar i alla fall som om den är ganska törstig i uppvärmningsfasen, alltså innan motorn är varm.
Å andra sidan kommer den upp i temp ganska snabbt så det kanske tar ut varann.
Tror nog att man kan komma undan med knappt eller runt 0,8 liter per mil.
Om man kör enligt fartgränserna.
Eftersom min bil är utrustad med drag o glaslucka mm så väger den ganska mycket, så det spelar roll naturligtvis.

Uppdaterat: 2016-01-06 22:19

http://www.spritmonitor.de/en/detail/693382.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/728178.html

Hittade detta angående bränsleförbrukningen för TSI 220.

Uppdaterat: 2016-01-06 22:20