Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ingen tempmätare i Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför ingen tempmätare i Volvo?

Publicerad 6 juli 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"Misstänker att motorn inte kommer upp i rätt drifttemperatur. Ska jag verkligen behöva åka till en verkstad och betala för att få reda på det" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Varför kan inte Volvo ha en temperaturmätare för motorn som alla andra märken har? Det finns visserligen en varningslampa som ska tändas ifall motorn blir för varm. Men jag upplever det som att värmen i kupén är lägre än tidigare. Jag misstänker därför att motorn inte kommer upp i rätt drifttemperatur. Jag har varit i kontakt med Volvo som säger att jag ska boka in en tid på verkstad.
Ska jag verkligen behöva åka till en verkstad och betala för att få reda på om motorn håller rätt temperatur eller inte? Det borde man väl enkelt kunna se genom att bara gå in i menyn på den annars så väl fungerande och logiska centerdisplayen?
Volvo V90 CC D5

Svar:
Det är lite svårt att svara på hur denna kund upplever värmen i sin bil, det är en individuell känsla. Det är förståeligt om man inte vill betala för någon kontroll, men i och med att bilen har garanti så kan bilen lämnas felsökning eftersom frågeställaren hävdar att bilen har försämrats under hans tid som ägare. Vi har inga generella klagomål kring värmen i våra bilar.
Dagens moderna dieselbilar regleras inte enbart genom motorns termostat utan regleras kontinuerligt via styrsystem som styr jalusi för kylare, övervakning av pumpar med mera. Vet kunden om parkeringsvärmaren fungerar? Eller har kanske någon som kör bilen stängt av tillskottsvärmaren i bilens meny? Hur man stänger av och på den framgår av instruktionsboken. 
Annika Bjerstaf, Volvo Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-07-06 16:27
L West

@skarj För några år sen: Min Octavia -06 orkade knappt över 70 grader vintertid fastän den analoga läraren sen länge stod stadigt på 90 grader. Sommartid kanske 83 grader. Gegga på oljepåfyllningslocket. Jag bad verkstaden byta termostat, dom var skeptiska men jag stod på mig. Bilen blev som ny, snabbare varm och geggan försvann. Nu orkar temperaturen upp till 90 även vintertid och max 93 sommartid. Jag behöver inte veta temperaturen på tiondedelar men när analoga läraren diffar på 15-20 grader från tempen mätt via OBD så borde man börja fundera lite...

Edit: Läraren ska förstås vara mätaren... :)

#m • Uppdaterat: 2019-07-07 00:14
snabb95

2018-06-19 Bilfrågan: Vad förorsakar geggamojan?

L West 2018-06-19 18:05 #11
Snabb95 @ Jo det är nog fejkmätare även på min bil. Och inte så lite heller, diffar som mest ca 20 grader vintertid.
Edit: När den verkliga motortemperaturen passerar 70 grader visar mätaren redan nära 90.

Snabb95
Det är inte av ekonomiska skäl som Volvo tagit bort vattentemperaturmätaren och efter klagomål numera monterar en mätare som ser helt normal ut men som visar fel temp. Volvo vågar helt enkelt inte visa kunden den verkliga temperaturen som ofta inte når upp rätt arbetstemperatur.
#12
Verkar som om bilindustrin numera tycker att det är helt normalt att fuska och lura sina kunder så mycket som möjligt!
Det är en skrämmande utveckling och något som biljournalisterna inte borde acceptera.
Om Du inte skaffat OBD databoxen (hur många promille av bilägarna gör det) så har Du fortfarande helt i onödan kört med den felaktiga termostaten, dålig miljö, kupévärme, och igensatt partikelfilter som följd. (Bränslevärmaren kan omöjligt kompensera en felaktig termostat).
Skrämmande utveckling! Låt inte detta passera utan protester Marianne Sterner och Erik Rönnblom.

#n • Uppdaterat: 2019-07-07 01:12
mso 1000

Eftersom det är helt normalt att driftstempen kan variera plus/minus 10 grader har man ofta valt att systemet skall visa tex 90 grader så att folk inte skall bli nippriga och nervösa i onödan.
En pendlande vattentemperatur vid olika temporära belastningar av motorn och reglersystemet med termostat och fläktar som jobbar är helt normalt.

Och en motor som aldrig går upp på driftstemp på vintern get onödigt kondensvatten i oljan som ofta ger en vit oljesmet i motorn.

#o • Uppdaterat: 2019-07-07 11:07
pinjong

Tycker ändå att det känns tryggt att kunna kasta ett öga på temp.mätaren när men t ex har belastat motorn eller när det är extremt varmt väder etc.

#p • Uppdaterat: 2019-07-07 11:32
N-iklas

"Det stör bara föraren med en massa onödig information"

Jo, att "vissa" förare och bilägare har förfärliga bekymmer med att intellektuellt processa information, det är då sant och visst...

#q • Uppdaterat: 2019-07-07 13:23
snabb95

mso1000 @ Det stämmer inte att temperaturen normalt varierar beroende på belastning eller utomhustemperatur. På våra V70N den ena bensin och den andra diesel står mätaren exakt rakt upp på 90 grader oavsett belastning (och utan hjälp av bränslevärmare) och det är helt vanliga mätare som visar den VERKLIGA temperaturen. I cirka 100 år har man haft vanliga rättvisande temperaturmätare på alla motorer utan problem, så det är verkligen sorgligt att man sedan några år börjat med dessa fejkmätare som visar 90 oavsett om temperaturen är 70 eller 90 grader.

När temperaturen på bensinbilen för några år sedan sjönk från 90 till 75 bytte jag termostat och genast blev det 90 grader igen. N-iklas kan Du förklara hur jag skulle kunnat veta att termostaten blivit felaktig om bilen varit utrustad med en fejkmätare.

#r • Uppdaterat: 2019-07-07 14:38
L West

Jag skulle inte ha nåt emot att tempvisaren följde den verkliga motortemperaturen OM den skulle variera säg 10 grader upp och ner men med ett välfungerande termostat varierar ju inte tempen mer än någon enstaka grad. Vill minnas att när jag på 70-talet började köra bil var tempmätarna betydligt mera rörliga och "rättvisande".

#s • Uppdaterat: 2019-07-07 14:39
L West

Dubbelpost.

#t • Uppdaterat: 2019-07-07 16:17
Saabium

Volvo verkar gå från klarhet till klarhet. Bilar som bromsar sig själva utan anledning och ingen temp-mätare på en bil för flera 100 KKR. Någon frågade sig "vad fan får jag för pengarna" om svenska skatten. Kanske dags att fråga samma sak om Volvo?

#u • Uppdaterat: 2019-07-07 22:26
snabb95

GRP @ Hur vet Du att temperaturen är någon annan än den mätaren visar? Det är inte någon regel ens i dag. Det är bara Volvo och WV, kanske någon mer där konstruktörerna varit så kreativa och bedrägliga att man tillverkat en fejkmätare!

Se t.ex. L West inlägg #20 där hans Octavia diffar 15-20 grader mot verkligheten. Om han inte själv mätt temperaturen via OBD-uttaget så har han aldrig kommit på att termostaten var felaktig och bytt ut denna.
Orsaken till att L West då fått köra vidare med den felaktiga termostaten är enbart den kreativa FUSK konstruktörens fel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.