Nästa artikel
Så mycket kostar nya VW Passat GTE
Nyheter

Så mycket kostar nya VW Passat GTE

Publicerad 2 juli 2019 (uppdaterad 3 juli 2019)
Volkswagen avslöjar nu pris och räckvidd på ansiktslyfta Passat GTE. Det blir en mild prisökning jämfört med den utgående modellen.
För ett år sedan tvingades Volkswagen stoppa leveranserna av laddhybriden Passat GTE, men nu är den tillbaka. Under politikerveckan i Almedalen presenterade Volkswagen pris och preliminära räckviddssiffror för bilen med modellår 2020.

Priset för nya Passat GTE Sportkombi blir 458 500 kronor vilket innebär en liten prisökning på 4 500 kronor jämfört med den utgående modellen. Sedanmodellen kommer att gå loss på 448 500 kronor. 

CO2-siffrorna enligt den nya körcykeln WLTP blir på 29-36 g/km för sedanmodellen och 32-40 g/km för sportcombin.

Räckvidden på el blir cirka fem mil enligt körcykeln WLTP och sju mil enligt den gamla körcykeln NEDC. Passat GTE kommer också att klara gränsen för att få miljöbonus även efter att WLTP-gränserna införs vid årsskiftet.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-04 14:01
Kommendör_1a

Har inte alla data men kör man på enbart el på sommaren kan man komma ned på 1.6 - 1.7 kWh per mil vid en snittfart på ca 80 km/h. Gasar man lite, 110-120 km/h, kan nog räkna med runt 2.5 kWh/mil. Vintertid är det mössa på och kallt i kupén om man ska komma ned på ca 2 kWh/mil. Hårtorksvärme drar mycket ström på vintern, skulle varit värmepump men det tror jag inte det är i den nya modellen heller. Privat skulle jag aldrig köpt den, för dyr i inköp, men på företagsleasing är GTE:n det bästa alternativet för mig.

#c • Uppdaterat: 2019-07-04 14:15
Henrik M

Ok, tack för den infon! Trodde faktiskt inte den var så "törstig" på el men det kanske beror på för liten elmotor som får jobba hårdare samt inte optimerad aerodynamik för ändamålet.

#d • Uppdaterat: 2019-07-04 15:35
Kommendör_1a

Elmotorns effekt upplever jag som helt tillfyllest vid acceleration och normal körning, det går att köra upp till 130 km/h på el.
Aerodynamiken är nog inte sämre än någon annan kombimodell av samma typ, det är ju ingen SUV åtminstone. Det är många orealistiska uppgifter om elförbrukning som tillverkare gärna vill sprida när det gäller elbilar. Volvos laddhybrider är mer obalanserade med betydligt klenare elmotor och en hårdare trimmad fyra på 253hk (T6) eller 303hk (T8). Laddhybrid kör man ju för att spara bensinpengar och då borde elmotorn leverera tillräcklig effekt ensam för normal körning. Volvo ska sedan begränsa toppfarten till 180 km/h när de hissat upp totaleffekten till nästan 400 hk(T8). Stolleprov, vem köper den filosofin?

#e • Uppdaterat: 2019-07-04 15:43
Henrik M

Kommendör: Jag jämförde mest med min egen renodlade elbil. Och den drar mindre el än din, och då var min fundering att det troligtvis beror på storlek av motorer samt aerodynamik. Då min bil är tyngre och har större yttermått.
Visst är det så som du skriver om vissa laddhybriders uppgivna räckvidd. En av mina beställare har plockat ut en BMW 530e och han är väldigt besviken över räckvidden.

#f • Uppdaterat: 2019-07-04 16:01
Kommendör_1a

Laddhybrider blir ju en kompromiss såklart. En ren elbil bör vara lite mer effektiv. GTE:n blir en tung kombi att dra runt då den har dubbla drivlinor, soppatank plus batteri. Sen verkar det finnas variation i de rena elbilarnas effektivitet också. Nya Audi el-SUV utmärker sig där negativt vad jag läst.

#g • Uppdaterat: 2019-07-04 16:11
Henrik M

Oja, det är väldigt olika hos de rena elbilarna med. Och som du skriver, Audis e-tron är förvånansvärt "törstig" på el för att vara helt nyutvecklad av ett företag med deras resurser.

#h • Uppdaterat: 2019-07-04 18:40
Axa

Kommendör
Ah, precis det jag undrade kring, förbrukning från verkligheten. Det lät riktigt bra med den låga förbrukningen. Synd att det inte lönar sig för privatköparen. Har kollat efter Golf GTE som beg men även det är alldeles för dyrt sett till alternativen.

#i • Uppdaterat: 2019-07-08 17:33
lallolu

Hur är detta 4500kr dyrare än den föregående? Jag hade för mig att den föregående kostar 421000 i bas utföranden.

#j • Uppdaterat: 2019-07-02 10:21
milkylainen

Henrik M: Håller med. 460k för insteget i GTE är väl mycket. Ifrågasätter komplexa och dubbla drivlinor till löjliga prislappar. För 460k blir ju steget till en renodlad elbil relativt liten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.