Vi Bilägares forum

Renault/Dacia 0,9 TCe90 VS. 1,5 dCi90

Renault/Dacia 0,9 TCe90 VS. 1,5 dCi90

Då Volvohandlaren här hemma verkar väldigt seg med att ta hem en demobil med 0,9 TCe-motor får jag vända mig hit då jag är nyfiken.
Ska ev byta jobb (hoppar upp dubbelt upp i lön men får 1,5 mil längre pendling och en bränslesnål bil är kul då).

Har kört mycket med 1,5dCi (Vi hade en sån i våra Nissan Kubistar på jobbet) och vet att det är en trevlig beprövad motor, men skulle man köpa nytt är en sån så pass mycket dyrare i inköp att det inte är värt det, och tyvärr känns inte diesel som ett framtidsbränsle numer...

Hur är 0,9:an? En sådan, utrustad som jag vill, kostar 99.900, lagom, för jag skulle aldrig vilja ge mer än 100.000 för en bil, och ska den kosta över 30, ska den fan va ny har jag bestämt mig för, om det inte är en 11-14 MB C220-240CDI Avantgarde kombi med dragkrok (Att jag är dum och tänker fel får diskuteras i en annan tråd)

Någon som provat bägge i samma bil?
Gäller Dacia Sandero, men bägge sitter ju i div. skit från Renaultkoncernen.

Det jag bekymrar mig mest för är varvet i motorvägsfart, dCi är ju behagligt växlad på ca 2-2300 varv i 100, men en sån liten moppemotor lär väl bli surrig p.g.a att den helt enkelt är klen och därför har en låg utväxling?

Sanderon har för mig rätt pris och lagom med finesser för att man ska kunna skruva med skitet själv med en vanlig verktygssats när garantin gått ut efter 3 år.(tidigare erfarenhet säger att det är så det kommer bli).
Väger även 1100 kg, mer ska inte en så liten bil behöva väga, samt har däck i normala dimensioner som är billiga att köpa och lätta att kränga och är, om inte snygg så i alla fall acceptabel, och ser okej ut inne i. Går ju tyvärr inte ha den till nått annat än att köra, men får väl behålla 740:in också... Den är ju dessutom skattefri om 5 år.

Men nu handlar det om någon provat bägge motorerna sida vid sida s.a.s, och kan ge lite feedback över varvtal och förbrukning :)

Uppdaterat: 2015-12-08 22:46
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Jag har inte kört nån av dom, bara Kangoo 1,5 dCi.

Men i dom tester jag läst har Renaults nya små bensinmotorer inte varit snåla.

Uppdaterat: 2015-12-08 23:36

Gäsp: Du tror inte att "De däruppe" kan få samma frispel igen som de fick förr, och straffskatta ihjäl alla dieselbilar? Du vet, när skatten gick uppåt 4-5000 för en liten Skoda....

Jag kör i runda slängar ca 3-4000 mil om året, och den 740 jag har nu är på det hela taget billigare än både kangoon och dieselmercan jag hade innan tack vare "billig" skatt och försäkring. I de fasta avgifterna nu är 740:in (ca 1l/mil) 4300 resp. 5100 kr / år billigare än Kangoo (0,8l/mil) och Mercedes (0,65l/mil).

Ska göra mer reserch ikväll och försöka få reda på skatt och försäkringspriser, räkna är ju halva grejen liksom!
Reparationer räknar jag inte med nu, en ny bil har ju garanti, är det ett måndagsex lär det visa sig rätt snart och då går den byta bort. Dock verkar även reservdelspriserna vara på rimliga nivåer på Dacia den dagen garantin går ut.

Anti: Jag tror inte Dustern gör sig med den motorn, är det samma karaktär som gamla F9Q i Megane och Laguna är den visseligen skaplig pigg men rätt klen i botten. Men vad vet jag, prova en!

Uppdaterat: 2015-12-09 06:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag provade både diesel och 0,9TCe i Logan innan jag kom fram till att det skulle bli en bensinare hemma. Det som avgjorde var främst servicekostnader där trean på papperet är billigare över tid. Det börjar närma sig första service nu när den gått snart 2000 mil (8 månader). Hittills har den dragit 0,56 liter/mil, men det är tydligt att det börjat dra iväg nu när det är vinterhjul på bilen. Kör man dessutom i 110-120 km/h så drar den mer även om man har jämn fart. Den går dock mesta milen på 70-väg.

I övrigt så har bilen en detalj som enskilt gör att jag inte kommer köpa något liknande igen. Den använder samma display för all information. Vill man veta om det är risk för halka (nära nollan) eller vad klockan är och har farthållaren aktiverad måste man trycka på knappen som ger en rundtur bland färddatorns alla värden.

Uppdaterat: 2015-12-09 08:23

Mäkinen, är dieseln så pass mycket dyrare? Du verkar ju hamna på samma mil som jag på ett år. Upplever du nån gång bilen som surrig eller undermotoriserad? Logan och sandero är ju i stort samma bil fast olika bakändar.

Jag passerar sällan 100 km/h men klart att den får ju inte dricka hur mycket som helst, men verkar ju vara mer eller mindre regel att dom "downsizeade" motorerna drar en hel del över vad dom ska, 0,6 är ju ändå okej, om än knappt.

Vad jag förstår har alla deras modeller esp som standard, då går det ju använda dubbfria däck och ändå våga låna ut bilen. Rätt gutt ändå överhuvudtaget för kan va lite si och så med halkbekämpning där jag kör.

Uppdaterat: 2015-12-09 16:12
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Motorn hörs inte över andra ljud. Går man inte över 100 så ska du tveklöst kunna köra på under 0,55.
Om jag minns rätt har dieseln kamrem medan bensinaren har kedja.
Med släp och ett halvt ton grus känns den lite klen, annars tycker jag det funkar helt ok. Jag brukar sakna grundvridet från min elbil första biten jag kör. Sen tänker jag inte på det.

Uppdaterat: 2015-12-09 22:29

Låter inte som en så jättetråkig maskin ändå. Får som sagt behålla 740:in till att dra släp och sånt med.

Såg att det finns nån ny automatlåda, sån där manuell med ekektrisk styrning, undrar hur den är. Har provat såna några gånger i b.la Citroën och blev inte imponerad. Ryckig växling och allmänt oförfinad, men nu generaliserar jag bara.

Uppdaterat: 2015-12-10 05:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har haft en Dacia Duster med 1.5 dCi motorn som lånebil under en vecka, visserligen då uppskrämd till 109HK.

Nackdelen var att man fick sitta och växla ideligen i stadstrafik då segdragnings-förmågan inte var särskilt mycket att skryta med, modellen hade verkligen tjänat på en automatlåda, nu var det en 6-växlad låda.

Annars en trevlig motor vid landsvägskörning men lite i törstigaste laget enligt färddatorn.
Undvik även den stora pekskärmen, information syns dåligt när det är soligt ute och man får ofta trycka flera gånger innan den fattar vad man vill.

Kommer Dacia någon gång att lansera en automatlåda så är de absolut ett tänkbart alternativ, mycket bil för pengarna och jag gillar dess chosefrihet.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ju dusten har jag kört med, men den är väl dyr.

Jag vill inte ha den stora stereonavigatorn ändå.

0,9TCe finns ju med en robotlåda numer, om jag fattat rätt med elektriskt styrd manuell växellåda.

Uppdaterat: 2015-12-10 12:59
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har kört 4000 mil på snart 3 år med Duster 1,5 dCi 109 hkr 4wd nu. Köpte den i första hand som dragbil efter att ha fastnat med mina 1-hjulsdrivna bilar ...
Finns både + och minus.

- Påvert utrustad trots Laureate-version, ingen cruisecontrol, radion katastrofalt ynklig, inget automatiskt halvljus, skrattretande placering av knappen för stolsvärme som man knappt kommer år sittande. Lite bråkig vid över 100 km/h.

+ Trevlig motorkaraktär, drar bra för sin storlek. Bra med kryp-etta vid tungt lass eller krypkörning. Robust och helt problemfri men det är ju inte så mycket som kan krångla... Trevlig att köra om man som jag har "rätt" storlek, dock inget att köra på Europasemester med eller som motorvägslok. Drar runt 0,6 för det mesta. 4-hjulsdriften verkar bra, i "lockläget" verkar alla hjul hjälpa till och jag kommer loss även med hästsläpet bakom. Man kommer till och med åt att byta lampor utan att demontera nåt i motorrummet, mer än man kan säga om många bilar idag.

Efter att ha ordnat autohalvljus och bytt ut radion vilket inget har kostat särskilt mycket så kommer jag nog att behålla den, saknar inte pekskärmar och sånt utan uppskattar rejäla knappar och vridreglage men så tycker jag ju också att bilarna var som trevligast runt mitten av 80-talet. Fast hade jag 4 ggr så mycket pengar så hade jag nog köpt en BMW X5 med 3-litersmotorn ;-).

Uppdaterat: 2015-12-10 15:31

1-hjulsdriven bil låter spännande skeptikern :)

Uppdaterat: 2015-12-10 15:34

Renaults TCE-Spisarhar vanlig konvertionell indirekt insprutning

Uppdaterat: 2015-12-10 15:47
mawno skrev:

1-hjulsdriven bil låter spännande skeptikern :)

En vanlig framhjulsdriven bil blir ju det, när ett hjul tappar greppet så blir den 1-hjulsdriven om den inte har diffspärr eller smart antispinn.
Det hjulet som har sämst fäste dessutom! Lite broms kan hjälpa...

Uppdaterat: 2015-12-10 16:05

Tja - tappar ena drivhjulet greppet på en 2WD bil så blir den väl egentligen 0-hjulsdriven...:)

Uppdaterat: 2015-12-10 16:38

Satt och tittade lite på Dacior och då det gäller Sanderon så känns Stepway lite rejälare. Den kostar lite mer men är också bättre utrustad.
Själv skulle jag ha valt en ny men om kravet ligger på max 100,000kr så kan man ju köpa en bättre begagnad typ:
http://www.blocket.se/kalmar/Dacia_Sandero_Stepway___Navi_64076136.htm?ca=23_15&w=3

Uppdaterat: 2015-12-11 18:27

Nä över 50 k ska det va nytt :-)

Uppdaterat: 2015-12-11 23:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Håller med "Lason1" men många föredrar att spara lite slantar på att köpa nästan nytt.

Uppdaterat: 2015-12-12 18:23

Japp men nästan nytt kör jag ju redan med, beror ju på definitionen ;)

Uppdaterat: 2015-12-13 20:00
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Gutt med garanti och slippa meka alls i några år :)

Uppdaterat: 2016-01-16 18:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?