Nästa artikel
Miljöpartiets mål: 100 procent förnybart bränsle till 2030
Nyheter

Miljöpartiets mål: 100 procent förnybart bränsle till 2030

Publicerad 2 juli 2019 (uppdaterad 3 juli 2019)
MP:s språkrör Per Bolund vill skynda på omställningen från fossila bränslen. Målet är att ingen fossil bensin eller diesel ska säljas på svenska mackar senast 2030.
Fokus låg på förnybara drivmedel när Miljöpartiet inledde Almedalsveckan. Sedan innan finns det en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet om att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieseldrivna personbilar 2030, men MP:s nytillträdda språkrör vill nu sätta högre press på omställningen. 

– Vårt förslag är att vi ska anta en handlingsplan för att möjliggöra att all diesel och bensin som säljs på svenska mackar ska bli 100 procent förnybar och vi vill ha en snabb takt för att genomföra det, sa Bolund i sitt tal under Almedalsveckan.

– Nya regler ska sättas upp för diesel i bränslebytet där vi höjer inblandningen linjärt från 2020 upp till 100 procent år 2030, det vill säga enbart förnybara drivmedel till dieselbilarna år 2030. 

Miljöpartiet vill också ge kraftigt stöd åt folk som konverterar gamla fossildrivna bilar.

Enligt Per Bolund kan den snabba omställningen av svenska transporter att skapa jobb och möjligheter för företag

– Det här är också en jobbmotor för Sverige när en grön industri växer fram. Det som är tekniskt möjligt ska vi utveckla.

Diskutera: Kommer MP kunna nå sitt mål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-07-02 15:57
bgl

Den naturliga fotosyntesen är i princip det sämsta tillämpade sättet för utvinning av solenergi. Bara någon enstaka procent av instrålningen blir biomassa! Redan i dag förbrukar vi merparten av denna biomassa. Många menar att vi utnyttjar för stor del av denna biomassa, inte minst just Miljöpartiet driver den linjen. Skogsbruket sägs vara för onaturligt, jordbruket använder för mycket kemikalier osv. Bolunds fixering vid naturlig fotosyntes är en återvändsgränd, solfångare eller möjligen syntetisk fotosyntes är rimligare vägar. Bolund kommer inte att klara sin utfästelse till 2030.

#c • Uppdaterat: 2019-07-02 16:40
A.L

Populism i sin yttersta form

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2019-07-02 17:11
Raphael

Mp levererar ett utmärkt förslag! Vi ska satsa på biobensin, biodiesel och biogas. Tekniken finns, bränslena finns och efterfrågan finns, men producenterna vågar inte satsa. Biodrivmedel kan göras av restprodukter från skogen, restmaterial som blir kvar när man har producerat virke, pappersmassa och liknande. Här finns resurser som knappt används idag! Och de ger upp till 90 procentig reduktion av CO2 utsläpp. Och dessa lösningar som använder svenska restprodukter är även etiskt hållbara.

Självfallet vore det bra för bilisterna att få lösningar som fungerar i fordon som redan finns istället för att bilister ska köpa nytt. Alla har inte råd att köpa elbil eller vätgasbil. Det behövs flera lösningar som kompletterar varandra, vilket Mp förstår.

När producenter inte tar fram trots att tekniken finns så behövs att politikerna sparkar dem i baken. Marknaden kommer inte fixa klimatomställningen, det behövs statlig styrning.

Existerande fordon och infrastruktur kan användas för biobensin och biodiesel.

Tack Mp för att ni finns! Ni vågar där andra fegar ur.

#e • Uppdaterat: 2019-07-02 17:15
Nalle

Vad ska ungdomar och alla andra som inte skiter pengar ha för bil i framtiden?

#f • Uppdaterat: 2019-07-02 18:15
puttis

MP kommer inte åka ur regeringen. Det finns för många småvalpar, som knappt gått ur skolan, som åker tunnelbana, cyklar och kallar sig veganer. Individer som av ideologisk övertygelse hatar allt och alla som inte lever enligt de regler de har bestämt, vilket innebär tillbaka till 1800-talet med bibehållen smartphone.

Till den som tror att vi har tillräckligt med biodrivmedel redan idag, varför kör vi inte en omställning innan årsslutet? Ny pumplag kan fixas på en helg när politisk vilja finns. Sätt igång då! I fucking dare you att bevittna att se Sverige stanna som ett skrikande godståg i full broms

MP är helt ute och cyklar (som vanligt). Men vilken väg de är på har de inte en susning om (som vanligt)
Det är ju skrattretande roligt att vi helt plötsligt har en E85 debatt där ingen förstår vad som hände (dömt som smutsigt bränsle i samband med diesel-gate och WLTP-debatten för bara ett tag sedan hallå!?)
Vänd kappan efter vinden lite till så blir allt bra. Kräk ur er lite fler snabba oförankrade lösningar så löser sig allt för det är ju inte alls därför vi är var vi är eller så!

#g • Uppdaterat: 2019-07-02 18:37
Mr Colt

@Raphael
Nu blir jag nyfiken på vilka restprodukter som inte nyttjas idag i den svenska virkes och massaindustrin. Eftersom min arbetsplats har ett grannföretag i sagda industri så jag kan ta dina idéer och sälja in.
Så fram med det!

#h • Uppdaterat: 2019-07-02 18:47
pinjong

@Nalle. Dom kan väl köpa någon äldre flexifuel- eller dieselbil som kan köras på förnybart? Detta borde ju vara extremt mycket billigare än en Tesla eller Toyota Mirai.

#i • Uppdaterat: 2019-07-02 18:50
pinjong

@Mr Colt. Stubbar kanske kan användas? Brukar inte de bli kvar annars - eller är de svåra att ta hand om?

#j • Uppdaterat: 2019-07-02 18:56
Grosser

Frågan borde ju snarare vara: kommer Sverige att nå sina mål?
Att få igång en industri som tillverkar svenskt biodrivmedel som komplement till el och biogasdrift är fullt realiserbart om det väl finns politiskt stöd för det.

#k • Uppdaterat: 2019-07-02 19:19
christer_1

Raphael : "Biodrivmedel kan göras av restprodukter från skogen, restmaterial som blir kvar när man har producerat virke, pappersmassa och liknande. Här finns resurser som knappt används idag! "

Vilka restprodukter och restmaterial är det som knappt används idag i skogsindustrin Raphael? Du låter som en sann miljöpartist som inte har en aning vad du snackar om. Allt som blir över inom sågverksindustrin, ALLT, i alla fall, används idag. Det vet jag till skillnad ifrån dig eftersom jag varit i den branschen i över 50 år. Så återvänd till verkligheten Raphael och snacka om det du vet och inte om det du tror.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.