Nästa artikel
Trafikverket vill testa att ge elbilar egen fil
Nyheter

Trafikverket vill testa att ge elbilar egen fil

Publicerad 19 juni 2019
Planerar att prova så kallade gröna körfält.

I ett försök att få fler vägtransporter att ske fossilfritt vill Trafikverket testa att låta utsläppsfria lastbilar utnyttja bussfilerna. Om det fungerar bra kan det även bli aktuellt för fossilfria personbilar att nyttja samma körfält. Förebilden är Oslo där elbilar har tillträde till kollektivtrafikkörfält och gratis parkering.

Förslaget är ett av ett tjugotal idéer Trafikverket presenterar för att minska klimatpåverkan, öka framkomlighet och öka trafiksäkerhet. Bland de andra förslagen finns att ge självkörande fordon eget körfält, testa autonoma snöröjningsfordon och att prova förarlösa bussar på landsväg. Trafikverket vill också införa geofencing i större skala för att se till att reglerna följs i miljözoner. Geofencing är ett slags digitalt staket som hindrar vissa fordon att köra in i ett visst område. 

Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets förslag?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-06-21 06:31
Charles K

Det vore bättre att staten fixade de vägar vi redan har, samt att försöka införa någon form av skatt för de utländska lastbilarna som kontinuerligt kör för fort i Sverige. Många betalar inte en spänn i Sverige, stora tankar och ambulerande däckverkstäder. Rent miljömässigt borde tragikverket se över 70-nedsättningar vid plankorsning, och om det inte är ekonomiskt försvarbart eller praktiskt möjligt att bygga om för genomfart utan hastighetsreducering, kan de i vissa fall placera den höjande tavlan i nedförsbacke, vilket i vissa fall kan vara i runda slängar 100m efter nuvarande placering. Trevlig midsommar, och ta det lugnt i midsommartrafiken.

#m • Uppdaterat: 2019-06-21 09:05
Ingemar Bohman

Återigen återigen ett sjukt förslag från Trafikverket!!!!!!!
Se till att det finns eluttag för dessa giftiga fordon istället.
Så långt jag kan se efter gatan så finns det inte ett enda eluttag.

#n • Uppdaterat: 2019-06-21 11:02
Hans Berglund

Korkat förslag , vilka delar av Sverige skulle det gälla i storstäderna där finns ju bussfilerna det är ju bra men att bygga ut vägnätet med en extra fil för elbilar på alla vägar, det måste vara någon som äter gräs som kommit med ett sånt förslag

#o • Uppdaterat: 2019-06-21 20:00
liebhaber

Ja, jag ser fram emot att Sverige anammar några eller alla av de fördelar norska bilister har med sina elbilar även om fördelarna nu börjar naggas i kanten där. Dags för Sverige med 0 i trängselskatt och att köra i bussfiler. Ja, elbilar har mycket lägre driftskostnader - oftast kan man köra med helt gratis ström. Jag flyttade från min villa sista mars, tog med min laddstation men har ännu inte monterat den eftersom jag laddat gratis "på stan" så nog kan man bo i lägenhet och ha elbil! Någon som sa. "Tänkte inte på det"? Servicekostnaderna för en elbil är betydligt lägre för vissa märken, andra har förvånansvärt korta intervall och höga priser - underligt. Nej, batteribyte behöver inte alls läggas in i kalkylen. Det har ju visat sig nu efter att elbilar i en större utsträckning har använts i minst 10 år att batterierna håller mycket bra! Enstaka celler har ju lagt av men då kan batteriet renoveras. Finns egentligen inga argument emot att inte köra elbil. Jag har kört elbil sedan 2013 och mer än 15000 mil.

#p • Uppdaterat: 2019-06-21 21:25
Tjalohej

Tror nog inte denna skulle funka riktig bra, alldeles för tidigt, nog har väl Miljöpartiet nåt med det och göra. Hade dom varit vettiga, dom som sitter där uppe och bestämmer dessa, så borde dom veta carpooling är den som är nog mest effektiv just nu. Provat och testat och har get jätte bra resultat för trafik minskning då mest av bilisterna är till och från jobbet. Varför ska tre ta var sin bil när dom kan träffas och ta en.
Sen varför gå mot attack mot bilarna när vi har lastbilar som är ännu värre, samt flygplanet och båtar är ju värst, men ingen går mot attack på alla båtägare. Detta kommer nog bara vara ett sett att ta bort friheten från privatister. Vad du än tror så är Sverige ingen stor miljöbov alls när det gäller inne i landet. Men fan vad stort miljöbov det är när det gäller indirekt kopplingar, såsom flyg och båt för resmål (finns ju statistiskt bevis bakom detta)
Hursomhelst, så är detta ett helt fel approach. Varför inte minska antal inköp av ”stora” bilar som drar över 1L per mil. varför påverka dom som drar 0,3L per mil? Verkligen orimligt tänkande. Skulle ni kunna faktiskt ha nån med lite mer kritiskt tänkande i eran möten eller är alla utan nån utbildning alls?

#q • Uppdaterat: 2019-06-22 01:02
puttis

Nej men vad roligt. Politikerna är totalt körda i huvudet i sin panik att styra vad folket ska göra. Elbilar ska köras av alla, igår, till varje pris.
Kommer gå åt helvete alltihop såklart. Även den som inte kör bil alls kommer få betala denna gång, var så säker.

#r • Uppdaterat: 2019-06-22 10:31
bgl

Ökar köbildningen i återstående fossilkörfält, lägre genomsnittsfart,längre körtid, behov av fler bilar för samma transportarbete, högre drivmedelsförbrukning! Elkörfälten behöver nästan samma biltäthet som fossilkörfälten för att detta ska leda till mindre utsläpp!
I stället borde fossilbilarna få bättre framkomlighet vilket minskar utsläppen, en elbil vållar inga utsläpp i långsamma bilköer som fossilbilar gör.

#s • Uppdaterat: 2019-06-24 16:51
Henrik M

bgl: Lite hjärnsläpp nu va? Du förstår att syftet är ge fler och fler incitament att skaffa elbil.....inte att minska utsläppen just nu i den mix av bilar som är idag.....

#t • Uppdaterat: 2019-06-24 19:40
Styggavargen

Utsläppen ökar varje år nu.
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/koldioxidutslapp-for-nya-bilar-okar-for-andra-aret/
Istället för SUV borde elbilar köpas.

#u • Uppdaterat: 2019-06-24 19:49
GDS

Lugn och fin ny allihopa!
Detta är bara ett sätt till att skrämma oss för att få oss att tänka på annat än det som verkligen pågår bakom kulisserna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.