Nästa artikel
Pengarna på plats för Northvolts batterifabrik
Nyheter

Pengarna på plats för Northvolts batterifabrik

Publicerad 19 juni 2019 (uppdaterad 20 juni 2019)
Northvolt Ett är namnet på batterifabriken i Skellefteå. Till hösten börjar den byggas.
Produktionen vid Northvolt Ett i Skellefteå är säkrad för kommande år.
I augusti tas första spadtaget på den svenska jättefabriken som ska producera elbilsbatterier, efter att bland andra investeringsbanken Goldman Sachs, Volkswagen, BMW, Folksam skjutit till motsvarande drygt 10 miljader kronor.

Med hjälp av tidigare stöd från bland annat Scania och Europeiska Investeringsbanken har Northvolt lyckats säkra den storskaliga produktionen av litiumjonbatterier i Skellefteå, inledningsvis till en kapacitet av 16 Gigawattimmar. Senare ska detta ökas på till minst det dubbla. Northvolt Ett har ingått avtal om att leverera litiumjonbatterier till olika kunder till ett ordervärde på 130 miljarder kronor fram till 2030. 

– Det är inte bara en stor milstolpe för Northvolt, detta markerar också en höjdpunkt för Europa som tydligt visar att vi är redo att tävla i den kommande vågen av elektrifiering och att vi kommer att göra det med battericeller som har lägsta möjliga CO2-avtryck, säger Northvolts vd, Peter Carlsson.  

Vid sidan om detta har Northvolt ingått ett joint venture med Volkswagen och kommit överens att bygga en kopia av Skellefteåfabriken i tyska Salzgitter, enbart dedikerad att förse biljätten med batterier till deras kommande elbilssatsning.

Produktionen i Tyskland inleds i årsskiftet 2023-2024 och kapaciteten kan ökas från 16 till 24 Gigawattimmar under åren som följer. 

Northvolt har redan etablerat en forskningsanläggning i Västerås och en fabrik i Polen som tillverkar batterimoduler till energilagring och gruvindustrin. 

Diskutera: Vad tycker du om Northvolts etablering i Skellefteå?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-06-20 09:24
stonebreaker

Gräsligt ful, iCockpit satte spiken i kistan!

#c • Uppdaterat: 2019-06-20 11:53
K_Klabbe

Jag tror att största hotet långsiktigt, förutom arbetskraftsbrist, är om Batteritekniken skulle göra ett språng som nystartade northvolt inte mäktar med att ställa om till.

#d • Uppdaterat: 2019-06-20 17:13
Sabud2

Dom får väl göra som NEVS, uppvakta media med ständiga kommunike´er för att hålla aktieägare och investerare stången.
Förstår att det blir brist på batterier med denna explosiva utveckling mot batteridrift men har inte Northvolt något patent som ger rejäla konkurrensfördelar så skulle inte jag sätta några pengar i detta projekt.

#e • Uppdaterat: 2019-06-20 18:10
Henrik M

Jag älskar känslan av positivitet och framåtanda som genomsyrar detta forum!

#f • Uppdaterat: 2019-06-20 18:41
Peter E

"Northvolt Ett har ingått avtal om att leverera litiumjonbatterier till olika kunder till ett ordervärde på 130 miljarder kronor fram till 2030."
Känns ganska ok...men det kanske finns andra som tycker det verkar vara dåligt...

#g • Uppdaterat: 2019-06-20 19:04
Vorwärts

skarj, det skadar inte att ta storfinansens löften om guld och gröna skogar med en nypa salt. I norr glömmer man inte Northland Resources (Sveriges största konkurs någonsin), Blaikengruvan i Västerbotten et.c.

#h • Uppdaterat: 2019-06-20 19:37
Peter E

Känns bra att i den VW jag kommer köpa om nåt år sitter det batterier förmodligen tillverkade i Skellefteå.
Tack VW!

#i • Uppdaterat: 2019-06-21 12:11
Hans Berglund

Stora planer bara det inte är för att få ett antal miljoner skattepengar för att sedan köra det i konkurs som gruvan i Pajala där gick mycket skattepengar till moderbolaget i Kanada plus att ett gäng direktörer försåg sig med en ansenlig mängd pengar i mångmiljonklassen och Pajala stod med lång näsa

#j • Uppdaterat: 2019-06-20 09:22
milkylainen

Vackra tankar. Men att producera en fabrik som ska producera batterier i världsklass i volym... I Sverige. När man aldrig byggt batterier tidigare från ett nystartat bolag. För mig låter det fortfarande som världens största sol och vårare.
Klart att jag blir glad om de lyckas. Men jag är inte det minsta förvånad ifall bolaget harvar på ett gäng år, kommer ingenstans och alla pengar är "slut".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.