Nästa artikel
Trafikverket vill testa att ge elbilar egen fil
Nyheter

Trafikverket vill testa att ge elbilar egen fil

Publicerad 19 juni 2019
Planerar att prova så kallade gröna körfält.

I ett försök att få fler vägtransporter att ske fossilfritt vill Trafikverket testa att låta utsläppsfria lastbilar utnyttja bussfilerna. Om det fungerar bra kan det även bli aktuellt för fossilfria personbilar att nyttja samma körfält. Förebilden är Oslo där elbilar har tillträde till kollektivtrafikkörfält och gratis parkering.

Förslaget är ett av ett tjugotal idéer Trafikverket presenterar för att minska klimatpåverkan, öka framkomlighet och öka trafiksäkerhet. Bland de andra förslagen finns att ge självkörande fordon eget körfält, testa autonoma snöröjningsfordon och att prova förarlösa bussar på landsväg. Trafikverket vill också införa geofencing i större skala för att se till att reglerna följs i miljözoner. Geofencing är ett slags digitalt staket som hindrar vissa fordon att köra in i ett visst område. 

Diskutera: Vad tycker du om Trafikverkets förslag?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-19 14:02
Henrik M

Förarlösa bussar tror och hoppas jag är låååångt fram! Inte så sugen på att möta en autonom snöplog inom närmsta tiden heller......
Låt elbilarna köra i bussfilerna dock, japp! Kan börja i morgon! ;)

#2 • Uppdaterat: 2019-06-19 14:20
pinjong

Fossilfria personbilar - det innebär väl även diesel- och etanolbilar i så fall om de kör på fossilfritt? Dock inte elbilar som kör på importerad el från Tysklands kolkraftverk...

#3 • Uppdaterat: 2019-06-19 14:35
A.L

Ja man kan ju undra varför Trafikverket vill göra bilkörningen till en klassfråga.

Men inte mig emot: Jag har alltid velat ha en egen fil där jag kan köra förbi fattiglapparna som inte har råd med en elbil;-).

Men det innebär inte att jag tycker en sådan här sak är vettig för den sakens skull (det är nämligen inget effektivt resursutnyttjande).

Så vi får hoppas att iden är tänkt att väcka diskussion snarare än att den skall genomföras rent praktiskt.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2019-06-19 14:44
Patrik Österberg

Regeringen och dess visioner.
Intressant att det börjas diskuteras och kika på alternativa lösningar.
Bara att leva och se vad som händer.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-19 14:48
mw73

Jag som pendlar skulle önska att vi som kör med carpool och alltid är 4st i bilen skulle få köra i bussfilen.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-19 15:37
Raphael

Det finns begagnade elbilar från 90 00 kr om man inte räknar med Twizy från 40 000 kr. Att privatleasa en Zoë kostar från 2800 kr i månaden, och då har man inga utgifter för bensin. Så elbilar är billigare än många tycks tro.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-19 17:11
Bilräven

Det blir säkert problem i Sverige - där "tillfälliga" elbilar - med fossilbränsle i tanken, säkert kommer att trafikera "elfilen"..
Jag hoppas verkligen att filen är till för enbart elbilar - utan utsläpp oavsett när och hur långt de körs. Hybrider är fossil-bilar med politikernas välsignelse - för mig är de vanliga smutsiga bilar med några km renlighet... "Wish_I_was_fully_electric" - hybrid komplexet, om någon frågar min åsikt.. Lycka till Trafikverket!..

#8 • Uppdaterat: 2019-06-19 18:05
N-iklas

"inga utgifter för bensin", elräkningen är faktiskt inte gratis och den lär inte bli billigare.
Kostnaden för att köra elbil kommer att öka dramatiskt när antalet elbilar ökar och skulle det bli brist på el kommer räkningen att ticka iväg mot oanade höjder.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-19 18:19
saabnisse

Raphael, 2960:-/månad, 1000 mil/år och det är inte gratis att ladda batterierna,
https://privatleasing.renault.se/renault/zoe/life/eldriven/automat/2wd/r90---41-kwh?id=36

#a • Uppdaterat: 2019-06-19 18:35
saabnisse

Bor man i villa kan man oftast investera i en solcellanläggning. Den kan ge upp till 18% ränta på investerat kapital och ger ett reducerat kW-pris.
Sammantaget kan det bli rejält billigare med batteribil än med fossilbil just i dessa tider!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.