Nästa artikel
Bilfrågan: Rätt att vägra uppge numret?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rätt att vägra uppge numret?

Publicerad 17 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Har verkstaden och importören verkligen rätt att vägra mig informationen?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
2011 köpte jag en Suzuki SX av återförsäljaren i Lund som då var märkesverkstad men som inte längre är det. Växelspaken har börjat löpa trögt i sidled. Verkstaden där jag köpte bilen har undersökt och kommit fram till att två vajrar måste bytas för att lösa problemet. Suzukis auktoriserade verkstad vill ha 5 000 kronor plus arbetskostnad för reparationen. 
Mekanikern på verkstaden där bilen köptes och jag själv hittade reservdelarna på internet för cirka 1 700 kronor. För att vara säkra på att rätt vajer verkligen beställdes, skulle jag behöva artikelnumret till den vajer som passar just min bil, men vid förfrågan hos auktoriserad verkstad i Malmö vill de inte uppge artikelnumret. Jag tog då kontakt med Suzuki centralt. De uppgav i mail att deras återförsäljare inte måste uppge artikelnumret och att Suzuki centralt inte kan ge ägaren sådan information. 
Har verkstaden och importören verkligen rätt att vägra mig denna information?

Svar:
Knepig fråga – med tanke på att du vill ha information av auktoriserad verkstad eller importör för att kunna köpa delar och göra en reparation på annat håll. Det ligger ju inte precis i deras intresse. För det mesta tror jag nog att man ändå får information. Men det kan också bero på hur man frågar. Så här svarar Charlotte Söderlund som är jurist på Konsumentverket:
”Det finns inget särskilt stöd i lag som ger konsumenten rätt att kräva att märkesverkstaden ska uppge artikelnumret. Skulle det vara så att det är praktiskt omöjligt att på annat sätt få tag på information om vilken del som passar konsumentens bil kan man argumentera för att märkesverkstaden skulle behöva uppge artikelnumret (blir en konkurrensrättslig aspekt i det hela). Dock tror jag inte att så är fallet.
En originaldel behöver ju inte heller härröra från fordonstillverkaren utan kan tillverkas av andra och ändå få benämnas som en originaldel om den tillverkats enligt fordonstillverkarens specifikation och standard. De förutsätts då vara av motsvarande kvalité. 
Så som svar på din fråga lutar jag åt att det troligen inte kan krävas att de behöver uppge artikelnumret, men det finns inget klart svar att hämta varken i lagtext eller förarbeten.”

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-17 07:54
Tjalle

Ja, det hade ju varit märkligt, om företag skulle tvingas att utföra en tjänst, som dom inte har något intresse av/vinst på.

Importören kan - med visst fog - hävda att han inte vill medverka till något som kan försämra bilen - jfr original artikel. Att "pirat" är tillverkat enl. samma spec. och till samma kvalitet - ex materialkvalitet - kan vara en felaktig uppgift. Exempelvis har ju alla produkter toleranser.

Tyvärr indikerar ju prisskillnaden ett "orimligt" pris - vilket nog är verkligheten. Jag skulle ha mätt upp nuvarande vajrar och beställt "pirat" efter längden.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-17 08:16
Hackenbush

Bilen är ju 8 år gammal, nog kunde han fått veta numret.
Sånt här gör att man blir avogt inställd på Suzuki-

#3 • Uppdaterat: 2019-06-17 08:41
Saabium

Sjukt och verkligen inte kundvänligt.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-17 10:13
bgl

Är det en någorlunda vettig nätförsäljare kan denne i 99 fall av 100 hitta rätt reservdel utifrån chassinummer!

#5 • Uppdaterat: 2019-06-17 11:49
L. Mäkinen

Jag ser inte att de har någon anledning att göra något de inte kan tjäna något på. Det är ju information och kunnande de har som kostnad och även kan få betalt för.
Man går ju inte till elektronikbutiken och testar prylar för att sen handla på nätet.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-17 14:17
Styggavargen

Jag kollade snabbt på https://www.autodoc.se med ett reg nr jag hittade på en bil hos www.bytbil.com ...verkar vara samma vajrar ifrån 2009 och framåt...
Slå in reg nr på ett antal sajter och kolla om det är samma vajer? En verkstad kanske kan hjälpa till och kolla upp nuvarande vajer och kolla runt på sajterna för att hitta en likadan. Bildelaronline24, skruvat mm.. det finns massor av sajter att kolla upp.. och jag tror säkert verkstaden som hjälper till att byta den kommer att lyckas få rätt produkt.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-17 17:14
Pi

Vilket skyldighet man har som märkesverkstad är ju en sak men är man ogin mot en kund och inte hjälper till när man kan göra det tämligen enkelt så lär ju inte den kunden prioritera det märket vid nästa bilköp. Så den som förlorar på en sådan här affär är med stor sannolikhet Suzuki och deras ÅF.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-17 20:26
John2008

Underligt att man hos Suzuki inte ville hjälpa till. Det är helt klart dålig reklam. Jag har en VW och kopior på deras bildelsdatabas finns på nätet och är lätt åtkomliga.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-17 23:49
Svenne60

Rent svineri att begära 5-tusen för vajerbytet, och inte blir det bättre av att vägra ge artikelnummer, en firma med mångmiljonomsättning kan väl inte falla pga. en missad affär på en vajer...tvärtom detta är ett utmärkt tillfälle att göra bra ifrån sig så att kunden återkommer. En verkstad ska tjäna pengar på servicearbete, inte på svinig prissättning

#a • Uppdaterat: 2019-06-19 10:44
Kanske

Jag har reservdelskataloger till mina två bilar. Hjälper otroligt fint när någon del behöver bytas ut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.