Nästa artikel
Försäkringsbolag och tillverkare styr bilägarna
Nyheter

Försäkringsbolag och tillverkare styr bilägarna

Publicerad 13 juni 2019 (uppdaterad 11 februari 2020)
Konkurrensverket konstaterar i en ny rapport att försäkringsbolag och biltillverkare allt mer bestämmer över bilägandet.
Konkurrensverkets rapport "Makten över bilen - en rapport om bilförsäkringar och marknaden för bilreparationer" har tittat närmare på bilförsäkringar. Rapporten finner att försäkringen ofta är knuten till bilmärket och vid skada är det försäkringsbolaget som bestämmer vilken verkstad som ska laga bilen och till vilken kostnad. 

– Vid köp av ny bil ingår ofta ett paket av tjänster som försäkring, service och finansiering. Möjligheterna att välja själv minskar. Den bilden förstärks också då allt fler hyr bilarna med leasingavtal, inklusive dessa tjänster, i stället för att köpa bilen, säger Konkurrensverkets ställföreträdande generaldirektör Karin Lunning.

Bilarna i Sverige är i hög grad försäkrade och den vagnskadegaranti som ingår i nybilsköp finns inte i andra länder. Det är en försäkring som generalagenten tecknat med ett försäkringsbolag, där bilägaren själv inte får välja försäkringsbolag eller får insyn i vad det kostar. 

– Bilköparna har ingen möjlighet att själva välja försäkringsbolag när det gäller vagnskadegarantin. Det är tvärt emot vad som sker i samhället i övrigt då konsumenterna får alltmer valfrihet, säger Karin Lunning.

I rapporten diskuteras hur detta påverkar konkurrens och konsumenters valfrihet. Klicka här för att läsa rapporten.

Diskutera: Har du reflekterat över det som framkommer av Konkurrensverkets rapport?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-13 12:24
Klarsynt

Jag tycker mest att det är staten som styr över bilägandet: Bonus-malus, miljöbonusar och liknande är inget annat än styrning där konsumenten förmås välja bort ett bättre och egentligen billigare alternativ till förmån för ett sämre och egentligen dyrare.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-13 13:34
Styggavargen

Vad menar du är dyrare och sämre i sammanhanget?

#3 • Uppdaterat: 2019-06-13 13:43
Klarsynt

@Styggavargen.

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

(tog man sedan bort alla skatter på själva drivmedlet, dessutom, så skulle det framgå ännu mer hur oerhört mycket billigare och bättre en bensin- eller dieselbil faktiskt är).

.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-13 15:32
Axa

Fast en bil blir ju inte automatiskt bättre för att den är billigare...

#5 • Uppdaterat: 2019-06-13 18:32
Världens vackraste man

@Klarsynt: Jag håller med dig om väldigt mycket. Kanske inte allt du tycker, dock väldigt mycket, MEN för din egen trovärdighets skull tycker jag du bör sluta överanvända begreppet blodsbatterier. Egentligen håller jag med dig där också men när du inte kan skriva ett inlägg utan att använda just detta begrepp framstår du för mig som nästan religiöst besatt av just detta ord. Detta är ett råd i all välmening då jag gärna fortsätter att läsa vilka tankar du har om fordon.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-13 18:38
Klarsynt

@Världens vackra...

Tack, känner stor stolthet och inte utan att jag förnimmar en uns av ödmjukhet, tillika.

Inte mitt ord, utan det var Aftonbladet som myntade det. Men om jag byter ut "blodsbatterier" mot "batterier" så kommer jag ju att skriva "batterier" minst lika ofta som jag skriver "blodsbatterier". Är jag då inte precis lika religiöst besatt av ordet "batterier"?

.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-13 21:52
J.L

Klarsynt ! Hur ska man styra för att minska koldioxidutsläppen bland annat för fordonstrafiken ? Blodsoljan som dessutom i förbränningsmotorer har ju en anskrämligt låg verkningsgrad, vilket inte är ekonomi per definition.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-13 22:23
Styggavargen

Klarsynt, men vad skall vi göra? Är det SUV och diesel bilar vi skall ha och allt blir bra med klimatet? Jag tror regeringen försöker att styra konsumenterna till att köpa mindre och snålare bilar, men det rör knappast de som har pengar, de köper tex en XC90 osv...

#9 • Uppdaterat: 2019-06-13 22:28
Eric Downing

Europas elkraftsystem hänger ihop via export import, och all el som förbrukas måste tillverkas i samma ögonblick. Hela tiden, hela året, är det fossileldade kraftverk som fyller ut det som fattas från fossilfria kraftgenereringar.
Detta betyder att VARENDA ökat eluttag måste motsvaras av en motsvarande ökning nånstans. Allt vatten, all vind, all sol och allt kärnkraftsbränsle (som laddas årligen) räcker inte till, utan det är fossilkraftverken som måste öka pga. elbilsladdningen. Detta är ingen åsikt, det är fakta. Räknar man på fossilkraftverkens el-verkningsgrad, där de spiller värme till kråkorna, samt distributionsförluster, laddarnas och batteriernas verkningsgrad och jämför detta med en elbil i norra Europa med kupevärmebehov så är det ingen större skillnad på CO2-utsläppen från en snåldiesel och en elbil.
Skulle Europa däremot bygga kärnkraft så att fossilkraftverken i princip aldrig körs, då är elbilen bra ur CO2-synpunkt.
Däremot lär det bli ganska dyrt, staten måste ju klämma ut sisådär 5 kr/mil i kilometerskatt för elbilarna för att inte tappa skatteintäkter, och det är något staten ALDRIG NÅNSIN kommer att lätta på, även om man nu ligger lågt för att locka in bilägarna i elbilsfällan.

#a • Uppdaterat: 2019-06-13 23:04
Klarsynt

@Eric Downing

Även Ryssland är inblandat där, som du säkert vet, men bara för att förtydliga. Dels genom befintliga linor till t ex Finland och Estland men också via Nord Stream med mera. Så när Nortvolt drar igång och bygger blodsbatterier så byggs de indirekt med gigantiska mängder el från kol. Ty om de gör av med vår vattenkraftsel så finns det mindre av den varan till resten av Sveriges behov och då täcks det upp med kolel. Samma sak med elbilarna: Ju mer el vi förbrukar i landet desto mer kolel får man täcka upp med. Så i praktiken går våra elbilar på fulel.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.