Nästa artikel
Höjd trängselskatt vid årsskiftet
Nyheter

Höjd trängselskatt vid årsskiftet

Publicerad 11 juni 2019 (uppdaterad 2 december 2019)
Flera tusenlappar dyrare för jobbpendlare vid Stockholms betalstationer från 2020.
Regeringens förslag om att höja trängselskatten i Stockholm nästa år har godkänts av riksdagen.

Förändringarna innebär bland annat att avgift tas ut redan från 06.00 på morgonen, istället för som nu med start 06.30. Dessutom höjs högsta avgiften för enskild passage från 35 till 45 kronor och maxavgiften som kan debiteras under ett dygn blir 135 istället för 105 kronor. Vidare kommer det inte längre att vara gratis att passera första veckan i juli eller dagarna före vissa helgdagar. Trängselskatten delas också upp i hög- och lågsäsong: högsäsong råder 1 mars till dagen före midsommar, samt 15 augusti till 30 november. Övrig tid klassas som lågsäsong.
  
Enligt regeringen skulle en privatbilist med två beskattade vardagspassager till och från arbetet från och med 2020 behöva betala upp till 19 300 kronor om året, istället för som nu cirka 15 750 kronor. Trafikverket beräknar att höjningen ger ett tillskott till statskassan på mellan 325-340 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att bygga ut Stockholms kollektivtrafik. 

Diskutera: Rätt att höja trängselskatten i Stockholm?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-06-12 04:15
stevO

Man kan ju fortfarande bo i Stockholm innanför tullarna och jobba en bra bit utanför.

#m • Uppdaterat: 2019-06-12 04:38
A.L

Det är kostnaden för trängseln som är den klart dominerande i högtrafik och detta oavsett trafikslag (kollektivtrafik, bil eller cykel). I jämförelse med normal framkomlighet rör det sig om en faktor 3-3,5 för bil och ungefär en tredjedel av det för kollektivtrafikresenären - oförmågan att planera resenärens restid tillkommer. Lokala miljöeffekter kopplat till den tillfälliga trafikökningen är inte lika stora och särskilt inte i en stad som Stockholm där luftkvaliteten redan är mycket god.

Att vid en sådan situation undanta elbilar från att betala för sitt vägtrymme ter sig som ytterst ineffektivt. Dessutom går det rakt mot såväl empiri som teori samt inte minst de transportpolitiska målen (att trafiken skall stå för sina samhällsekonomiska marginalkostnader)

En bra lösning som visat sig framgångsrik i exempelvis Singapore är en differentierad avgift. Då kan även de lokala bidraget till försämrad luftkvalitet samt andra effekter (olyckor, intrång etc) prissätts i kalkylen. Förslagsvis kan man då låta dubbdäck få en högre trängselavgift och så även de äldre bensin, diesel och hybridfordonen. Men för att genomföra en sådan åtgärd krävs andra tekniska lösningar än de som finns att tillgå idag.

Generellt sett vet man att subventioner av enskilda biltyper eller trafikslag inte ger något bra resultat. De försämrar i allmänhet transportmarknadens funktionssätt mer än vad de genererar förbättringar.

Därför skall elbilarna också betala för det vägtrymme som de gör anspråk på.

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2019-06-12 06:27
adzam

vänder Stockholm ryggen å ser mig inte tillbaka

#o • Uppdaterat: 2019-06-12 08:08
Birdie5

Regeringen måste börja att fördela om skatterna, som det är nu så betalar vi alldeles för mycket skatt. Inkomstskatt, energiskatt, Bilskatt, Vägskatt (kallas vägavgift), Fastighetsskatt, Kapitalskatt, Moms och mycket mer! Hur många miljarder skänker vi inte bort utan att veta var pengarna tar vägen? SKÄRPNING!!!!!

#p • Uppdaterat: 2019-06-12 14:45
PREVIA

@K_Klabbe. Börjar man jobba när kollektivtrafiken inte går händer det dock att man slutar när trängselskatten tas ut och är som dyrast eller hur, eller sover du över på jobbet till nästa dags jobb kanske.

#q • Uppdaterat: 2019-06-13 06:28
mso 1000

Jag passerar Stockholm 8-10 ggr per år och står ut med kostnaden men hatar köerna när jag lyckas komma fel tid.

Jag håller med AL punkt 2.

#r • Uppdaterat: 2019-06-13 10:16
A.L

Det är anmärkningsvärt hur folk reagerar när det kommer till just bilen. Normalt sett brukar jag som köpare behöva betala hela kostnaden för min vara eller tjänst. Jag kan inte gå in till ICA-handlaren och fylla en hel kundvagn och sedan helt enkelt låta bli att betala både oxfilen, falukorven, grönsakerna och mjölken på vägen ut ur butiken. Skulle jag göra det och dessutom få det sanktionerat av staten skulle dagligvaruhandeln få stora ekonomiska problem, och dessutom skulle det uppstå brist på varorna (de är ju gratis) samtidigt som andra aktörer skulle gå i k.k (ingen kommer ju köpa alternativen).

Hos vägtrafiken finns det dock sådana här tankegångar. Den här gången är det elbilarna som skall subventioneras genom att passera genom kassan utan att köparen (den som tar nyttan av resan) behöver stå för produktionskostnaden. Varför oxfilen eller elbilarna inte skall omfattas av samma regler som gäller för alla andra varor är det ingen som kan förklara - eller motivera.

Varje bil skall betala för det vägutrymme och det vägslitage som den förorsakar andra. Jag kan inte se någon annan lösning - i alla fall inte utan stora kollektiva negativa konsekvenser.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2019-06-14 17:02
40-talisten

Känns skönt att veta, att jag aldrig kommer att behöva betala denna biltull (vilket borde vara det rätta namnet)...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.