Nästa artikel
Toyota och Subaru bygger elbilsplattform
Nyheter

Toyota och Subaru bygger elbilsplattform

Publicerad 10 juni 2019 (uppdaterad 11 juni 2019)
Japanska biltillverkarna kombinerar sina styrkor och först ut blir en eldriven suv.

Plattformen är tänkt att sitta i en laddbar Toyotasuv och en laddbar Subarusuv i C-segmentet. Biltillverkarna säger att de i den nya elbilsgrunden kombinerar sina styrkor, det vill säga Subarus kunnande om fyrhjulsdrift och Toyotas kunskap om elektrifiering.

Vidare tänker de sig att plattformen även kan utgöra basen i större passagerarfordon, som en suv och en sedan i D-segmentet. 

Toyota och Subaru har tidigare samarbetat i framtagandet av bakhjulsdrivna Toyota 86 och Subaru BRZ 2012. Subaru Crosstrek som säljs i USA har lånat sin hybridteknik från Toyota. 

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Subaru?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-06-10 21:29
Pi

Tror man att en ny batterityp är färdig för produktion i stor skala när man visat batteriet för första gången - ja, då tror man nog på tomten också...
Helt klart har Toyota svängt i batteribil/vätgasbil-frågan även om dom satsar på båda teknikerna. Men batteribilarna har man nog tvingats prioritera upp rejält senaste åren.
F ö hävdar min Mazda-handlare att Mazda kommer att släppa sin första elbil väldigt snart - vilket jag nog i så fall missat i nyhetsflödet runt elbilar.

#c • Uppdaterat: 2019-06-10 22:11
A.L

"Jätten Toyota har varit skeptisk till rena batteribilar men lett utvecklingen inom hybridteknik. Förra året meddelades dock att batteribilar med lång räckvidd är att vänta."

https://www.nyteknik.se/fordon/den-stora-elbilskampen-har-borjat-6876834

"Sedan projektet initierades har Toyota dessutom ändrat ståndpunkt när det gäller helt eldrivna bilar. Företaget har tydligt deklarerat att batteritekniken är för outvecklad för att elbilar ska bli en realitet inom en förutsägbar framtid."

https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-oppet-for-projekt-med-toyota-6398086

"Toyota har hittills främst satsat på hybridfordon och bränslecellsbilar. Beskedet från från företaget att satsa på rejälare batterier kan därför till viss mån ses som en förändrad kurs."

https://www.nyteknik.se/fordon/toyota-utvecklar-kraftigare-elbilar-6862493

Osv osv

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2019-06-10 22:22
Styggavargen

Jättemärkligt, varför börja med SUV modeller när det gäller elbilar? Ge oss vanliga bilar, som går längre och behöver mindre batterier. Alla märken skall tvunget ut med en 2,5 tons SUV istället för något praktiskt, billigare och egentligen bättre för både miljön och plånboken.

#e • Uppdaterat: 2019-06-10 22:41
Pi

Shogun - att Toyota är ditt märke har vi förstått för länge sen men bara för att man är "störst" så ligger man inte jämt först - t ex inte med produktion av batteribilar. Och en prototyp med Solid state-batterier är ju i praktiken inte mycket att yvas över.

#f • Uppdaterat: 2019-06-11 08:28
Peugo

Shogun, din kommentar om franska bilar får en att småle, vissa är tydligen så fasta i sin tro att ingenting förändras någonsin. Toyota är nuförtiden på efterkälken och alla andra tillverkare har sin egen "Kaizen" för länge sedan i bruk. Bli inte fast i er "barnatro" gott folk utan ta reda på hur det ser ut i dagens läge! :)

#g • Uppdaterat: 2019-06-11 08:48
A.L

Ha ha Peugo: Du talar för döva öron. När jag presenterade det här sist så blev Shogun så upprörd att han blockerade mig. Då vet man att man träffat rätt;-)

https://europe.jdpower.com/press-releases/2019-uk-vehicle-dependability-study

Peugeot har där 77 fel per 100 bilar mot Toyota 134. Både Renault, Dacia och Citroen rapporterar in färre fel än självaste Toyota.

Tar vi året innan, år 2018, hade Peugeot 107 fel per 100 bilar mot Toyotas 109. Allt enligt JD Power.

https://europe.jdpower.com/business/press-releases/2018-uk-vehicle-dependability-study

Toyota har därför fler fel än tidigare och också (uppenbarligen) fler fel än konkurrenterna;-)

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2019-06-11 11:26
1

Kvalitet, ständiga förbättringar, hybrider. Där har Toyota gått först och andra följer, Kia är bra exempel på det, fransoserna lyckas väl inte särskilt väl med något av detta.

#i • Uppdaterat: 2019-06-11 15:00
Axa

Ähum, solid state i massproducerade bilar ligger nog minst 10 år bort...

#j • Uppdaterat: 2019-06-11 15:33
A.L

Och dessutom är inte de tekniska problemen helt lösta än Axa. Bland annat har man vad jag läst inte fått ordning på fordonets köldegenskaper.

Men visst är det en spännande teknik. Fungerar den tror jag vi har mycket positivt att se fram mot ifråga om elektrifiering.

Men där är vi ju dock inte än.

MVH AL

#k • Uppdaterat: 2019-06-11 18:45
Axa

AL
Köldegenskaper? Menar du kalluft i AC eller kylning av batteriet? Som jag förstår det så kräver inte solid state lika mycket kylning som litiumjon då solid state inte genererar lika mycket värme vid effektuttag.

Men jo, det är spännande och när väl solid state är färdiga för massproduktion så kommer det hända en hel del...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.