Nästa artikel
Höjd trängselskatt vid årsskiftet
Nyheter

Höjd trängselskatt vid årsskiftet

Publicerad 11 juni 2019 (uppdaterad 2 december 2019)
Flera tusenlappar dyrare för jobbpendlare vid Stockholms betalstationer från 2020.
Regeringens förslag om att höja trängselskatten i Stockholm nästa år har godkänts av riksdagen.

Förändringarna innebär bland annat att avgift tas ut redan från 06.00 på morgonen, istället för som nu med start 06.30. Dessutom höjs högsta avgiften för enskild passage från 35 till 45 kronor och maxavgiften som kan debiteras under ett dygn blir 135 istället för 105 kronor. Vidare kommer det inte längre att vara gratis att passera första veckan i juli eller dagarna före vissa helgdagar. Trängselskatten delas också upp i hög- och lågsäsong: högsäsong råder 1 mars till dagen före midsommar, samt 15 augusti till 30 november. Övrig tid klassas som lågsäsong.
  
Enligt regeringen skulle en privatbilist med två beskattade vardagspassager till och från arbetet från och med 2020 behöva betala upp till 19 300 kronor om året, istället för som nu cirka 15 750 kronor. Trafikverket beräknar att höjningen ger ett tillskott till statskassan på mellan 325-340 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att bygga ut Stockholms kollektivtrafik. 

Diskutera: Rätt att höja trängselskatten i Stockholm?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-11 09:04
L. Mäkinen

Hade det funnits alternativ för dem som vill passera staden hade det varit mer förståeligt. Ska man in till själva staden är det sällan praktiskt med bil.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-11 09:21
A.L

Nej i Stockholm gör man bäst i att åka kollektivt. Och till och från centrala Stockholm är tåg att föredra.

Vet inte hur många fredag eftermiddag jag åkt från Karlavägen vid 15-snåret och fastnat i trafiken. Åker man senare än 15 kan det ta mer än två timmar att komma förbi Södertälje där köerna oftast lättar. Sedan är det öppen väg (E4) ner till Göteborg.

Höj gärna trängselavgifter rejält. Jag betalar mer än gärna det dubbla för att slippa förseningen.

Eller så tar man tåget. Slumpens järnvägar brukar ju fungera ypperligt;-).

MVH AL

#3 • Uppdaterat: 2019-06-11 09:53
Hackenbush

Bra kassako detta:

#4 • Uppdaterat: 2019-06-11 10:13
PREVIA

Om man har ett jobb som börjar en tid när kollektivtrafiken inte går så har man inger val av färdmedel in till stan men dessa duktiga miljöbyråkrater kan säkert köra tågen själva så det ordnar sig nog.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-11 10:36
Mattse

Det är redan nu mindre trafik och betydligt enklare att passera Stockholm vid 8-tiden när det kostar som mest 35 kr. En tia till lär göra det ännu bättre.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-11 10:40
Klarsynt

Och Miljöpartiets ledning åker väl taxi överallt så där är trängselskatten inbakad i taxipriset redan, vilket de ju ändå inte betalar själva, så det är ju lugnt.

.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-11 11:12
ToRy

Hade avgifterna oavkortat gått till utbyggd kollektivtrafik och förbättrade vägar så hade det varit rimligt, men nu går pengarna rakt in i ett svart hål i statskassan. Jag är inte förtjust i det arrangemanget. Det kunde också vara reducerade avgifter -- eller inga alls -- för elbilar.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-11 11:23
K_Klabbe

@PREVIA, Har man ett jobb som börjar när kollektivtrafiken inte går behöver man ju inte heller betala trängselskatt.

Men med det sagt, många har ju inget alternativ om livet ska gå ihop på samma sätt som idag.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-11 11:32
1

Ansvarsfull politik.

#a • Uppdaterat: 2019-06-11 11:55
stonebreaker

Höjd trängselskatt och höjd bensinskatt enligt Maggan (S), höginkomsttagarna kompenserar med lägre inkomstskatt ... det arbetare är äkta S-politik!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.