Nästa artikel
Fjärde ronden för Audi A6 Allroad
Nyheter

Fjärde ronden för Audi A6 Allroad

Publicerad 7 juni 2019 (uppdaterad 7 juni 2019)
Tjugo år efter att den första A6 Allroad lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen.
Audi går försiktigt fram när de presenterar nya A6 Allroad. Modellen är liksom tidigare utrustad med fyrhjulsdrift och luftfjädring som möjligör högre markfrigång. Upp till 45 millimeter högre än en vanlig A6 i kombiutförande.  

En markfrigång på 140 millimeter är standard vilket kan plussas på med 30 millimeter i offroadläget upp till 80 km/tim. Vid farter upp till 35 km/tim kan markfrigången ökas med ytterligare 15 millimeter i Audis ”lift-läge”.
Med andra ord är det bättre att köpa en terrängbil om du är ute efter ordentlig markfrigång. Ett landsvägslok och en suv under samma kaross blir ett fordon för en försiktig general. 

Nya A6 Allroad har likt sina föregångare svårt att lämna finrummet och utstrålar väldigt lite offroad-karaktär. Ett tecken i samma riktning är möjligheten att få hjulhusen inlackerade i samma kulör som karossen. 
Bland lackalternativen erbjuds även den gröna kulör, gavial green, som för många Audi-entusiaster kännetecknar de första allroad-modellerna som kom 1999. 

A6 Allroad erbjuds med tre V6-dieslar; 45 TDI på 231 hk, 50 TDI på 286 hk och 55 TDI med 349 hk. Samtliga motorer är elektrifierade med Audis mildhybridteknik som standard - baserad på ett 48-volts elsystem. Den kombinerade generatorn och startmotorn återvinner upp till 8 kW under inbromsning och överför elektriciteten till ett separat litiumjon-batteri på 10 Ah. Audin kan därför frirulla med motorn avstängd över ett större hastighetsregister och start-stop-läget går in redan från 22 km/h. I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda. 

Försäljningen av nya Audi A6 Allroad har precis startat med priser från 582 000 kronor för en A6 Allroad 45 TDI. 

Diskutera: Vad tycker du om tjugoåringen Audi A6 Allroad?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Adzam #14, bilen har en mätare i instrumentklustret som hela tiden visar nivån på dieseloljan och det piper när det börjar bli akut att fylla på ny dieselolja. Men du visset kanske inte att Audi har dessa finesser :)
Om det skulle vara nån annan olja du menar så är det väl inget som behöver kollas speciellt ofta. Men dieseloljan kan man behöva fylla på efter ca 100mils körning, bra att du påminner om någon skulle glömma detta.......

#c • Uppdaterat: 2019-06-10 10:07
Simon no1

Säkert en fin bil, men så stenålders, en dunderklump med traktormotor, grillen större än på en Lexus men nu är det ju en tysk så då är det tyst på gnället :)

#d • Uppdaterat: 2019-06-10 12:40
A.L

Vet inte om det är stenålder med en drivlina istället för två? I mina ögon är det mer rationellt än att släpa omkring på resurser som bara utnyttjas ibland. Dessutom blir kördynamiken betydligt bättre. Hybriderna - även de som man faktiskt kan ladda i väggen - är ju också snart borta helt, den renodlade elbilen kommer ersätta dem redan år 2024 (enligt prognos).

Vad gäller grillen är jag inte direkt överförtjust i denna heller. Den är dock ljusår bättre än den mest vulgära, anskrämliga och förargelseväckande skapelsen från Japan. Men det är förstås en smaksak. Om Audis försäljning sedan hjälps eller stjälps av denna typ av grill kan ingen svara på lika lite som man kan det med andra bilmärken.

För att utreda det krävs det fortfarande en helt annan statistisk bearbetning som ingen har gjort. Och därför vet man inte om bilen säljer på grund av - eller trots - sin grill.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2019-06-10 16:28
Simon no1

A.L du verkar missa att Audi också nu har två drivlinor, det är inte förvånande iofs för inlägget var nog viktigare än att läsa om själva bilen, känner igen dessa missar från våran tidigare debatt :)

#f • Uppdaterat: 2019-06-10 20:35
A.L

Simon: Nu handlade ju inte min kritik så mycket om Audi utan om tokigheterna med att ha just dubblad drivlinor. Det är ineffektivt och redan omodernt. Så nej, jag missade nog inte så mycket utan påpekade att det inte föreligger någon korrelation mellan ökad försäljning och anskrämlig front.

Och visst känner även jag igen en del tendenser från tidigare diskussioner. Men det är inte dåtiden vi pratar om här (även om hybrider just är det) utan framtiden. Och då skall man inte släpa omkring på dubblad drivlinor eftersom det kostar energi. Dessutom förstör det kördynamiken.

MVH AL

#g • Uppdaterat: 2019-06-10 22:16
Jordnära

Vitsen med en Allroad skulle ju vara större framkomlighet där vägarna är lite sämre och dåligt plogade. Man får fyrhjulsdrift men inte bättre markfrigång än "vanliga bilar" Det känns lite halvfärdigt. En Volvo V60 CC har exempelvis 21 cm frigång utan att vara en suv. Många moderna suvar har faktiskt sämre markfrigång än man vill tro. Kom ihåg att det är insidan av bilen som ägaren använder. Utsidan är till för grannarna.

#h • Uppdaterat: 2019-06-11 11:50
Simon no1

A.L, så klart att el/bensin inte är framtiden, de är bara bästa valet just nu för den som är i bilbytartankar. Men hur ser du då på vätgasbilen som också är en hybrid :)

#i • Uppdaterat: 2019-06-12 04:55
A.L

Simon. Som jag skrev är det inte rationellt att släpa omkring på apparatur som inte utnyttjas ordentligt. Det gäller oavsett vi pratar om hybrider, tomma lastbilar och bussar eller outnyttrade sittplatser i kollektiv-som vägtrafik.

Men problemet är övergående eftersom hybriderna som vi känner dem idag kommer att ersättas med bättre lösningar och detta redan inom några år.

Och bensin har inte inne i tätorterna att göra ö.h.t. Inte ens om det råkar vara ett visst specifikt bilmärke (som man av någon outgrundlig anledning känner extra för) som står för förgiftningen av människorna.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.