Nästa artikel
Bilfrågan: Vanlig automat eller DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanlig automat eller DSG?

Publicerad 7 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
"Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har precis köpt en Ford S-Max 2.0 diesel 190 hk med åttaväxlad automat. Jag kan inte hitta vad det är för växellåda i bilen. Även ringt återförsäljaren men de visste inte. Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda? Fabrikat?

Svar:
Fords pr-chef Erik Lindham svarar kort och gott att ”det är en vanlig klassisk automatväxellåda”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-06-09 11:13
Axa

Den bästa lösningen idag för att få omedelbar effekt vid gaspådrag är elmotor.
Det näst bästa är låg vikt, eller så låg kg/hk, och där är nog mc oslagbart.
Allt därefter handlar om stora motorer, turbo, växellådor, blaha blaha...

#c • Uppdaterat: 2019-06-09 20:09
Raphael

Torque Vectoring är en differential som fördelar drivkraften till hjulen, har inget med krängning att göra.

#d • Uppdaterat: 2019-06-10 00:02
Styggavargen

Hahahaha, tack för skrattet milkylainen. Verkligheten motsägelsefullt som du säger.

#e • Uppdaterat: 2019-06-10 18:03
Tjalle

Raphael. Har två planetväxlar och två kopplingar. Genom att fördela driv - och bromskraft på bakhjulen, får man bilen att "rotera" i kurvor med mindre behov av sidolaster på hjulen= mindre krängning.

milkylainen. Jag har inget problem med andra synpunkter - har bara lite svårt att du dömer utan egen erfarenhet. Det är ännu mer besynnerligt att du "vet" att den är "stelare än en pinne"!?

#f • Uppdaterat: 2019-06-10 20:31
saabnisse

Nu handlar ju faktiskt den här tråden om Fords Automatlåda!
Jag tycker att ni ska fortsätta på forumet med Stelvio och Giulia.

#g • Uppdaterat: 2019-06-14 17:02
Eric H

Det hade kanske varit intressat att få veta om det är automat "med slir" eller om det är fast kopplat vid t ex landsvägskörning
SÅna finns ju..

#h • Uppdaterat: 2019-06-07 09:21
milkylainen

Momentomvandlare. Alla dubbelkopplingslådor kan inte krypa utan slirar bort effekt föra att uppnå samma sak. Dubbelkopplingslådan är marginellt snabbare men de flesta är programmerade för uppåt någon sekund innan momentet läggs över helt på en ny växel. Om själva momentöverföringen skulle ske på 8 millisekunder eller vad man nu brukar säga "att växellådan växlar på" skulle vara så galet obekvämt. Momentomvandlaren är ypperlig för de flesta applikationer och numer nästan lika snabb. Tål mer moment på mindre vikt. Det är mycket en smaksak och programmering eftersom båda typerna tenderar till att vara väldigt pålitliga numera.

#i • Uppdaterat: 2019-06-08 09:20
milkylainen

Tjalle. Jag har en dsg dq250 och en zf8hp. Bästa växellådan är jag själv. Eftersom ingen automat vet vad jag tänker så växlar de både korkat och oväntat vid flertalet tillfällen. Även om en växellåda växlar snabbare och bättre än mig växlar den inte som jag vill och det är också hela skillnaden. Hade helt klart roligast när jag växlade själv. Automat är bekvämlighet. Inte ett nöje. Jag har bara automat idag men fy vad själadödande det är.

#j • Uppdaterat: 2019-06-08 14:02
milkylainen

Tjalle: Jag har kört 280hk varianten med AWD och tomatlåda, inte QFV. Rolig bil, lite som att åka en go-cart, dock lite död i elservot och i brake by wire-systemet. Tomatlådan gör små misstag där med. Helt övertygad om att bilen är roligare som manuell. Har inte sagt att den med automatlåda är dålig dock. Har kört många turbomotorer. Finns inga turbomotorer utan fördröjning. Spelar ingen roll hur mycket man säger att maskinen inte har någon fördröjning. Största anledningen är att du inte segdrar motorn från låga last eller låga varvtal. Ligger du i 2500rpm plus så är det självklart ingen fördröjning. Men det har det inte heller vart de senaste 15 åren. Det handlar bara om mappning och trottelmappning.

#k • Uppdaterat: 2019-06-08 22:48
milkylainen

Tjalle: Skulle aldrig få för mig att köra något så efterblivet som 500hk i en SUV. Tar hellre Giulia, alla dagar i veckan isåfall. SUV och 500hk är en oxymoron.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.