Nästa artikel
Provkör drömhojen i helgen
Nyheter

Provkör drömhojen i helgen

Publicerad 6 juni 2019
Nu är det dags för årets första Start2Ride. Årets bästa tillfälle för MC-entusiaster att provköra årets motorcykelnyheter.
I helgen kommer över 130 motorcyklar att finnas på plats för provkörning på Gillingebanan norr om Stockholm. Därefter rullar motorcirkusen vidare till Stora Holmbanan norr om Göteborg för samma upplägg helgen efter. Som besökare får du möjlighet att provköra motorcyklarna under två varv på testbanornas provslingor.

Eventet är kostnadsfritt med kravet att du måste boka din provkörning i förväg så arrangören vet vem som kör vad. Det går att boka på plats med risk för att just din drömhoj är fullbokad. 

För den som saknar körkort finns trafikutbildare på plats med övnings-mc och skyddsutrustning på Gillingebanan nu till helgen. För övriga motorcyklar krävs körkort med rätt behörighet. Med körkortsbehörighet B får du provköra tre- och fyrhjuliga motorcyklar samt alla mopeder på plats. Ett utbud som växer sig allt större. 

Besökare som har bokat provkörning behöver ta med sig hjälm, handskar och skyddsjacka. Motorcyklarna på plats har en provkörningsförsäkring men vid skada på fordonet kan föraren debiteras upp till 15 000 kronor i självrisk. Med andra ord – kör vackert. 

8-9 juni  
Gillingebanan, norr om Stockholm


15-16 juni 
Stora Holmbanan, norr om Göteborg

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-06 12:22
Hackenbush

Jag äger redan min drömhoj men provkörning är alltid kul. Synd att Stockholm är lite långt iväg för mig.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-06 13:18
L. Mäkinen

Jag har bokat tre hojar.
R1250GS
XTZ1200
Africa Twin

#3 • Uppdaterat: 2019-06-06 18:07
pinjong

Bra val Mäkinen.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-06 23:13
Optimus

Har jag tyvärr missat, Ducati Scrambler Icon var annars den jag var intresserad av. Bara en 800cc, men jag gillar den. Får åka till en butik istället och provköra.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-08 20:58
L. Mäkinen

Jag har omvärderat R1250GS. Sanslöst smidig och tillräckligt med kraft för att ha kul med.
Africa Twin var dagens besvikelse. Inte nog med att den hade världshistoriens tråkigaste motorkaraktär. Den var dessutom avsedd för tjejer för vibrationerna fick k***n att domna bort.
XTZ1200 kändes rappare, skakade mindre och var ganska bekväm. Dock långt från BMWn i hanterbarhet.

Provade tre hojar till på skoj. Allra skojigast var Brutale 800RR som är som en Street Triple på uppåttjack.
R1250R gav mersmak, men Triumph Street Scrambler 900 behöver jag inte köra igen.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-09 11:17
Axa

Optimus
Bara i Sverige man mäter sin självkänsla i kubik. Det går alldeles utmärkt med 800, eller till och med 650 eller 400... :-)

#7 • Uppdaterat: 2019-06-09 19:26
L. Mäkinen

Axa,
Går och går, det är bekvämt med större motor. Min minsta är på 250 cc, men den tänder varje varv och inte lite då och då.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-09 19:43
johnkommentar

Axa, det beror på vad man ska göra. Om man ska pendla, som få gör i Se men många utomlands så räcker vad som helst. Om man ska hobbyåka och är ute efter rejält med kraft så funkar det sämre. Inget konstigt med det tänker jag. ¨
Jag testade Ducce Diavel och där fanns det kraft, väldigt underhållande och lite lite skrämmande, som det ska vara ;-) BMW 1250 var fin, Husqvarna 410 var väldigt annorlunda med framhjulet rakt under styret kändes det som, Suzuki SV 650 var värdelös, trist motor och ringlade sig genom kurvorna som jag inte trodde att en modern hoj kunde göra. Det var min "start to ride", trevligt evenemang och effektivt med bokningssystemet.

#9 • Uppdaterat: 2019-06-09 21:17
Axa

John
Jag har en SV650 men den är från 2001 så det är väl inte riktigt samma hoj som den senaste. Jag tycker dock den är tillräckligt underhållande. :-)
Annars har väl den nya lovordats en del i tester...

Mäkinen
Jo det är sant att det blir lite bekvämare med större motor. För de flesta applikationer funkar 600-1000 cc menar jag.

#a • Uppdaterat: 2019-06-09 22:05
L. Mäkinen

Axa,
Jag har inte haft mer än 750 i garaget, men det saknas lite grundknuff. Speciellt nu när jag funderar över att skaffa en mc som klarar att spruta lite grus ibland vill jag inte behöva jaga varvtal. Min Super Tenere går bra på höga varv, men mer botten hade inte skadat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.