Nästa artikel
De blev nyfavoriter i maj
Nyheter

De blev nyfavoriter i maj

Publicerad 4 juni 2019 (uppdaterad 5 juni 2019)
Här är topplistan över de vanligaste bilarna i förra månadens nyregistreringar.
Precis som i april hamnade Volvo V60 på första plats bland alla inregistrerade nya bilar. Silvret gick återigen till V90, men på tredjeplatsen har det skett ändringar – Volkswagen Golf knuffar ner Volvo XC60 till plats fyra. 

Totalt sett tillkom 31.919 nya personbilar i maj 2019. Det är 15,3 procent lägre jämfört med samma period i fjol. Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som sammanställt statistiken, var nedgången väntad, eftersom förra årets införande av nya skattesystemet bonus-malus trissade upp nyregistreringarna inför 1 juli 2018. 

När det gäller drivmedel var 35,5 procent av de nya bilarna i maj dieselbilar och 46,1 bensinbilar. Vidare utgjorde elhybriderna 7,8 procent, laddhybriderna 5,3 procent och andelen elbilar var 3,8 procent. 1,4 procent av maj månads nyregistreringar var gasbilar. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Kia Niro, laddhybrid, 406 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 365 st. 
3. Renault Zoe, elbil, 199 st.  
4. Tesla Model 3, elbil, 198 st.
5. Kia Optima, laddhybrid, 196 st.  
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 166 st.
7. Kia e-Niro, elbil, 140 st. 
8. BMW i3, elbil, 138 st.
9. Tesla Model S, elbil, 112 st. 
10. Kia e-Soul, elbil, 109 st. 

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp maj 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 6235 st, 19,1%
2. Volkswagen: 3556 st, 12,7%
3. Kia: 2308 st, 7,5%
4. Toyota: 2231 st, 5,9%   
5. BMW: 2067 st, 6,1%  
6. Audi: 1929 st, 5,6% 
7. Skoda: 1685 st, 5,4% 
8. Mercedes: 1331 st, 6,6%  
9. Renault: 1261 st, 3,3%
10. Ford: 897 st, 2,8%  

Bilmodellernas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2316 st.
2. Volvo S/V90: 1152 st.  
3. Volkswagen Golf: 1143 st.  
4. Volvo XC60: 1065 st.
5. Volvo V40: 1027 st.
6. Kia Niro: 807 st. 
7. Volkswagen Tiguan: 773 st.
8. Toyota RAV4: 726 st.
9. Volkswagen Passat: 587 st. 
10. Toyota Corolla: 553 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-06-05 12:14
Styggavargen

Alltså seriöst, vem vill ha en XC40 som drar 0,9 liter per mil bensin, eller ca 0,7 liter diesel?. Dessutom lastar den typ mindre än en vanlig Golf. Invändigt är den nog mindre än en Honda Jazz. Att en sådan bli kan bli så populär och uppmärksammad begriper jag inte.

#m • Uppdaterat: 2019-06-05 12:26
Henrik M

Vargen: Har du provkört XC40? Till att börja med är den inte mindre än vanlig Golf! den lastar mindre voym än en Golf kombi, sant. Men alla har inte det behovet. Sen är den väldigt skön att köra, och den drar INTE 0,7 l/mil diesel. Hade hemma en som lånebil, hamnade med min körning på ett dygn på 0,53 på färddatorn. Då snålkör jag inte direkt utan "kör som man gör".

#n • Uppdaterat: 2019-06-05 13:53
A.L

Nej Vargen har aldrig kört en XC40 lika lite som han har testat något annat som han skriver ner utifrån sin något avgränsade värld.

XC40 med diesel ligger inte på några 0,7 l/mil utan hamnar precis där du redovisar Henrik M. Det gäller även BMW X1 och Toyota RAV4 (av dem som provkört den).

Bränsleåtgången sitter främst i förarstolen. Innan Vargen förstår det är vidare diskussioner med honom lönlösa.

MVH AL

#o • Uppdaterat: 2019-06-05 14:01
Apex

Hur många bilar är det som lastar mer än en Golf kombi? Kombibilar i den klassen har gigantiska bagage. Man köper en XC40, som har tillräckligt stort bagageutrymme för de flesta, för att det är en lyxigare, snyggare och skönare bil att köra.

#p • Uppdaterat: 2019-06-05 14:34
L. Mäkinen

Jag trodde att enda anledningen till att man köper en XC40 var att man inte har råd med en XC60 och hoppas att grannarna inte ser skillnaden.

#q • Uppdaterat: 2019-06-05 16:33
K_Klabbe

Njae, det är ju ändå rätt olika bilar, xc40 och xc60. Den kostar väl inte ens så mycket mindre?

#r • Uppdaterat: 2019-06-05 16:59
Apex

Eller så köper man en XC40 för att man inte behöver en XC60, för att den är 2-300 kg lättare och för att den är snyggare.

#s • Uppdaterat: 2019-06-06 06:20
mso 1000

Fast Apex. Jag kan hålla med om en lite lyxigare bil eller kanske snyggare för ögonen och flashigare invändigt men krasst så åker du inte det minsta bättre i en rav4 eller xc40 mot en golf eller v60 utan det är mer ögongodis som känns bra och gemytligt.
Golfen och v60 är dessutom garanterat tystare alla dagar än dessa suvar.
Sittkomforten är en individuell bedömning som kan vara bra eller sämre på viken bil som helst.
Och sedan åker du nog snålast i bensin golfen med 1,0 tsi och dess prestanda överensstämmer ganska bra med xc dieseln och den får dessutom dra mer än en rav4 trots att det är en 1,0 motor. :)

#t • Uppdaterat: 2019-06-06 09:26
adzam

xc40 må vara en fantastisk bil, men den är ingen vacker skapelse

#u • Uppdaterat: 2019-06-06 17:08
Axa

Av Volvos suvar så är väl XC40 som är den minst vackra tycker jag. Å andra sidan tycker jag ingen av de nya XC är så snygga. Klossiga på ganska tråkigt sätt. Tycker den förra XC60 är snyggare och gamla XC90 faktiskt ser bra ut.
Visst går det att bygga klossiga bilar som är snygga men tyvärr tycker inte jag Volvo har lyckats med det senaste åren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.