Nästa artikel
De blev nyfavoriter i maj
Nyheter

De blev nyfavoriter i maj

Publicerad 4 juni 2019 (uppdaterad 5 juni 2019)
Här är topplistan över de vanligaste bilarna i förra månadens nyregistreringar.
Precis som i april hamnade Volvo V60 på första plats bland alla inregistrerade nya bilar. Silvret gick återigen till V90, men på tredjeplatsen har det skett ändringar – Volkswagen Golf knuffar ner Volvo XC60 till plats fyra. 

Totalt sett tillkom 31.919 nya personbilar i maj 2019. Det är 15,3 procent lägre jämfört med samma period i fjol. Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som sammanställt statistiken, var nedgången väntad, eftersom förra årets införande av nya skattesystemet bonus-malus trissade upp nyregistreringarna inför 1 juli 2018. 

När det gäller drivmedel var 35,5 procent av de nya bilarna i maj dieselbilar och 46,1 bensinbilar. Vidare utgjorde elhybriderna 7,8 procent, laddhybriderna 5,3 procent och andelen elbilar var 3,8 procent. 1,4 procent av maj månads nyregistreringar var gasbilar. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Kia Niro, laddhybrid, 406 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 365 st. 
3. Renault Zoe, elbil, 199 st.  
4. Tesla Model 3, elbil, 198 st.
5. Kia Optima, laddhybrid, 196 st.  
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 166 st.
7. Kia e-Niro, elbil, 140 st. 
8. BMW i3, elbil, 138 st.
9. Tesla Model S, elbil, 112 st. 
10. Kia e-Soul, elbil, 109 st. 

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp maj 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 6235 st, 19,1%
2. Volkswagen: 3556 st, 12,7%
3. Kia: 2308 st, 7,5%
4. Toyota: 2231 st, 5,9%   
5. BMW: 2067 st, 6,1%  
6. Audi: 1929 st, 5,6% 
7. Skoda: 1685 st, 5,4% 
8. Mercedes: 1331 st, 6,6%  
9. Renault: 1261 st, 3,3%
10. Ford: 897 st, 2,8%  

Bilmodellernas 10-i-topp maj 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2316 st.
2. Volvo S/V90: 1152 st.  
3. Volkswagen Golf: 1143 st.  
4. Volvo XC60: 1065 st.
5. Volvo V40: 1027 st.
6. Kia Niro: 807 st. 
7. Volkswagen Tiguan: 773 st.
8. Toyota RAV4: 726 st.
9. Volkswagen Passat: 587 st. 
10. Toyota Corolla: 553 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-06-04 17:10
pinjong

@Khaled Farhad. Men nu handlade artikeln som vi kommenterar månaden maj.

#c • Uppdaterat: 2019-06-04 17:17
A.L

Det är inte efterfrågan som är låg på XC40 utan tillgången. Det finns helt enkelt inte kapacitet för att producera tillräckligt med bilar.

Därför hittar ni inte XC40 i listan.

MVH AL

#d • Uppdaterat: 2019-06-04 18:01
Grosser

Det skulle gå att sälja betydligt fler elbilar på svenska marknaden om bara tillverkarna kunde leverera.

#e • Uppdaterat: 2019-06-04 18:14
L. Mäkinen

Rikard,
KIA har nog lättast att nå kraven framöver. Om de har kapacitet att få tag på batterier vill säga.

#f • Uppdaterat: 2019-06-04 20:58
snabb95

Låg skriver: "Att det sälgs så ruggigt många bensinbilar är grymt tragiskt för miljön. Kåldioxidutsläppen ökar dramatiskt för att inte säga katastrofalt!"

Det stämmer inte beroende på att de som väljer diesel samtidigt väljer en STOR och tung stadsjeep med automatlåda av konverter typ och fyrhjulsdrift. Det gör att hela bränslebesparingen med en dieselmotor blir eliminerad jämfört med en normalstor sedan eller kombi med tvåhjulsdrift och bensinmotor. Utsläpp av CO2 blir därmed större för dieseln än för en normalstor bil med bensinmotor.

#g • Uppdaterat: 2019-06-05 07:11
mso 1000

Outlander/Rav4. Stora dyra klumpar som som inte egentligen inte är bättre på någonting jämfört med en simpel golf kombi som både är tystare med bättre åkkomfort och dessutom snålare.
Ett högre insteg för en trött gammal pensionärs kropp kanske men där är nog plusen slut om det nu är ett plus.

#h • Uppdaterat: 2019-06-05 10:06
Rutger Jönåker

Ser i Khaleds länk att det såldes 517st XC40 i maj. Den hamnar alltså utanför "tio i topp".

Rav4 hybrid gissar jag kommer upp på listan när man får fart på leveranserna av 2020års modell. Den får visserligen ingen bonus, men låg skatt och förbrukning gör den ändå populär. 2019-års tilldelning är som sagt slut och just nu är det 12 månaders leveranstid fick jag höra!

#i • Uppdaterat: 2019-06-05 11:10
A.L

Både Toyota och Volvo har så hög efterfrågan att tillgången inte räcker till. Därför säljer man inte mer i numerära tal.

I mina ögon innebär en sådan efterfråga att man skall höja priserna. Så gjorde Volvo med XC90 (P28) när den sålde slut snabbare än vad man kunde producera bilar.

https://www.di.se/bil/volvo-cars-rusar-mot-strommen-alla-vill-kopa-deras-suvar/

MVH AL

#j • Uppdaterat: 2019-06-05 11:40
L. Mäkinen

AL,
Höja priset är ett sätt att minska efterfrågan och kan förstås initialt ge högre täckningsgrad, men i slutändan är det täckningsbidraget man lever av. TG gör bara ekonomer glada och ekonomi är inte en seriös vetenskap.

#k • Uppdaterat: 2019-06-05 12:10
A.L

L.Mäkinen. Ja höjer man priset reducerar man efterfrågan såpass mycket att den motsvarar produktionskapaciteten. Det är en lösning som kan användas ifall det är dyrare att bygga ut kapaciteten (eller för att täcka tillfälliga toppar i efterfrågan) än vad man får in extra pengar via den högre volymen. Omvänt råder att när man närmar sig den nedre delen av kapaciteten (under 80%) så lönar det sig att öka utrustning/sänka priserna etc för att hålla uppe volymerna. Att bygga med förlust gör ju ingen glad.

Så i detta fallen har både Toyota och Volvo missbedömt betalningsviljan för bilarna och lagt ett pris som ligger under jämvikt. Då får man köer efter varan. Genom att korrigera priset uppåt (eller om det kommer in nya substitut på marknaden som kan möta efterfrågan) så hamnar priset och kvantiteten på den nivå som kunderna är beredda att acceptera.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.