Vi Bilägares forum

Forester utan fyrhjulsdrift

Forester utan fyrhjulsdrift

Subaru Forester 2014 automat:
Ständig 4-hjulsdrift - pyttsan! När jag försöker dra upp båten driver den på ETT hjul, stor grop vid höger fram. Förnedrad att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!
Någon som har hört talas om problemet.

Uppdaterat: 2015-11-02 13:03
maccaddam

Kommentarer

Kontakta återförsäljaren! Garantijobb, troligtvis!

Uppdaterat: 2015-11-02 18:19

Jodå, jag försökte med antispinn och manuellt växelläge, men inget händer, drivning på endast ett framhjul.
Jag har beställt tid på verkstaden, men undrar om man kan lita på Forestern. När man är ute i obygden finns det kanske inte alltid någon hjälpsam granne att ta till!

Uppdaterat: 2015-11-02 20:48
maccaddam

Hade du X-mode inkopplat? Minns att jag sett någon film på youtube där en Forester sladdat ner i ett dike, med två hjul diagonalt i luften, och den drev inte heller på mer än dom hjul som var i luften. Men lyckades inte hitta igen den filmen nu... Annars förefaller ju Subaru ha en bra 4wd. Förhoppningsvis ett garantijobb!

Uppdaterat: 2015-11-03 20:00

Troligt att Subaru har ETT bra 4WD-system någonstans bland alla! Problemet är att dom har ett flertal olika utföranden efter modell, årsmodell, motortyp, växellådstyp osv. Sök på orden 'subaru' 'transmisson'; det finns mycket att läsa.

Uppdaterat: 2015-11-06 12:55

Var på verkstaden i dag för service och åtgärd för obefintlig 4-hjulsdrift och hög bränsleförbrukning (0,9 i stället för 0,65). Subarumontören hade en ledig dag (jag hade ju beställt tid för flera veckor sedan och redogjort för problemet). Dom höll med om att det borde vara fyrhjulsdrift på en fyrhjulsdriven bil, men det fanns inga felkoder i datorn. Dom tyckte att jag skulle kontakta Subaru.
Jag hittade ingen e-post-adress på deras hemsida, men det finns en chatt-funktion. Chattaren frågade om jag filmat och några några allmänna saker, men han kunde inte fortsätta för han skulle gå hem för dagen.
Bilen är alltså en Subaru Forester 2014 års modell med Lineartronic (CVT) automatlåda, uttagen i slutet av oktober 2014.
Jag försökte med manuellt växelläge och avaktiverade antispinnfunktionen enligt instruktionsboken. Höger framhjul grävde en stor grop i gruset och fick ingen hjälp från de andra hjulen oberoende av inställning.

Uppdaterat: 2015-11-16 21:48
maccaddam
Rutger Jönåker skrev:

Hade du X-mode inkopplat? Minns att jag sett någon film på youtube där en Forester sladdat ner i ett dike, med två hjul diagonalt i luften, och den drev inte heller på mer än dom hjul som var i luften. Men lyckades inte hitta igen den filmen nu... Annars förefaller ju Subaru ha en bra 4wd. Förhoppningsvis ett garantijobb!

Grundmodellen som jag har är inte utrustad med X-mode

Uppdaterat: 2015-11-16 21:56
maccaddam

Wahlgren säljer "skitbil"
Enligt Aftonbladet ska skådespelaren ha haft problem med bilen, som är av märket Subaru, sedan dag ett och bilen är nu inne på verkstaden för femte gången.
http://www.di.se/artiklar/2015/11/18/wahlgren-saljer-skitbil/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=di-newsletter&utm_campaign=unspecified&subid=732462377

Uppdaterat: 2015-11-18 19:53
maccaddam

Efter en dryg månad har jag fått besked från Subaru-verkstaden. Så är det. När det tar emot tillräckligt så är det bara ett hjul som driver. Inga diffspärrar finns och ingen inställning finns på någon Subaru som hjälper. Alltså, om du verkligen behöver drivning på flera hjul i besvärliga förhållanden - köp INTE en Subaru.

Som vanligt är biltidningarnas tester värdelösa. Ingen biltidning avslöjade Volkswagens avgasfusk, det var ett par studenter som med små medel avslöjade. Ingen biltidning testar tydligen fyrhjulsdrift under verkliga förhållanden. Visst är det kul att vara biljournalist, man blir bjuden på resor och annat över hela världen och får bra betalt för att ha bilsemester året runt!

Uppdaterat: 2015-12-04 13:07
maccaddam

På Saab 9-3 x fanns det diffbroms som tillval , jag skulle aldrig köpa en 4wd utan det.

Uppdaterat: 2015-12-06 18:43

Skrämmande... Först att verkstaden hänvisar till Subaru, som man uppenbarligen inte kan kontakta!!! Dåligt kundservice av Subaru, tycker jag, om man bara har en chattfunktion! Sen att verkstaden medger att såhär fungerar Subarus 4WD när man behöver den som bäst! Låter som ett märke att stryka från "tänkbara köp-listan"!

Bara av nyfikenhet - vad hade grannen för Kia som lyckades dra upp båten?

Ja, biltidningarnas tester av 4WD borde verkligen förbättras. Att dra ett tungt släp uppför en backe med lösgrus eller snö borde ingå! Dom där stålrullarna man ofta testar på säger kanske inte så mycket om hur bilen beter sig i verkligheten... En kusin köpte en beg. suv som var värdelös på dom där rullarna, men i verkligheten körde han 1mil t.o.r. upp till en fäbod i 2dm nysnö längs en liten grusväg med flera branta backar helt utan problem.

Tack c k, det var just den filmen jag letade efter tidigare.

Uppdaterat: 2015-12-06 18:48

Rutger: Det var nog en KIA Sportage av äldre modell. KIAn hade bättre "under fötterna" för att den stod längre upp i backen och drog upp både Forestern och båten med bogserlina.

Trasten: Jag trodde att "ständig fyrhjulsdrift" betydde det, vad jag hört och vad försäljaren "bekräftade" att som sämst driver en Subaru med tre hjul, två bak och ett fram. En skröna tydligen.

Uppdaterat: 2015-12-06 23:08
maccaddam

Subaru har ju en faceboksida där man kan skriva in sina kommentarer. Jag har vi två tillfällen skrivit ungefär samma sak som på det här forumet. Kanske förväntade jag mig något sorts svar, men icke. Och mitt inlägg försvinner från sidan efter några minuter. Bara en massa positiva inlägg finns kvar.

Uppdaterat: 2015-12-07 21:26
maccaddam

Överraskad? Not!

Uppdaterat: 2015-12-07 22:16

Kan komplettera med att jag har använt samma ramp i nästan 20 år och mina tidigare SUV-ar har fixat det. Först två stycken Honda CR-V, inte perfekt, men med drag på två hjul, ett fram och ett bak fick jag upp båten utan några större problem. Sedan hade jag Nissan X-trail med CVT-låda i sju år. Perfekt. Verkade driva på alla hjul i alla väder, ett knappt märkbart ryck i något hjul visade att det kanske var halt underlag.

Uppdaterat: 2015-12-07 23:47
maccaddam

Det kanske hade hjälpt med X-mode i detta fall, eftersom det systemet ska kunna flytta kraften från sida till sida. Sen är det svårt att dra alla Subaru över en kam, eftersom de manuella bilarna har ett annat system än de med automat.

Uppdaterat: 2015-12-08 08:36
stigadam skrev:

Subaru har ju en faceboksida där man kan skriva in sina kommentarer. Jag har vi två tillfällen skrivit ungefär samma sak som på det här forumet. Kanske förväntade jag mig något sorts svar, men icke. Och mitt inlägg försvinner från sidan efter några minuter. Bara en massa positiva inlägg finns kvar.

Nu är jag tydligen blockerad från Subarus Facebok-sida. Och jag får ingen som helst kommentar från Subaru vare sig på Facebook eller svar på mail till deras PR-chef (den enda som jag kunde hitta en mailadress till)

Uppdaterat: 2015-12-08 17:58
maccaddam

... Alla dessa bluffar. Tydligen är en hederlig "traktor" ändå bäst och det är sorgligt

Uppdaterat: 2015-12-08 18:07

Hade detta avsett en VW så hade tråden varit hur lång som helst med kraftfulla fördömanden.
Synd dock att du inte kommer framåt hos Subaru, stigadam.

Uppdaterat: 2015-12-08 18:09
stigadam skrev:

Kan komplettera med att jag har använt samma ramp i nästan 20 år och mina tidigare SUV-ar har fixat det. Först två stycken Honda CR-V, inte perfekt, men med drag på två hjul, ett fram och ett bak fick jag upp båten utan några större problem. Sedan hade jag Nissan X-trail med CVT-låda i sju år. Perfekt. Verkade driva på alla hjul i alla väder, ett knappt märkbart ryck i något hjul visade att det kanske var halt underlag.

Intressant jämförelse, i samma tuffa test!

Uppdaterat: 2015-12-08 21:02
Gäsp skrev:

Står på Subarus facebooksida att de citat;
Svarar i hög grad på meddelanden - citat slut. Man kan undra varför det skrivs så ... har jag aldrig sett någon annanstans.
.
Framgår dock inte i hur hög grad .... Annars bara glada kommentarer i fälten, vilket inte ens Toyota alltid har.
.
Står även citat;
Svarar oftast inom några minuter
Skicka meddelande nu
http://www.subaru.se/
citat slut.

Om en bil enbart får positiva omdömen finns det all anledning bli misstänksam, för så perfekt och felfri finns det ingen bil som är. Det är i varje fall min erfarenhet.

En släkting till mig hade en Outback diesel, med manuell låda. Han skulle vara snäll och dra upp en granne som råkat köra ner i diket i vinterhalkan. Den snällheten bestraffades med att hans koppling rasade... Vilket visade sig vara ett vanligt fel på denna modell, fick han senare veta.

Uppdaterat: 2015-12-08 21:12

jag har för mig att tidningarna brukar testa fyrhjulsdrivningens egenskaper/drivning genom att ställa en eller flera hjul på rullar

Uppdaterat: 2015-12-11 13:04

Här är ett klipp som beskriver just vad jag råkade ut för.
Se klippet vid 6,0 min, Subaru Forester XTMY09Auto uppstår samma situation.
Men i mitt fall kan jag inte backa, det är en sjö bakom!

https://www.youtube.com/watch?v=W5g4ySOh0WE

Uppdaterat: 2016-01-09 23:51
maccaddam

Det som brukar kunna funka är att dra åt handbromsen eller lägga på broms samtidigt. Då gör du en egen "diffspärr" som bromsar in det hjulet som spinner, förhoppningsvis tillräckligt för att tvinga det stillastående att börja dra lite. Inte snällt mot bilen men i en sån situation må det väl bära eller brista.

Lite kasst av Subaru att själva dra sina AWD-system över en kam - som underbara!

Uppdaterat: 2016-01-10 01:54

Synd när man klabbar till allt......
Subaru hade en gång ett 4wd-system som var helt suveränt, min Leone superstation tog sig fram, alltid....
Drog ett tvåtons släp fullastat med tidningsbuntar på landsbygden en hel riktigt jävlig vinter med den, utan tillstymmelse till att fastna, eller känna mig osäker nån gång, och då hade den automatlåda och vägde 1500 kg......
4wd på den var nog tom snäppet bättre än audis quattro med thorsendiff, och man kunde välja bort den och köra 2wd när man ville spara soppa.....
För dyrt, eller för tungt. eller varför.,.?

Uppdaterat: 2016-01-10 09:35

Intressant video! Undrar hur andra 4WD-bilar hade klarat de där små backarna?
Nu är det ju svårt att avgöra hur mycket det lutade och hur löst underlaget var, men inte såg det så speciellt besvärligt ut.
Det finns ju underlag som är svårare än grekiskt grus...

Uppdaterat: 2016-01-10 10:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Utgående från detta så kan man nog anta att många som köpt AWD/4WD i akt och mening att få en bil som tar sig fram även under dåliga förhållanden ofta kan se sig blåst på just detta - med dagens vanliga system. Och då minskar ju behovet av dessa bilar drastiskt för dom bromsar ju inte heller snabbare... Kanske en aning överreklamerat med AWD/4WD - eller ? Har själv sällan haft behovet men de få gånger jag har det så vill jag ju inte bli stående med ett snurrande hjul - då är det knappast vad jag föreställer mig en AWD/4WD-driven bil. Tror knappast att detta bara är ett Subaru-problem. Men på garageuppfarten och på parkeringen på jobbet i stan fungerar det säkert bra...:)

Uppdaterat: 2016-01-10 10:36

När jag bytte bil (året var 2007) förra gången efterlyste jag bättre 4x4-tester i ViB:

"Om man tänker sig att köpa en bil med fyrhulsdrift och faktiskt har behov av detta, varför testas inte detta? Mitt och säkert många andras behov är att ta sig upp till huset eller sommarstugan då uppfarten är svinhal eller täckt med en halv meter snö. Dessutom vill jag dra upp båten (eller husvagnen) där det är brant och kanske halt. Finns inte med i testerna!
Likaväl som man arrangerar ett älgtest kunde man väl rigga ett dragtest och hala-backe-test?"

På den tiden fick man faktiskt svar från ViB:
"Du har tyvärr rätt. Vi har vid några få tillfällen då vi just jämfört 4WD-bilar försökt göra den här typen av prov. Det är inte alldeles enkelt att arrangera på ett repeterbart vis. Men din invändning ger oss anledning att klura ut sådant prov. Det ska ju gå att utföra sommar som höst och vinter
Med vänlig hälsning
Erik Rönnblom"

Som sista motortidning har ViB tydligen infört att ställa bilen på rullar och därmed se om den driver på hjul som inte har fäste. Verkar inspirerat av Subarus film på YouTube. Men i verkligheten tar det emot i uppförsbackar eller med släp, då händer det andra saker!

Uppdaterat: 2016-01-10 13:04
maccaddam

En vän till mig har en två år gammal xc70 och hans fru en något äldre Forrester. Enligt hans uppgifter är Volvon betydligt sämre att dra hästsläpet med då den inte driver ordentligt.

Uppdaterat: 2016-01-10 16:32

Jag läser i senaste numret av ViB att den gjort en "Elak test..." av tre SUVar, bland annat en Subaru. Testledaren Erik Rönnblom konstaterar "Men Subaru har bäst 4WD". Nu kanske ViB äntligen lever upp till Rönnbloms "löfte" från 2007: "Du har tyvärr rätt. Vi har vid några få tillfällen då vi just jämfört 4WD-bilar försökt göra den här typen av prov. Det är inte alldeles enkelt att arrangera på ett repeterbart vis. Men din invändning ger oss anledning att klura ut sådant prov..."

Glad i hågen läser jag artikeln för att få veta hur de testat. Finns inget om detta, bara att de kört omkring "i snäll terräng". Hur vet Rönnblom att Subaru har bäst 4WD?

Uppdaterat: 2016-01-13 18:46
maccaddam

stigadam - Inte mycket till svar från Subaru... Din andra länk fungerar inte. I varje fall inte för mig...

I nr5 av Teknikens Värld har man ett test med rubriken "4x4-festen!" Där jämförs utöver Subaru Outback 2.0D Base Lineartronic även Audi A4, BMW 3-serie, Ford Mondeo, Mazda 6, MB C-klass, Seat Leon X-Perience och Volvo V60 Cross Country. Som vanligt använder man sig av dom där stålrullarna, som jag är lite tveksam till om dom ger en korrekt bild av hur bra en bils 4-hjulsdrift är... Men en intressant ny del i detta test var att man testar vad som händer om man ger fullt rattutslag med framhjulen placerade på rullarna, vid start i backe. Då går det inte alls med Ford Mondeo, Seat Leon och Subaru Outback! Vid fullt rattutslag kopplas inte bakhjulen in alls, så alla tre bilarna hasar av rullarna! Ska man ta sig fram med dessa bilar gäller det tydligen att hålla framhjulen rakt fram... Men nog låter det märkligt att Subaru, som påstår sig ha permanent 4-hjulsdrift, kopplar bort bakhjulen helt vid fullt styrutslag!!!

Kan detta på något sätt förklara dina problem med att dra upp båten? Hade du något styrutslag då? Men jag antar att du drog rakt upp, när man ska dra upp en båt...

Red: Ser nu att även Volvo beter sig på samma sätt, alltså den glider också av rullarna vid fullt hjulutslag.

Uppdaterat: 2016-02-23 19:27

Äntligen en kommentar från Subaru:
https://www.facebook.com/SubaruSverige/?fref=ts
Stieve Adams- Hur kan det komma sig att min Forester driver bara på ETT hjul när jag har ett släp på högst 200 kg i en lätt uppförsbacke? Subaruverkstaden säger att det inte är något fel, kan det vara så eller är det verkstaden som är ute och cyklar? Jag vill inte kalla det ständig fyrhjulsdrift, verkar vara vilseledande reklam? Läs gärna mer i
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about6428-0-asc-0.html&sid=bb46d80c43743568755fd0117b55345f
Subaru Sverige Den tråden innehåller både plausibla och mindre sannolika förklaringar. Våra bilar är per definition konstant 4-hjulsdrivna. Kör man däremot ner ett framhjul i en grop och har ett bakhjul i luften (som initiativtagaren till tråden) är det till och med tveksamt om en bil med 3 spärrbara differentialer skulle ta sig loss i alla lägen.

Stieve Adams-Initiativtagaren körde inte ner i en grop, Forestern grävde gropen helt på egen hand. Och alla fyra hjulen stod på fast mark. Och hans tidigare CR-V (2 st) och X-trail klarade med glans att dra upp den lilla båten!

Stieve Adams- Kan inte låta bli att vidarebefordra det senaste inlägget i forumet av Subaristgurun SeymorBFUdd:
Kan ju tycka att det vore ett utmärkt tillfälle för herr Possling att beträda scenen för att utreda hur det egentligen ligger till:
1)vilka åtgärder skal...Visa mer (hoppas att SeymorBFUdd inte har något emot inlägget kommer upp på Subarus facbook-sida?)

Subaru Sverige Vi låter "Subaristerna" hantera sitt forum själva.

Stieve Adams- Om jag förstått det hela rätt så verkar det vara så att Subaru-bilarna är konstant fyrhjulsdrivna - men bara ibland. När det som bäst behövs så driver den bara på ett hjul?

Stieve Adams- Men visst vore det väl trevligt om Subaristerna kunde få räta ut några frågetecken med hjälp av Subaru? 4 tim

Uppdaterat: 2016-02-23 19:58
maccaddam
Rutger Jönåker skrev:

stigadam - Inte mycket till svar från Subaru... Din andra länk fungerar inte. I varje fall inte för mig...
I nr5 av Teknikens Värld har man ett test med rubriken "4x4-festen!" Där jämförs utöver Subaru Outback 2.0D Base Lineartronic även Audi A4, BMW 3-serie, Ford Mondeo, Mazda 6, MB C-klass, Seat Leon X-Perience och Volvo V60 Cross Country. Som vanligt använder man sig av dom där stålrullarna, som jag är lite tveksam till om dom ger en korrekt bild av hur bra en bils 4-hjulsdrift är... Men en intressant ny del i detta test var att man testar vad som händer om man ger fullt rattutslag med framhjulen placerade på rullarna, vid start i backe. Då går det inte alls med Ford Mondeo, Seat Leon och Subaru Outback! Vid fullt rattutslag kopplas inte bakhjulen in alls, så alla tre bilarna hasar av rullarna! Ska man ta sig fram med dessa bilar gäller det tydligen att hålla framhjulen rakt fram... Men nog låter det märkligt att Subaru, som påstår sig ha permanent 4-hjulsdrift, kopplar bort bakhjulen helt vid fullt styrutslag!!!
Kan detta på något sätt förklara dina problem med att dra upp båten? Hade du något styrutslag då? Men jag antar att du drog rakt upp, när man ska dra upp en båt...
Red: Ser nu att även Volvo beter sig på samma sätt, alltså den glider också av rullarna vid fullt hjulutslag.

Precis - försökte dra båten rakt upp, inga konstigheter.
Det är förvånansvärt att man inte i någon test och inte heller i YouTube-filmerna hänger på någon form av släp när dom testar. En stor andel 4x4-ägare köper just en 4x4 för att dra båtar, hästar eller husvagnar där underlaget inte alltid är perfekt.

Sorry för länken, den blev tydligen avhuggen när jag kopierade hela inlägget, så här borde den vara http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about6428-0-asc-0.html&sid=bb46d80c43743568755fd0117b55345f (hoppas jag)

Uppdaterat: 2016-02-23 20:00
maccaddam

Bra stigadam! Detta är skandal, bra att du följer upp och informerar oss andra. Har tidigare läst i biltidningar om usel "fyrhjulsdrift" hos CR-V och Outlander. Det är självklart att fyrhjulsdriften ska fungera när den verkligen behövs.

Uppdaterat: 2016-02-23 20:26

Bilen på Touaregfilmen är troligen utrustad med "Terrain Tech", en alternativ transmission som faktiskt fungerar som allhjulsdrift i motsats till de flesta andra *fourwheeldrive'-bilar.

Uppdaterat: 2016-02-24 06:08

Äntligen har Thomas Possling, Subaru Nordic, svarat, svaret finns i under Bilfrågan i Vi Bilägare (papperstidningen, finns inte på webben).
Han har lyckats missuppfatta det mesta
"... att det fanns vänner med sina fyra hjul på fast mark..." vännerna stod på samma fasta mark som Forestern och drog upp både bil och båt utan problem.
"... kan knappast vara förnedrande..." Tja, jag hade varit skrytsam med Foresterns överlägsna fyrhjulsdrift och att då för första gången på 20 är köra fast med "världens bästa fyrhjulsdrift" kändes snopet.
"Kör man ner ett framhjul i en djup grop..." Det var inte det som hände, det var Forestern som grävde gropen alldeles själv
"... och man har ett bakhjul i luften..." Nejdå, alla hjulen stod på fast mark
"... inte räcker till att backa ett tungt ekipage ..." ekipaget var inte tungt, 200 kg båt är inte mycket. Att backa ekipaget ner i sjön var ingen lyckad lösning, tyckte vi.
"Vi betvivlar inte att bilägaren upplevt vad han skriver men har inte lyckats provocera fram fenomenet vid egna tester." Jamen, då är det väl något fel på min Forester, det naturliga vore väl att Possling rekommenderade ett besök på verkstaden för att korrigera felet? Eller?
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-03-10 18:45
maccaddam

Jag läste bilfrågan och förstod det var dig det handlade om. Såg att han lyckades missförstå situationen... Och backa, när man drar upp en båt!!! Kan du inte bjuda in Thomas Possling att dra upp båten åt dig nästa gång, med din bil? ;-) Så han får testa under realistiska och av Subaru kontrollerade former!:-)

Uppdaterat: 2016-03-10 19:22

Jag är tydligen inte ensam om problemet, se http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-driver-bara-ett-hjul#comment-267949

Uppdaterat: 2016-03-21 13:40
maccaddam

Vill man ha bra awd / fyrhjulsdrift ska man inte köpa Subaru, absolut inte Toyota eller Lexus heller för den delen.

Uppdaterat: 2022-02-13 22:08