Nästa artikel
Minskad andel biodrivmedel under 2018
Nyheter

Minskad andel biodrivmedel under 2018

Publicerad 20 maj 2019
Efter att reduktionsplikt införts har biobränsle som andel av drivmedel för vägtransport minskat.
Det är första gången under 2000-talet som en kraftig minskning av biodrivmedel sker. Räknat på energinnehåll har andelen biodrivmedel sett till drivmedel för vägtransport minskat från 2017 års 20,8 proent till 19,1 procent 2018, rapporterar Svebio. Största minskningen såg biodieseln HVO. 

– Siffrorna visar att regeringens införda reduktionsplikt blivit ett tak för biodrivmedel där incitamentet att öka användningen förnybara drivmedel uteblivit. Vi har tidigare i Sverige lyckades dubblera mängden biodrivmedel på bara tre år. Nu går utvecklingen starkt bakåt. Vi tappade ungefär 2,7 TWh från 2017. Den här nedgången mellan åren orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio.

Svebio pekar på den reduktionsplikt som infördes 1 juli 2018 och att den sattes för lågt. Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörerna måste blanda in biobränsle för att reducera koldioxidutsläppen. 

Diskutera: Vad tycker du om biobränsle?

Leveranser av drivmedel för vägtransporter 2018 TWh
Bensin 27,4
Diesel 42,0
Etanol 1,1
Biodiesel 13,9
Biogas 1,4
Fossilgas 0,1
Totalt 85,9

Om organisationen

Svebio - Svenska Bioenergiföreningen - är branschorganisation för företag som arbetar med att framställa, hantera och använda olika typer av biobränslen. Svebios ändamål är att öka användningen av bioenergi på ett miljömässigt och ekonomiskt optimalt sätt. Svebio grundades 1980 och har cirka 300 företag som medlemmar. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-20 15:14
EnannanRobban

Reduktionsplikten gör ju att åtgången på HVO har ökat till inblandning. Samtidigt har Palmolja förbjudits som råvara för skattefrihet vilket gör att det nu är brist på HVO och därmed högt pris. Det kommer att slå ännu hårdare i sommar när även PFAD försvinner som skattefri komponent. Innan Lignol-produktionen kommer igång så blir det lite haltande av vad vi får fram, antingen komponenter som inte är hållbara eller kostsamma komponenter.

#2 • Uppdaterat: 2019-05-20 15:36
Seth

Koldioxsid, är något som vi behöver, utan detta, finns vi inte! Mycket svammel om detta! Sen bör de nya drivmedel som är på G, testas med körningar i hela landet, vintertid!

#3 • Uppdaterat: 2019-05-20 16:56
sturehaglund

Hej Seth! Jorden lär vara ca 4,5 miljarder år och det har funnits olika former av liv under 3,7 miljarder år. Jag är verkligen oerhört nyfiken på hur detta liv kunde klara sig innan vi började köra bilar som släppte ut koldioxid för lite drygt hundra år sedan.
Berätta gärna!

#4 • Uppdaterat: 2019-05-20 21:11
bgl

När livet uppkom var halten av koldioxid i atmosfären ca 8 gånger högre än när den var som lägst för 200 år sedan. Det har aldrig varit brist på koldioxid.
Koldioxid var en förutsättning för uppkomsten av den livsform som vi är en del av.

#5 • Uppdaterat: 2019-05-20 21:58
Darrow

Sturehaglund
Koldioxid har mer eller mindre alltid funnits så länge det funnits liv. De har inget med bilkörning att göra specifikt.
Hela klimatdebatten är galen. De finns inget direkt hot, utan de är ett påhitt för att få oss att gå med på att betala mer skatt och gilla globala aktörer som ska hjälpa oss. Co2 som människan producerar påverkar minimalt.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-20 23:37
Axa

Problemet idag är att den koldioxid som produceras inte längre kan tas hand av naturen. Den natur, regnskog, som hanterar koldioxiden bäst skövlas bort samt att det idag finns mer exploaterad markyta än för säg 200 år sedan. Med allt som människa och maskin tillför blir det blir ett överskott av koldioxid. Och däri ligger problemet.

#7 • Uppdaterat: 2019-05-21 10:20
Styggavargen

Koldioxidhalten har ändrats historiskt sätt, men inte i närheten så här snabbt. Djur och natur hinner inte med i en för snabb förändringstakt och dör ut. Mer koldioxid medför varmare klimat, vissa djur kommer att trivas andra dör... havsnivåerna höjs osv. Natur resurserna tar också slut med en allt större befolkning. Varje person förbrukar allt mer resurser, allt ifrån att fylla poolen på tomten eller flyga mer. För att resurserna skall räcka till med en ökande befolkning måste varje person minska sin hunger på natur resurser. Detta är under förutsättning att hålla nivån stabil, vilket idag inte är en hållbar nivå. Då all ekonomisk utveckling går ut på att vi blir fler, är det ganska uppenbart att inget kommer att lösa sig. Ekonomiskt kaos? krig om resurser?

#8 • Uppdaterat: 2019-05-21 23:22
John2008

Lika hög koldioxidhalt som det är i dagens atmosfär var det minst 800 000 år sedan det var sist. För att sätta den tiden i perspektiv så var det 500 000 år innan Homo Sapiens uppstod. Är detta något att oroa sig för? Ja, definitivt om någon frågar mig.

#9 • Uppdaterat: 2019-05-23 11:26
Apex

Visst finns det problem på jorden, även om jag inte tror att just koldioxid är det största problemet så är det nog inte bra med en för hastig förändring av något, oavsett om det är en ökning eller sänkning.

Sverige kan tyvärr inte göra någonting åt detta, spelar ingen roll hur duktiga vi är. Vi är ett litet land som inte har tillräckligt stort inflytande på övriga världen vare sig ekonomiskt, politiskt eller genom vår konsumtion.

Indien, Ryssland och USA bryr sig inte. Kina försöker men är för stort och växer för snabbt ekonomiskt. Sydamerika, Afrika och Mellanöstern har andra större problem som helst skulle ha lösts igår.. the list goes on. Ett par länder i västra/norra Europa kan inte göra något åt det.

#a • Uppdaterat: 2019-05-20 19:21
milkylainen

Staten. I ett nötskal. Sabbar bilmarknaden, skattar sönder allt och misslyckas ändå införa mer biodrivmedel av rena dumheter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.