Nästa artikel
Protester mot högt bensinpris
Nyheter

Protester mot högt bensinpris

Publicerad 9 maj 2019 (uppdaterad 15 maj 2019)
Att tanka bensin är dyrare än någonsin och på sociala medier planerar hundratusentals människor att hålla manifestationer.

Kostnaden för en liter bensin har ökat med mer än två kronor sedan årsskiftet. Just nu är det uppe i 16,69 kronor, vilket enligt drivmedelföretagens branschorganisation SPBI är rekordnivåer

Att det svider så mycket i plånboken vid pumpen har gjort att över 500.000 personer engagerat sig i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. De planerar att hålla manifestationer runt om i landet. 

– Bensinpriset är ju ett problem för dem som måste ha sin bil för att åka fram och tillbaka till jobbet till exempel. I deras privata budget blir det stora hål, säger initiativtagaren till gruppen, Janne Berglund till SVT Nyheter.

Han säger att protesterna kommer att gå fredligt till och inte spåra ur, som i fallet med Gula västarna, som demonstrerade mot höga drivmedelspriser i Frankrike. 

Det har också bildats motpoler till initiativet, bland annat Bensinupproret 3.0 som istället vill att priserna på fossila bränslen ska höjas ytterligare, för att fler ska välja utsläppsfria bilar för en bättre miljö. 

Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12j • Uppdaterat: 2019-05-11 09:35
1

https://www.svt.se/special/sa-kan-sveriges-klimat-forandras/

#12k • Uppdaterat: 2019-05-11 10:05
A.L

Ja om den modellen stämmer överens med verkligheten är det dags att ta tag i problemen.

Det gör man dock inte genom att suboptimera och flytta konsumtionen av fossil energi utanför Sveriges eller EU;s gränser. En förändring som ger ett varaktigt resultat och som kan operationaliseras i ekonomisk och praktisk handling kan fortfarande bara ske genom en bred global politisk enighet.

Och dit är det långt.

MVH AL

#12l • Uppdaterat: 2019-05-11 13:16
A.L

Jo tack John. Tvärtemot vissa andra förnekar jag inte att utbudet påverkar priset. Ännu mindre påstår jag mig ha studerat ekonomi utan att ha tagit till mig de mest basala sambanden inom området (konsumtionsteori samt miljö- och transportekonomi).

Elasticiteten gäller i båda riktningarna. Det upplever vi varje dag ute i verkligheten oasvett vad vi väljer att konsumera. Det gäller med eller utan ett ideologiskt perspektiv. Om John kan hitta en modell där han lyckas kringå den mekanismen borde han inte slösa tid här. Då rekommenderar jag honom att sälja sina färdigheter till finansvärlden - och dessutom se fram mot ett pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne;-).

Rörligheten på marknaderna är idag större än någonsin. Det går enkelt att flytta produktion och konsumtion till länder där beskattningen saknas. Naturvårdsverket kallar det för "att jaga sin egen svans i klimatpolitiken" - eller så kallat koldioxidläckage som idag utreds och analyseras grundligt också på departementsnivå.

Därför subventionerar svenska resenärer amerikanska bilresor, ryska militärövningar och kinesisk industriproduktion, vilket f.ö också bekräftas av officiella data. Och därför slår allehanda miljöaktivister och ligister sönder hela städer i samband med politiska toppmöten. Man gillar inte globaliseringen.

Att vifta bort invändningar enbart för att de inte stämmer överens med den egna agendan eller att det inte bör vara så löser inga miljöproblem. Dessutom är det (förutom att det är högst ovetenskapligt) om något ett uttryck för populism.

MVH AL

#12m • Uppdaterat: 2019-05-11 13:46
adzam

vuxna män gnäller som barn för att soppan är dyr.. tycker verkligen synd om dom

#12n • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Apex #85
Oslo, ligger i Europa. Räkna med en hundralapp per dag i bomavgifter.
Felet i Göteborg är att trängselskatten är för låg. I de Norska städer där man infört bomringar så är det så pass dyrt så att trafiken gått ned. I Oslo vill jag minnas att trafiken minskat med 20% på infartsvägarna.
Så de verkansmedel som faktiskt gör verkan är inte tillräckligt verkansfulla i Sverige så folk fortsätter köra bil. Sen så åker du ju gratis med elbil och i kollektivfältet om du är två eller fler i bilen i Oslo. Så man börjar få ordning på trafikinfarkten genom ner rejäla tag.

#12o • Uppdaterat: 2019-05-11 17:22
Apex

Guran

Hur är kollektivtrafiken i Oslo? Vad används pengarna till? Värdelösa tågtunnlar eller till projekt som faktiskt gör nytta? Ska man debitera 100kr för en passage så måste det finnas ett vettigt alternativ till bilen och det måste göras vettiga investeringar. Det tycker jag inte att det finns eller görs i Gbg.

I London är det svindyrt att köra bil men deras tunnelbana fungerar klockrent. Till och med på en fredag eftermiddag.

#12p • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Tunnelbana, spårvagn, buss och pendeltåg. Många pendlarparkeringar så du kan parkera och ta tåg eller buss in till city.
Finns ett riktigt bra kollektivutbud, speciellt i centrala delarna där det nästan är en överkapacitet, och det byggs ut InterCity förbindelser för snabbare tågförbindelser. Men ni får ju snart Västlänken i Göteborg så då blir ju alla problem lösta :)

#12q • Uppdaterat: 2019-05-11 18:17
Apex

Guran

Låter som en utopi när man ser hur det ser ut här. Då hade jag inte heller haft något emot att betala 100kr för en passage. I Norge är det väl också billigare att köpa elbil än i Sverige?

Haha, västlänken.. är övertygad om att göteborgarna röstade nej till trängselskatt enbart pga västlänken. Kommer bli ett större fiasko än Hallandsåstunneln.

#12r • Uppdaterat: 2019-05-12 15:36
galax9

Inget parti vågar säga att de ska sänka bensinskatten rejält. Ett parti som drev den frågan skulle lätt komma in i riksdagen.

#12s • Uppdaterat: 2019-05-13 15:24
Vorwärts

"Dålig kollektivtrafik" i Stockholm: resenärerna tvingas vänta i hela 15 minuter på nästa avgång.

"Dålig kollektivtrafik" på landsbygden: sista bussturen för veckan går 22:30 på fredag kväll, nästa tur på linjen går 05:30 måndag morgon.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.