Nästa artikel
Suzuki Jimny – rapport från provkörningen
Direktrapport

Suzuki Jimny – rapport från provkörningen

Publicerad 10 maj 2019 (uppdaterad 10 maj 2019)
En dröm gick i uppfyllelse för motorjournalist Anders Helgesson när han fick provköra charmknutten Suzuki Jimny.
Hej Anders, du verkar vara på ett strålande humör? 
– Hej Maria! Javisst!! Som du vet är jag inte den morgonpiggaste människan på redaktionen, att ta gryningsflyg från Arlanda är förenat med 2-3 larmklockor på växande avstånd från sängen. Men inte den här morgonen. Pigg som en mört på ecstasy flög jag upp ur slafen och tog mig till Amsterdam för att – ä n t l i g e n – köra Suzuki Jimny.
 
Ja, du har ju tjatat om Jimny hela hösten 2018. Är den lika mycket veteranbil som den ser ut? 
– Hallå där! Inte hela hösten, sen 23 oktober om jag får be (instagram: #ProvkördSuzuki). Ja, kartongformad kaross ger ett anslag från förr. Första generationen av Suzukis lilla låda kom 1970 och hängde med till 1981. Generation tre kom 1998 och hade ett mjukare linjespel än föregångarna. Med generation fyra tar man nu ett kliv tillbaka och inspireras av Jimny generation 2 lanserad 1982. Jag tycker att de kantiga formerna gör karossen mer tidlös än veteranbilsmässig men körmässigt så… hmm. Man får ta den för vad det är. Stela axlar fram och bak, en hjulbas på 2,25 meter och en kaross som är runt 40 centimeter kortare än VW Polo gör ju att det blir lite nickigt och knyckigt över de holländska fartguppen. I motorvägsfart känns den precis som den terrängbil den ser ut att vara. Transmissionsljud och vindbrus finns i överflöd. Rått, rustikt och redigt.
 
Den är alltså så terrängbilsmässig som den ser ut?
– Det skulle jag säga. Men det har ju sina fördelar också. Ett hjul i varje hörn, kort och smal kaross gör att den kommer att köra åttor runt Mercedes G-wagen och liknande bjässar i snårig terräng. Fyrhjulsdriften är inkopplingsbar med spak i upp till 100 km/h går det att växla mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdito. Vi fick prova Jimny på terrängbana och med ilagd lågväxel klättrade den över hindren som om var dag vore den sista. Riktigt kul och imponerande. Företaget som ägde banan använder den för att utveckla terrängbilar till den nederländska försvarsmakten så det var verkligen ingen bana som, så att säga, lade fingrarna emellan. 

Och när får vi se den i Sverige?
– I tidningen får du se den till nummer nio, ut på vägarna kommer den lagom till sommaren. Den som är sugen på en Jimny borde dock passerat Suzuki handlaren i förrgår. Suzuki Sverige har fått närmare 1000 intresseanmälningar och hela 2019 års tilldelning är såld. Om du inte har tur och hittar en handlare som har ett osålt exemplar får du vänta till våren 2020 för leverans.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 09/2019 som kommer ut den 11 juni. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Jimny?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-05-10 18:36
Raphael

Här har vi verkligen en helt onödig bil. Gammal konstruktion, dåligt med utrymmen, ingen komfort, och ingen säkerhet. En anti-bil och motpol till allt en modern bil är. Och just därför så är den populär?! Jag förstår mig inte på den alls.

#2 • Uppdaterat: 2019-05-10 19:50
Klarsynt

Helt perfekt bil för det den skall användas för. I terrängen blir EuroNcaps tester helt meningslösa och frågan är varför de bedömmer en terrängbil efter samma premisser som en landsvägsdito. Fast hela deras stjärnsystem och att diplomera bling-bling istället för faktisk krocksäkerhet pratar ju volymer om hur oväsentligt EuroNcap har blivit.

Den / de som inte förstår att olika bilar byggs för olika syften, med olika krav, är patetiskt inskränkta. Lyft blicken och skåda längre än ert eget navelludd.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-05-11 01:46
Raphael

Även terrängbilar ska framföras på landsvägar, även terrängbilar kan krocka. Range Rover visade redan 1970 att man kan förena off road med on road. Är det en liten terrängbil man söker så tycker jag att Fiat Panda Cross är ett bättre val. Den har komfort och klarar både off och on-road.

#4 • Uppdaterat: 2019-05-11 09:41
1

Tuff. Snygg. Duger till de flesta, som ändå inte kör så fort eller långt. Bättre med en sån här med gammal teknik än på tok för stora ”moderna” ”premiumbilar” med äckliga dieselmotorer.

#5 • Uppdaterat: 2019-05-11 14:23
Tobo

Ett modernare alternativ till Lada Niva.

#6 • Uppdaterat: 2019-05-11 22:36
mw73

Tokläcker! Hoppas jag har turen att få se någon irl i framtiden.

#7 • Uppdaterat: 2019-05-13 07:33
Leif Kavander

Som terrängbil är den egentligen ointressant, mer vad klarar den av snön som ligger i "drivor" under vintermånaderna. ( om det nu kommer snö)

#8 • Uppdaterat: 2019-05-13 16:43
Pi

Fast "drivorna" av snö brukar inte vara alltför påtagliga på vanliga, trafikerade vägar. Däremot om man ofta kör vägar typ skogsvägar som sällan plogas så är det en annan sak.

#9 • Uppdaterat: 2019-05-14 11:14
Masa

Älskar den robusta utstrålningen - en helt underbar rak, fyrkantig och funktionell design. Men bristande säkerhet, rostskydd och komfort gör att den tyvärr inte funkar för min vardag. En fin Vitara är bättre lämpad för det mesta (även om den är på väg att bli lite "fjollig") - en i Sverige mycket underskattad bil som fler borde titta på och överväga (om man vill ha den typen av bil = liten praktisk suv).

#a • Uppdaterat: 2019-05-10 18:27
milkylainen

Blir säkert balanserad syn på bilen när man skickar någon som somnar med posters av eländet under huvudkudden... :P

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.