Nästa artikel
Protester mot högt bensinpris
Nyheter

Protester mot högt bensinpris

Publicerad 9 maj 2019 (uppdaterad 15 maj 2019)
Att tanka bensin är dyrare än någonsin och på sociala medier planerar hundratusentals människor att hålla manifestationer.

Kostnaden för en liter bensin har ökat med mer än två kronor sedan årsskiftet. Just nu är det uppe i 16,69 kronor, vilket enligt drivmedelföretagens branschorganisation SPBI är rekordnivåer

Att det svider så mycket i plånboken vid pumpen har gjort att över 500.000 personer engagerat sig i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. De planerar att hålla manifestationer runt om i landet. 

– Bensinpriset är ju ett problem för dem som måste ha sin bil för att åka fram och tillbaka till jobbet till exempel. I deras privata budget blir det stora hål, säger initiativtagaren till gruppen, Janne Berglund till SVT Nyheter.

Han säger att protesterna kommer att gå fredligt till och inte spåra ur, som i fallet med Gula västarna, som demonstrerade mot höga drivmedelspriser i Frankrike. 

Det har också bildats motpoler till initiativet, bland annat Bensinupproret 3.0 som istället vill att priserna på fossila bränslen ska höjas ytterligare, för att fler ska välja utsläppsfria bilar för en bättre miljö. 

Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2019-05-10 12:08
Apex

Vilka länder, där bränslepriserna är högre, är lika stora och glesbefolkade som Sverige? Vilka har lika bra(dåligt) vägnät och lika opålitlig tåg/kollektivtrafik?

Nämn en stad i Europa som är lika ”stor” som Göteborg, där man betalar trängselskatt, i ett land där det är lika dyrt att köra bil som har samma problem med trafiken?

#12a • Uppdaterat: 2019-05-10 12:15
adzam

inlägg #73..bra skrivet!

#12b • Uppdaterat: 2019-05-10 12:36
Apex

Jag har inga problem med kostnaden för att köra bil i Sverige, i somras tankade jag för 20kr/L i Italien. Men jag tycker att vi som kör bil och betalar för det ska få mer för pengarna. Jag köade inte en minut i Hamburg, Berlin, Milano eller i någon av de stora städerna jag besökte i somras. Den enda skillnaden sedan trängselskatten infördes i Gbg är att man nu får betala för att köa och köerna är värre än någonsin.

Samtidigt som kollektivtrafiken är precis lika hopplös som den alltid varit.

#12c • Uppdaterat: 2019-05-10 18:46
Raphael

Svensk ”logik”:
1. Köp en stor, tung bil med stark motor och hög förbrukning.
2. Klaga på bränslepriset.
3. Se det som kränkande för svensk glesbygd att råoljepriset stiger och kronans värde sjunker, vilket båda leder till högre bränslepriser.

Olja är en ändlig resurs. Det börjar bli dags att förbereda sig på att den kan ta slut. Dessutom är det osunt för Sverige att vara så beroende av olja, lärde vi oss inget under oljekrisen i mitten på 70-talet?!

#12d • Uppdaterat: 2019-05-10 19:56
Magpie

Svensk logik, är snarare att bara ställa sig på alla fyra och ta emot, utan gnäll...

Med höga priser på bensin och boende och lite tillbaka för den skatt på bränsle tycker jag det är helt rätt att det gnälls, demonstreras, käftas emot osv.

Vi är alldeles för veka och godtar alla möjliga sätt och fantastiska påhitt som kommer från miljömaffian.

#12e • Uppdaterat: 2019-05-10 21:40
Axa

Magpie
Du har fattat det fel. De flesta av oss står inte på alla fyra och tar emot. Vi använder valfriheten som konsumenter och köper snålare bilar eller bilar som inte använder bensin/diesel.

Vekheten finns hos de som fortsätter med samma köpbeteende och sedan gnäller.

#12f • Uppdaterat: 2019-05-10 22:53
A.L

Konjunkturinstitutet har i sin rapport "Konsekvensanalys – internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader" (2018) redovisat hur stora inbetalningar som respektive trafikslag gör och jämfört dem med den aggregerade kostnaden för buller, utsläpp, olyckor och vägslitage- också det per trafikslag. Konjunkturinstitutet anger då att kostnaden (utslaget på trafikarbetet med personbilarna) uppgår till 1 894 miljoner per år, vilket skall jämföras med de 3 070 miljoner kronor som trafikanterna samtidigt betalar in i bränsleskatter. Överbeskattningen uppgår då till 1 176 miljoner kronor, eller en internaliseringsgrad om 162%.
Beräkningarna bygger på resultatet från Väg och Trafikforskningsinstitutets samkostmodell som jag redovisat tidigare.

Konjunkturinstitutet gör också en körning där man försöker skatta vad överinternaliseringen får för konsekvenser på produktion och handel och framförallt givet att nuvarande regering fortsätter med sin destruktiva politik. Beroende på vilka antaganden som görs - samt framförallt vilken kalkylränta som man utgår från (vilket ofta får stora effekter på resultatet) så väntas förlusterna uppgå till någonstans 5-10 miljarder kronor år 2030. Värdena bygger på minsta värdets princip - så det finns goda skäl att anta att förlusterna är betydligt högre.

Tio miljarder motsvarar i sin tur 25 000 dygn på en genomsnittlig intensivvårdsavdelning, så det är ganska ansenliga summor som mp nu slösar bort till ingen som helst nytta. Resurser som alltså skulle kunna användas till bättre saker än att subventionera amerikanska bilresor, ryska stridsflygövningar eller kinesisk industriproduktion.

MVH AL

#12g • Uppdaterat: 2019-05-11 00:04
John2008

A.L #90: "Resurser som alltså skulle kunna användas till bättre saker än att subventionera amerikanska bilresor, ryska stridsflygövningar eller kinesisk industriproduktion."

Det här uttalandet har vi hört förut och är rent populistiskt. Benar man upp detta kan man se att det är subjektivt tyckande inlindat i vad som förefaller vara ekonomiska fakta.

#12h • Uppdaterat: 2019-05-11 01:04
Grosser

https://twitter.com/9ustafsson/status/1126803635374108674?s=20

#12i • Uppdaterat: 2019-05-11 07:39
mso 1000

Min 80 åriga far säger att numera är tanken hälften och bilen drar hälften.
På 50-60 talet fick en vanlig industriarbetare verkligen hamstra på bilkörningen och pricis ingen hade råd med en ny bil.
Det var gröt och åter gröt på bordet och emellanåt något bättre.
Han fattar ingenting av allt gnäll som är i dag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.