Nästa artikel
Protester mot högt bensinpris
Nyheter

Protester mot högt bensinpris

Publicerad 9 maj 2019 (uppdaterad 15 maj 2019)
Att tanka bensin är dyrare än någonsin och på sociala medier planerar hundratusentals människor att hålla manifestationer.

Kostnaden för en liter bensin har ökat med mer än två kronor sedan årsskiftet. Just nu är det uppe i 16,69 kronor, vilket enligt drivmedelföretagens branschorganisation SPBI är rekordnivåer

Att det svider så mycket i plånboken vid pumpen har gjort att över 500.000 personer engagerat sig i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. De planerar att hålla manifestationer runt om i landet. 

– Bensinpriset är ju ett problem för dem som måste ha sin bil för att åka fram och tillbaka till jobbet till exempel. I deras privata budget blir det stora hål, säger initiativtagaren till gruppen, Janne Berglund till SVT Nyheter.

Han säger att protesterna kommer att gå fredligt till och inte spåra ur, som i fallet med Gula västarna, som demonstrerade mot höga drivmedelspriser i Frankrike. 

Det har också bildats motpoler till initiativet, bland annat Bensinupproret 3.0 som istället vill att priserna på fossila bränslen ska höjas ytterligare, för att fler ska välja utsläppsfria bilar för en bättre miljö. 

Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2019-05-09 22:12
mso 1000

Att folk orkar bry sig eller är är man helt dum.
Gemene man springer och köper en stor tv för 17990:- så fort grannen köpt en större tv och köper en miljövänlig suv hybrid från Toyota med fin el hybrid som tar 0,72 för 348 tusen.
Och man gnäller eller skriker sig hes för att bränslet ökar 39 öre.
Man har en lön som är bättre än någonsin tidigare.
Ibland tror jag folk är riktigt dum på riktigt.

#11g • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Axa #47
Mariusgenser heter den klassiska stickade tröjan. Men alla går ju om kring i Bergans eller Norröna å drar på tur på fjället hela tiden och till råga på allt åker billiga elbilar som även fungerar på vintern, vilket dom tydligen inte kommer göra i Sverige.
Förövrigt kostade dieseln 13,79 i dag och bensinen en dryg krona mer.

#11h • Uppdaterat: 2019-05-09 22:14
Axa

AL
Hur kan den vara underordnad? Varför använder du inflationen I ditt exempel men inte real löneutveckling? För att det passar din agenda?

#11i • Uppdaterat: 2019-05-09 22:17
A.L

Axa. Varför vill ni använda reallöneutvecklingen?

Det är bara ett postmodernistiskt sätt att förklara bort att skatterna är fiskala snarare än ekonomiskt motiverade.

Jämför man med mjölk ser vi samma sak, eller tomater, hallon, kläder och smink (eller vad man nu jämför med).

Skillnaden är dock att vare tomater eller kläder är belagda med punktskatter som gör att vi får en imperfekt fungerande marknad. Där har vi den avgörande skillnaden och den huvudsakliga kritiken mot dagens nivåer.

De innebär nämligen ett slöseri.

MVH AL

#11j • Uppdaterat: 2019-05-09 22:18
mso 1000

Guran här skiljer det 19 öre mellan diesel och bensin.
Och jag noterar inte ens om det står 14 eller 15 före utan jag tankar närvdet behövs.

#11k • Uppdaterat: 2019-05-09 22:20
A.L

Reallöneutvecklingen speglar köpkraften, den speglar inte prisutvecklingen.

Om vi jämför vad en liter bensin kostade år 2000 mot idag behöver vi alltså ta hänsyn till penningvärdet.

Landets inkomster och produktion är en annan diskussion.

MVH AL

#11l • Uppdaterat: 2019-05-09 22:21
Axa

AL
Därför att billigare/dyrare är ju i relation till lön.
Om man 1998 köpte mjölk för 10 kr och medianlön var 20000 kr, hur kan tycka det blivit dyrt med mjölk för 12 kr med en lön på 40000 kr? (Och eftersom du tar allt bokstavligt understryker jag att detta är ett illustrerande exempel).

#11m • Uppdaterat: 2019-05-09 22:27
Axa

Inflationen sedan 2000 är 27,5%. Real löneutveckling under samma period är 37%.

#11n • Uppdaterat: 2019-05-09 22:33
A.L

Axa.

Utifrån ett ekonomiskt perspektiv så är det priset man är ute efter. Man studerar hur man till minsta möjliga kostnad kan möta ett specifikt behov eller önskemål.

När man gör detta på bästa sätt blir slöseriet minimalt. Man brukar uttrycka det som att det inte finns något billigare eller effektivare sätt att producera en viss vara på.

Idag har vi valt att göra rakt motsatt. Vi har valt att göra transporterna dyrare än vad som är samhällsekonomiskt motiverat. Och av detta blir vi alltså alla fattigare (genom det slöseri som uppstår).

Vad folk sedan har i plånboken är alltså fortfarande en helt annan diskussion -som dessutom bygger på medelvärden vilket blir skvet i sammanhanget. Det tar inte hänsyn till att Ginikoefficienten faktiskt ökat i Sverige under samma period..

Så även utifrån det fördelningspolitiska perspektivet slår skatterna snett - på mer än ett sätt.(vilket nog är en av drivkrafterna bakom protesterna)

MVH AL

#11o • Uppdaterat: 2019-05-09 22:36
A.L

Ha ha Axa. Så även när du räknar in löneökningarna så har bränslet blivit dyrare (relativt sett). Jag utgår från att dina siffror är korrekta (har inte orkat kontrollera).

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.