Nästa artikel
Volvo etta, tvåa och trea i april
Nyheter

Volvo etta, tvåa och trea i april

Publicerad 2 maj 2019
V60, V90 och XC60 blev tre vanligaste nybilarna under månaden.
Branschorganisationen Bil Sweden har släppt siffrorna för aprils nyregistreringar. Under månaden registrerades totalt 30.253 nya personbilar, en minskning med 11,6 procent jämfört med samma tid förra året. 

Vad som däremot ökade var andelen laddbara bilar och speciellt elbilarna. 
– Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 44 procent i april jämfört med april förra året. Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, plus 271 procent. Närmare hälften av de laddbara bilarna i april i år var rena elbilar, jämfört med knappt var femte i april förra året, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Efter förra månadens rekordnotering har Tesla Model 3 backat något. Den leder dock fortfarande ligan för laddbara bilar, med sina 446 registreringar i april. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp april 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Tesla Model 3, elbil, 446 st.
2. Kia Niro, laddhybrid, 302 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 289 st.  
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 245 st. 
5. Volvo XC60, laddhybrid, 215 st. 
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 213 st.
7. Renault Zoe, elbil, 204 st.  
8. Kia e-Niro, elbil, 174 st. 
9. Nissan Leaf, elbil, 113 st. 
10. BMW i3, elbil, 110 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp april 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5768 st, 19,0%
2. Volkswagen: 3714 st, 13,2%
3. Mercedes: 2831 st, 7,3%  
4. Kia: 2182 st, 7,6%
5. BMW: 1815 st, 6,0%  
6. Toyota: 1807 st, 5,6%   
7. Audi: 1562 st, 5,5% 
8. Skoda: 1510 st, 5,4% 
9. Ford: 840 st, 2,8%  
10. Renault: 821 st, 3,1%

Bilmodellernas 10-i-topp april 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2490 st.
2. Volvo S/V90: 1179 st.  
3. Volvo XC60: 1093 st.
4. Volkswagen Tiguan: 1075 st.
5. Volkswagen Golf: 912 st.  
6. Mercedes C-klass: 861 st.
7. Kia Niro: 667 st. 
8. Volkswagen Passat: 640 st. 
9. Toyota Corolla: 614 st.
10. Mercedes E-klass: 541 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-05-03 01:51
snabb95

Guran #10 @ Försäkringen är dyrare för att bilens inköpspris är högre och ev. utbyten av delar (DPF, pumpar, spridare, feltankning mm) är mycket dyrare och som kan drabba maskinförsäkringen. Varför servicen är så mycket dyrare vet jag inte (men det går att läsa om i alla motortidningars kalkyler).

En motorolja med låg askhalt som är bra för DPF är dyrare. Ev. behov av statisk regenerering eller byte av DPF, byte av EGR-ventiler, nersotade EGR-kylare samt byte av dubbelmasse svänghjul är potentiella extra kostnader på en dieselbil.

#c • Uppdaterat: 2019-05-03 06:45
stonebreaker

Volvo och VW, men i Tyskland är Volvos andel av marknaden ynka 1,2 %, ingen modell bland de 30 mest sålda, generellt finns inte Volvo i toppen på Europas försäljningslistor, är Svenne hemmakär och blåögd ... trots "made in Kina"!?

#d • Uppdaterat: 2019-05-03 07:30
johnkommentar

Tyskarna gillar hembakt, vi vill tro att volvo är en svensk bil.

#e • Uppdaterat: 2019-05-03 07:52
K_Klabbe

Fast Volvo är ju inte särskilt made in China även om har fabrik där också nuförtiden. "Owned by China, developed and made in Sweden" ligger nog närmare sanningen men även Volvo är påväg att bli ett internationellt bolag.

#f • Uppdaterat: 2019-05-03 07:56
Ben39

Inte underligt med Volvo överst så har det varit så förblir det om Volvo vill
Volvo har alltid byggt bra robusta säkra bilar med lite traktorkänsla som ger trygghet på alla vägar och bilarna har i alla tider varit bäst anpassade för Sveriges vägar och klimat med blandad körning..
Åker man mest motorväg eller i stan finns det många bättre alternativ.

#g • Uppdaterat: 2019-05-03 08:44
beachman

@snabb95
Har du någonsin ägt en dieselbil!? Jag skulle vilja påstå att många av dina "fakta" är direkt felaktiga. Jag äger nu min andra dieselbil V90CC D4 AWD AUT sedan november, skatten på den är hög - Ja 6097:-/år, de första 3 åren. Men motsvarande bensinalternativ T5 AWD har en årsskatt på 7474:-. Så ditt påstående angående dieselbilars högre skatt är direkt felaktig.

Min förra bil Ford Focus 1,6 TDCI 109hp Euro 4 med partikelfilter 2005PM ägde jag sedan ny i 10 år och 19000 mil, varken skatt, försäkring eller service på den bilen var dyrare än mina tidigare bensinbilar, snarare tvärt om.
Längre serviceintervaller, inga tändstiftsbyten. Jag behövde aldrig byta några spridare, partikelfilter (som för övrigt även krävs på Euro 6d-Temp klassade bensinbilar!) eller pumpar på dessa 10år och 19000mil. Dessutom hade Focusen en speciell påfyllning som gör att det inte går att tanka fel (EasyFuel), ett besinmunstycke öppnar inte tanklocket. Volvo har samma typ av lösning i dagens dieselbilar.

Jag har hitils hunnit köra 800 mil med min Euro 6d-Temp (Med Real Drive Emission testning RDE) klassade Volvo med AdBlue SCR-rening. AdBlue-tanken rymmer totalt 11,7 liter och bilen har förbrukat mindre än halva tanken på dessa 800mil, så förbrukningen med min körstil är ca 10-liter på 2000mil. 10-liter AdBlue kostar 90:- på biltema, inga jättesummor direkt.

Min ford focus förbrukade med min körstil ca 0,5 l/mil och hitils har min V90 CC förbrukat ca 0,58 l/mil (Ja, jag håller hastighetsgränserna). Den ökade bränsleförbrukningen på Volvon härlder jag inte till SCR-avgasreningen, den beror sannolikt på att Volvon är en betydligt större och tyngre bil med kraftfullare motor än en Ford Focus, dessutom har Volvon Automat och AWD.

Motsavrande bensinbil släpper i snitt ut mer CO2/km och bidrar i större utsträckning till den globala uppvärmninge, dessutom har jag möjlighet att tanka min dieselbil med HVO100 som sänker CO2-utsöäppen med upp till 90% och då blir skillnadera ännu större.

I mina öron låter det som du helt och hållet har blivit påverkad av medias och politikers ibland direkt felaktiga påståenden om dieselbilar utan att kolla upp fakta. Det som var dåligt med tidigare euroklassade dieselbilar var att det gick att fuska med NOx-utsläppen, men det ska förhoppningsvis åtgärdat nu med Euro 6d-Temp och RDE.
Du har rätt att hata dieselbilar, det är ett fritt land. Men att sprida alternativa fakta är bara dumt.

#h • Uppdaterat: 2019-05-03 09:00
Styggavargen

bengt39, "Åker man mest motorväg eller i stan finns det många bättre alternativ." .. så vart kör man sin Volvo då? På åkern? Traktorkänsla håller jag med om...

#i • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Snabb95 #14
Låter ju som du beskriver en direktinsprutad bensinmotor. pumpar, spridare, DPF (fast i bensinutförande om det nu är någon skillnad), EGR-ventiler, dubbelmassesvänghjul är inget unikt för diesel men kanske mer vanligt mm. Allt detta + tändstift finns mig veterligen även på en modern bensinmotor. Så skulle påstå att skillnaden är marginell om någon.

#j • Uppdaterat: 2019-05-03 10:07
A.L

Att Volvo dominerar marknaden har givetvis flera orsaker.

Ett skäl är att man är etablerade i Sverige och har funnits, producerats och utvecklats här allt sedan företaget grundades.

Ett annat skäl är att Volvo producerar bilar som fungerar i svenska förhållanden. Bra värmesystem, effektiv ljudisolering och högsta säkerhet är faktorer som svenskar efterfrågar. Dessutom vill vi ha goda innerutrymmen.

Sist men inte minst: på företagssidan är Volvo starka. Och det handlar förstås inte bara om att man är en dominerande industrikoncern i Svergie utan också om att produkterna levererar det köparna vill ha. Man är mindre trött efter 50 mil i en Volvo-stol och i en isolerad V90 än efter 50 mil i en Skoda, Kia eller Passat. Och denna utvilade medarbetare kan då arbeta effektivare vilket motiverar det högre priset som Volvo begär för sin produkt. Trötta medarbetare är nämligen ineffektiva.

Så Volvos dominans är ganska självskriven så länge marknaden och resvanorna ser ut som de gör.

MVH AL

#k • Uppdaterat: 2019-05-03 11:05
A.L

Angående förbrukning delar jag f.ö Shoguns uppfattning helt. Det bästa och mest effektiva sättet att minska på förbrukningen är att utbilda förarna i ECO-driving och reseplanering. Där finns en stor besparingspotential.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.