Nästa artikel
Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet
Nyheter

Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet

Publicerad 29 april 2019 (uppdaterad 29 april 2019)
Förra året körde var tredje bilist för fort. Och allra värst är det på 40-sträckorna.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF har mätt farten på 1,5 miljoner bilar på 23 olika orter i Sverige. Detta på sträckor med skyltad hastighet mellan 40 kilometer i timmen upp till 70 kilometer i timmen.

Kontrollerna genomförs varje år och nu är resultaten från 2018 här. Det visar sig att 34 procent av trafikanterna kör fortare än tillåtet. Det är en ökning från året innan då 33 procent översteg tillåten hastighet. 

Studeras statistiken mer detaljerat står det klart att regelefterlevnaden på 40-sträckor är sämst. Här körde nästan hälften, 47 procent för fort 2018. Det är samma andel jämfört med föregående år. 
– Det är den enskilde bilisten som väljer att köra för fort i tätort och det är ofta ett medvetet val. Om man förstod hur det egna beteendet påverkar andras säkerhet, i synnerhet oskyddade gående och cyklister, så borde valet att hålla hastigheten vara enkelt men den insikten verkar saknas i dagens samhälle, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

På sträckor med 50 kilometer i timmen överskred 34 procent gällande hastighet. Laglydigast var bilisterna på 60- och 70-vägar där 79 procent höll sig under vad som var tillåtet. Men – jämför man med 2017 är det just på 60- och 70-vägarna som ökningen andelen i fortkörare skett.

NTF säger dock att de sträckorna håller sig inom nollvisionens målnivå om 80 procents hastighetsefterlevnad som är uppsatt till 2020. De menar också att det inte finns någon signifikant skillnad om man jämför 2017 och 2018 års siffror med varandra på 60- och 70-vägar.  

Diskutera: Vad kan göras för att få folk att hålla rätt hastighet i tätort?

 

Så många höll rätt hastighet 2018 (2017 års resultat inom parentes):
  • 40 km/tim: 53% (53%) 
  • 50 km/tim: 66% (66%)
  • 60 km/tim: 80% (81%) 
  • 70 km/tim: 79% (81%)
  • Snitt i hastighetsefterlevnad, samtliga sträckor: 66% (67%)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-04-30 08:10
mso 1000

Exakt rätt Lef Larsson

#m • Uppdaterat: 2019-04-30 08:23
Pi

Fattar inte heller varför många absolut måste överskrida skyltad hastighet såpass ofta - känns nästan som ett sjukdomstillstånd. Kör på farthållare och har ni dessutom adaptiv farthållare så slipper ni få hjärtinfarkt om bilen ni kommer ikapp "råkar" köra 3 km/t långsammare än vad ni kör. Trafik är samverkan och inget där man själv hela tiden bestämmer spelreglerna så att de passar ens egna ego.

#n • Uppdaterat: 2019-04-30 08:50
adzam

när vanliga medborgare källsorterar men gör sig själva till brottslingar genom fortkörning, då är moralen rutten

#o • Uppdaterat: 2019-04-30 09:57
Mattse

Varför så bråttom att det krävs högre hastighetsgränser? Det är alltid trafiken och de låga hastighetsgränserna som får klä skott för människors dåliga tidsplanering nu för tiden. Vissa använder till och med trafiken som tidsmaskin och försöker ta igen tid genom att köra för fort.

Om det nu är så bråttom, varför springer inte fler istället för går när de ska uträtta sina ärenden utanför bilen. Att springa runt i mataffären spar betydlig mer tid än om hastighetsgränsen skulle höjas från 40 till 60 på vägen till affären. Spring har dessutom ingen hastighetsgräns vilket borde tilltala många här som önskar ”fri fart” i samhället.

#p • Uppdaterat: 2019-04-30 10:28
1

Att hålla rätt hastighet tar ingen extra tid, det är den tid det ska ta.
Att köra för fort kostar liv - och då tar tiden slut, för någon, ingen tid kvar alls för denna individ. Och då kan man, för rättvisans skull, hoppas att denne någon är den som kört för fort.

#q • Uppdaterat: 2019-04-30 11:26
Svenne60

Bilarna blir säkrare, vägarna är bättre på många håll men trafikverket och politikerna har fastnat i ett enda spår - lägre fart, lägre fart - som en helt okunnig papegoja. Man har satt sina hjärnor på läge "tankeförbud". Allt för att var så PK som möjligt, och gynna sina politiska karriärer. Och ingen vågar säga emot, av rädsla för kritik från PK-folket. I praktiken är det ingen normal människa, även inklusive politiker, som alltid håller fartgränserna, eftersom de är galet låga på sina håll.Utom en och annan gubbe/tant som inte borde ha körkort. Men detta är så typiskt för Sverige, det finns bara plats för en åsikt åt gången, och de som vågar argumentera emot avrättas politiskt.

#r • Uppdaterat: 2019-04-30 12:57
1

PK. Politiskt korrekta är de som slaviskt följer partipiskan i sitt dummerjönsparti, alltid i kombination med hat och hårda ord.

#s • Uppdaterat: 2019-04-30 14:40
pinjong

I framtidens Sverige kommer förmodligen högsta tillåtna hastighet för privatägda fordon vara 60 km/tim. Vid den tiden kommer ingen längre minnas Fri Fart eller svindlande dödshastigheter såsom 90 km/tim. Majoriteten människor förflyttas kollektivt och de flesta har aldrig varit utanför det urbana inhägnade området. Varför skulle de ens vilja det när allt finns i The Hive. ;-)

#t • Uppdaterat: 2019-04-30 15:12
Axa

Haha, jag skrattar åt er som tycker att ”man ska komma iväg i tid så blir det ingen stress” och ”jaga sekunder till ingen nytta”. Vänta tills trafiken är sådan med bidragande låga skylthastigheter att det korkar igen och en resa som ska ta 20 min normalt tar 60 min. Det blir en hel del tid på årsbasis som kan användas till annat.

Enligt mig så har människor i allmänhet ingen tidsuppfattning. Självklart sparar man mer än sekunder på ifall medelhastigheten är 43 eller 72. Sekunder blir till minuter som blir till timmar.

Istället för att sänka hastighet så kanske puckona i regering och på Trafikverket kan bygga vägar som kan hantera högre snitthastigheter.

#u • Uppdaterat: 2019-04-30 15:28
lollobernie

1 Exakt, man håller rätt hastighet. Ser inget fel att köra 90 på en 80-väg. Speciellt när vägen alltid varit 90! Att köra fort betyder inte automatiskt att man dödar någon.

2018 dog bara 324 personer i bilolyckor, endast 77 personer var inblandade i mötande trafik. 2017 dog 10 360 personer i förtid. Alltså utav alla dödsfall är bara 3% i trafiken. (Det hade säkert varit lägre ifall vi vetat om ålder på personerna i bilen) Låt mig köra "snabbt" tack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.