Nästa artikel
Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet
Nyheter

Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet

Publicerad 29 april 2019 (uppdaterad 29 april 2019)
Förra året körde var tredje bilist för fort. Och allra värst är det på 40-sträckorna.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF har mätt farten på 1,5 miljoner bilar på 23 olika orter i Sverige. Detta på sträckor med skyltad hastighet mellan 40 kilometer i timmen upp till 70 kilometer i timmen.

Kontrollerna genomförs varje år och nu är resultaten från 2018 här. Det visar sig att 34 procent av trafikanterna kör fortare än tillåtet. Det är en ökning från året innan då 33 procent översteg tillåten hastighet. 

Studeras statistiken mer detaljerat står det klart att regelefterlevnaden på 40-sträckor är sämst. Här körde nästan hälften, 47 procent för fort 2018. Det är samma andel jämfört med föregående år. 
– Det är den enskilde bilisten som väljer att köra för fort i tätort och det är ofta ett medvetet val. Om man förstod hur det egna beteendet påverkar andras säkerhet, i synnerhet oskyddade gående och cyklister, så borde valet att hålla hastigheten vara enkelt men den insikten verkar saknas i dagens samhälle, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

På sträckor med 50 kilometer i timmen överskred 34 procent gällande hastighet. Laglydigast var bilisterna på 60- och 70-vägar där 79 procent höll sig under vad som var tillåtet. Men – jämför man med 2017 är det just på 60- och 70-vägarna som ökningen andelen i fortkörare skett.

NTF säger dock att de sträckorna håller sig inom nollvisionens målnivå om 80 procents hastighetsefterlevnad som är uppsatt till 2020. De menar också att det inte finns någon signifikant skillnad om man jämför 2017 och 2018 års siffror med varandra på 60- och 70-vägar.  

Diskutera: Vad kan göras för att få folk att hålla rätt hastighet i tätort?

 

Så många höll rätt hastighet 2018 (2017 års resultat inom parentes):
  • 40 km/tim: 53% (53%) 
  • 50 km/tim: 66% (66%)
  • 60 km/tim: 80% (81%) 
  • 70 km/tim: 79% (81%)
  • Snitt i hastighetsefterlevnad, samtliga sträckor: 66% (67%)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-04-29 18:46
lollobernie

JA det är väl fan klart man ökar hastigheten när dem sänker på varenda ett ställe. Vägar som nyligen var 90-vägar byttes till 80-vägar och helt plötsligt blev något ställe 80-väg, fast det innan var en 60-väg. Om du frågar mig känns säkerheten riktigt dåligt där. Eftersom det är en 1+2 väg utan räcke! Men sen när du väl kommer till "motorvägen" som var 100-väg med mitt räcke och 2+2 väg. DÄR sänker man till 80-väg också. (Visst tanken är fin att det ska flyta på bättre). Men problemet är när 2+2 vägen helt plötsligt blir 60-väg för att snabbt gå över till 40-väg. PÅ EN MOTORVÄG! Klart det händer olyckor när folk drygar i omkörningsfältet under hastighetsbestämmelsen. För att sedan komma fram till en motorväg där det är kö och skymd sikt! Hälften slår på abs;en...men visst var det bättre med sänkt hastighet?

Riktigt dåligt att man istället för att göra riktiga 70-vägar/90-vägar så sänker man till 60 eller dylikt. DET ÄR 2019, bilarna har blivit både säkrare och snabbare! Helt ärligt kan man inte köra bil på svenska vägar längre. Det står fan stilla så man förstår att folk kollar mobilen istället för att kör bil. För det är tydligen mycket bättre? Jag tror att ifall vi hade lagt ner lite säkerhet genom räcke på samtliga ställen och samtidigt höjt hastigheten mera hade folk kört bil.

Sen verkade det som att många blir sjukt stressade utav smala vägar, farthinder och dåligt placerade fartkameror. Ofta i kombination. Det gör att man lätt missar "osynliga" föremål. Riktigt farligt att köra en längre stund på Svenska vägar. Det är så många hinder att man blir helt utmattad som förare.

Nu är jag personligen en fartdåre, men ser inga nytta i att kör snabbt i stan. Men gasar gärna på landsvägar eller tomma motorvägar. Jag tycker till stor del att motorvägarna har rätt hastighet, man borde inte köra snabbare än 100 eller 110. Dock förstår jag inte varför det ibland kan vara 100-väg istället för 110-väg? Båda med räcke samt 2+1 och viltstängsel.

Tillägga en sak till, varför byter man ut 50-väg vid skola till konstant 30-väg? Ser fan inget fel med att ha 50-väg där efter 18.00 eller liknade. Nu kör jag ändå inte 50 där...menmen

#c • Uppdaterat: 2019-04-29 19:08
1

Lollobernie. Stackars pojk. Blir du så stressad av att köra bil ska du låta bli. Du verkar ju totalt ur balans. Låt oss som behärskar att i avslappnad stil följa maximala hastighetsgränser köra i trafiken, så kan du syssla med nåt som du i din tur klarar av.

#d • Uppdaterat: 2019-04-29 19:20
Axa

Jag tycker det är märkligt att folk i högre utsträckning kör för fort utanför skolor än på landsväg. Är det någonstans man ska ta det lugnt är det väl på 30 och 40-väg.
Det är ganska vanligt att folk kör 60 på 80-väg och sedan håller samma hastighet när det blir 40. Totalt korkat enligt mig.

#e • Uppdaterat: 2019-04-29 20:03
adzam

dom som har problem med gällande hastighet mår nog inte särskilt bra

#f • Uppdaterat: 2019-04-29 20:56
Anders_O

Jag är av åsikten att det generellt inte är bilisterna utan hastighetsgränserna det är fel på nu för tiden.

Införandet av 40 och 60 i stadstrafik har varit helt förödande för trafikrytmen, framkomligheten, miljön och säkerheten.
Istället för att hålla ögonen på vägen och anpassa hastigheten efter omständigheterna ligger uttråkade förare och kryper i hastigheter långt under vad som är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt samtidigt som dom postar inlägg på Facebook.

Själv blir jag rent av orolig när förare notoriskt följer omotiverat låga hastighetsgränser och känner lättnad när folk ignorerar 80-gränsen och rullar på i 90 på en väg som är byggd för 90, i de fall det inte finns någon som helst anledning att köra långsammare.

En del av min oro kommer från att vi tycks se ett tydlig samband mellan införandet av dom lägre hastigheterna och den kraftiga ökningen av dödsolyckor de senaste åren, vilket tyvärr stämmer överens med studier som visar att hastigheter satta långt under vad vägen är designad för ger en ökning av dödsolyckorna.

Nä, jag har helt slutat bry mig om de nya gränserna, jag håller stenkoll på min omgivning och anpassar hastigheten till förhållandena vilket ena stunden innebär att jag kryper fram i 30 på en 40-väg inne i centrala stan och nästa stund rullar på i 60 på en genomfartsled skyltad 40.

#g • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Hysteriskt sjukt med alla dessa nya hastighetsgränser. Kör varje vecka på en väg som var byggd för och hade 110/Tim på 70-talet. Betydligt dåligare bilar utan något av moderna bilars säkerhetssystem. Nu ”hotas det med” att sänka till 80 då vägen inte har mitträcke. Va fasen, man somnar ju, 120 känns som en lagom fart i en modern säker bil.

#h • Uppdaterat: 2019-04-29 23:09
lollobernie

1 Ja jag cyklar mest, du vet. När jag inte kör lastbil, för jag hoppas det är dig jag kör in i när vägen går ihop. Det är tur vi har hårda krav på arbetspassen. Men det skulle vara fint att inte få hjärtattack varje gång man är ute och kör.

Tycker det är oförskämt utav sosse sverige att diskriminera andras tid. Nog för att det ska vara väntetid överallt, man ska inte få kunna utföra något längre. Fatta vad det kostar samhället att sänka hastigheten."Man tjänar bara några sekunder!" Samma personer som inte tittar längre än näsan räcker! Pfff!

#i • Uppdaterat: 2019-04-30 01:54
John2008

Ska det berömda livpusslet klaras av är höga hastigheter i trafiken ett måste! Obs - ironi.

#j • Uppdaterat: 2019-04-30 07:28
mso 1000

Ja eftersom jag är en 10 plussare så är jag mer irriterad på att var och varannan inte kör med jämn fart utan pendlar ofta plus / minus 5-10 km/h.
Ytterst irriterande.

Jag har inga problem med nya fartgränser men håll förhelsicke minst skyltad hastighet.
Allt för många vägrar fatta vad farthållaren är bra till!!

#k • Uppdaterat: 2019-04-30 07:56
Leif Kavander

Det är irritation som skapas i trafiken när en del inte kan hålla hastigheten. Det kan skapa olyckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.