Vi Bilägares forum

NEVS?

NEVS?

Är det någon som begriper den här affären när Nevs köpte Saabs konkursbo?

Konkursförvaltarna accepterade inte Youngmans bud, trots att de ville fortsätta produktion av vissa modeller och utveckla nya, med hänvisning till att de ansåg att Youngman inte hade några pengar.

I stället valde man Nevs, ett helt okänt företag(?) som inte kunde presentera annat än en vag plan om att tillverka en elbil i begränsad upplaga.
Detta beslut togs trots att budet var avsevärt lägre och trots att Nevs inte hade några pengar!!!

Nu skyller Nevs på problemen med att få använda varumärket?

Uppdaterat: 2012-08-27 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

I dag var sista dagen som Nevs skulle betala återstående del av köpebeloppet!

http://ttela.se/ekonomi/ttekonomi/1.1745824-saabkopare-ska-ha-fatt-ultimatum

Har de gjort det?

Uppdaterat: 2012-08-31 16:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hela affären är underlig och här finns det verkligen ett uppslag till grävande journalistik.
Det finns många obesvarade frågor och det finns många som tror att det inte står helt rätt till med hur det här har skötts.

När det fattas så mycket pengar och så många underleverantörer har så stora fordringar så säljer man konkursboet till underpris till ett företag som ingen hört talas om och som inte har några pengar att betala med!

Uppdaterat: 2012-08-31 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så här säger Lars Holmqvist, Clepa, enl, DN:
"Jag förstår inte hur man kunde bestämma sig för att sälja till något som inte finns. Nevs har ingen kunskap och inget kapital vad vi fått se".
Och vidare så här:
www.dagensps.se/artiklar/tt/2012/06/12/saab_web/index.xml

Uppdaterat: 2012-09-01 13:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag meddelas att affären är klar
http://www.di.se/artiklar/2012/9/3/nevs-kop-av-saab-klart/
men jag ber om ursäkt för att alla mina tvivel kvarstår!

Uppdaterat: 2012-09-03 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ganska kul kommentarer till DI:s uppgifter om Nevs köp :-)
http://www.di.se/artiklar/2012/9/3/nevs-kop-av-saab-klart/?allcomments=&activetab=MostPopular

Uppdaterat: 2012-09-03 09:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har alltså Nevs kommit underfund med att 9-3 är avsedd att drivas med en konventionell förbränningsmotor, eller?
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1818733-nevs-vill-tillverka-9-3

Det är ju ingen dålig bil och väl värd att tillverkas igen men ska man få en i grunden tio år gammal bil att bli konkurrenskraftig så krävs avsevärda uppdateringar.
Och klarar man det?
De flesta av Saabs innovatörer har ju skingrats för vinden och att få tillbaka tillräckligt med det ursprungliga bilbyggarfolket måste vara mycket svårt.
Några som gått över till Volvo kanske kommer tillbaka nu när Volvo börjar knaka, men blir det tillräckligt många och blir det rätt personer?

Klarar Nevs det här ska jag börja tro på dem!

Uppdaterat: 2012-10-30 14:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar som en tanke att NEVS kommer med uppgifterna dagen innan Uppdrag Granskning. Gratisreklam?

NEVS har knutit till sig Kjell AC Bergström, som kan spelet.
Det finns tre konsultfirmor i THN med "gamla SAAB:are"

Sannolikt kan NEVS få igång 9-3 - men inte till semestern 2013.

Några (många) leverantörer kommer att inte leverera - måste ersättas

Risken är att det tar mer än 12 månader och blir så kostsamt att det inte blir lönsamt - volymen är begränsad.

Det är sannolikt att man begränsar sig till en modell - stationsvagn?

Uppdaterat: 2012-10-30 15:30

Men varifrån ska motorer och växellådor komma?
En helt ny leverantör?
Kanske ett avtal med BAIC som redan är klara med den drivlina som ju satt i den tidigare generationen av 9-3?
Men som Tjalle skriver, aldrig till semestern 2013!
Kanske 2014-2015? Då är grunden minst 12 år!

Men Tjalle, Saab tillverkade aldrig stationsvagnar, de tillverkade "Sportcombi", men det kanske blir annorlunda nu?

Uppdaterat: 2012-10-30 18:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan ju sälja de nyproducerade 9-3:orna som begagnade;-) Skämt åsido, det här var väl nog det dummaste jag har hör på länge. Producera bilarna lär väl vara möjligt, men vem ska sälja dem? GM? En sammansättningsfabrik som producerar bilar som är 11 - 12 år gamla i grund och botten... Vem köper dessa och till vilket pris? Med förlov sagt, Ebberöds Bank ter sig som en sundare affärsidé.

Såvida de inte sätts samman till 80% här och sen skeppas till Kina för slutmontage. Och hur kul har det för entusiasterna?

Uppdaterat: 2012-10-30 20:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer, det är en gammal bil. "Framhjulsdrift är .... framhjulsdrift även idag." Ja, även Saab 92 var framhjulsdriven.

Om detta var ett vinnande/säljande koncept skulle alla tillverkare följa det. Det gör man inte. Man utvecklar nya bilar. Då köper kunderna bilarna. Möjligen.

Att karossen skulle se modern ut håller jag inte alls med om. Den var snygg när den kom, men nu är den daterad.

Uppdaterat: 2012-10-30 21:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer, din summering är i linje vad jag skrev/tyckte. Överens!

Uppdaterat: 2012-10-30 22:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Som jag skrev i början räcker det inte med en facelift här utan det måste till en rejäl omdaning.
Att få drivlina från BAIC är naturligtvis möjligt, kineser har kanske lättare att förhandla med varandra och om det lyckades vore det ju ett utmärkt alternativ.
Men hur ska det gå till att ordna allt detta, det finns ju inga bilbyggare kvar!
Och till sommaren 2013!
Det enda som gör att hela det här projektet skulle kunna ha en liten chans att fullföljas är just att Lasse Swärd på DN helt dömer ut det, han har alltid haft en väldig förmåga att svärta ner Saab.
Men personligen tror jag, fast det bjuder emot, att han har rätt.

Uppdaterat: 2012-10-30 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentar re P4 Väst förhandsinfo re. kvällens program.

Lofalk arbetade på uppdrag av Tingsrätten och tog kontakt med Geely och Pangda. Han kontaktade dessutom finansdepertementet, som träffade LiShufu.

Det tycks vara fakta. Vad som sades på mötena är mer oklart.

Staten ägde inte SAAB. Lofalk hade heller inte rätt att sälja - men kunde ju ha "berett ärendet" som ett alternativ till rekonstruktion. Lofalk - via mejl idag - dementerar.

Muller kritiserade Lofalk för sitt agerande - rätt eller orätt?

Jag är rädd att Granskning kommer med en blandning av fakta och spekulationer - en inte helt ovanlig metodik - men det blir spännande.

PS saabnisse: den kallades Sportcombi - men är en stationsvagn. " En gång CC - alltid CC" :o) DS

Uppdaterat: 2012-10-31 08:13

NEVS

NEVS tyckera att "det är stor efterfrågan på 9-3" - självklart då de kvarvarande säljs med kraftig rabatt - både som nya och "bättre begagnade"

För att få återbäring på investeringar (ny motor+ uppgraderingar) bör man kunna sälja - till fullt pris - åtminstone 20.000 bilar under en tvåårsperiod.

Med åderlåtet försäljningsnät och säljstart om 12-18 månader känns det inte realistiskt.

Uppdaterat: 2012-10-31 08:20

Tjalle
Nix, ingen stationsvagn, men väl en Herrgårdsvagn
http://www.youtube.com/watch?v=fGdONV5gSMY
"En drömbil med flygkvalite' " med sovplats och utrymme för sju! :oD

Uppdaterat: 2012-10-31 08:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu talas det om att Nevs ska vara med om bygget av en fabrik i Kina som ska producera 400000 bilar per år för den kinesiska marknaden, bilarna ska ha namnet Saab.
Saab för övriga marknader ska tillverkas i Trollhättan.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1897963-nevs-bygger-saab-i-kina

Uppdaterat: 2013-01-08 13:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta blir helt klart intressant Saabnisse!
Kul om detta stämmer och produktionen verkligen skulle kunna komma i gång även i Trollhättan!

Uppdaterat: 2013-01-10 22:14

Nu offentliggörs köpeskillingen för Saabs konkursbo
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1932869-sa-mycket-betalade-nevs-for-saab
Eller?
Nevs vill ju inte bekräfta!
Kanske är det inte meningen att hela sanningen ska offentliggöras?

Och vad sägs om det här uttalandet?
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1922767--phoenix-plattformen-ar-snart-klar-
"En hel flotta av nya Saabar"?

Helt OT var det kul att se hur många bilmärken som Kina har.
52 st!
http://chinaautoweb.com/chinese-brands/

Uppdaterat: 2013-02-07 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag var inne på China Auto Web för att läsa om "Saaben" kom jag även in på deras elbilssatsning.
http://chinaautoweb.com/electric-cars/
Det verkar som Nevs skulle få en tuff konkurrens!

Uppdaterat: 2013-03-01 11:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ska det bli av detta? http://www.aftonbladet.se/bil/article16563792.ab

Uppdaterat: 2013-04-08 18:22

Ja det kan bli riktigt otäckt. Risken är ju att den reservdelsgaranti som staten har stått för försvinner och då kan den brist på reservdelar till Saab som det hittills ryktat6s om bli verklighet.
Nevs tror jag inte kan garantera något, de har ju inte kunnat visa något som kan ge någon form av ekonomisk avkastning ännu.
Eller är det juat Saab Parts som ska ge dem det?

Jag har varit skeptisk till Nevs från början som kanske framgått lite försiktigt i mina tidigare inlägg.

Uppdaterat: 2013-04-09 07:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den påstådda elektrifieringen av Saab 9-3 har tydligen helt avstannat eller uppskjutits och nu har man hittat en leverantör av bensin eller dieselmotorer.
Blir det kinesiska motorer?
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.2117583-nevs-har-klart-med-saabmotor

Jag begriper inte det här företaget.
Är det en bluff eller är de seriösa?
Eller klår de oss enbart på skattepengar?
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.2127200-nevs-pa-resa-i-kina

Uppdaterat: 2013-04-28 09:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det dags igen.
Undrar för vilken gång man har aviserat en omstart av Saab?
Man är tydligen fortfarande på jakt efter motorer eftersom GM inte vill ställa upp.
Men på dieselsidan behöver det väl inte vara något problem, där kan man ju använda samma motor man gjorde tidigare från VM, det är ju nästan helt Fiatägt.
Men på bensinsidan?
Blir det BMW som det ryktats eller en kinesisk motor?
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nevs-vacker-liv-i-gammal-saab_8260044.svd

Uppdaterat: 2013-06-13 07:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man undrar om det finns någon kinesisk motor som klarar euro6? Eller blir det bara bilar till kina?

Uppdaterat: 2013-06-14 11:05

Det finns nog. Qoros lär ju vara klar och det finns nog fler, det myllrar ju av biltillverkare i Kina och man ska passa sig för att nedvärdera dem.
När det gäller diesel har man ju redan Fiatmotorn, den kan ju knappast GM hindra att man använder och ska man igång redan till hösten måste det bli den motorn man avser att använda, något annat hinner man knappast med.

Uppdaterat: 2013-06-14 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu har man iallafall fått mer pengar! http://www.svd.se/naringsliv/motor/qingdao-pytsar-in-tva-miljarder-i-nevs_8298818.svd

Uppdaterat: 2013-06-27 12:39

Även om jag är en väldig skeptiker till hela den här affärsplanen så måste jag erkänna att den är riktigt intressant.
Och jag hoppas att jag har helt fel i mitt påstående att jag inte någonsin trott på att Nevs skulle lyckas.
Men jag trodde ju inte att Saab skulle gå i kk heller, så mina förutsägelser är ju inte så mycket värda och det stärker väl Nevs möjligheter. :o)

Uppdaterat: 2013-06-27 22:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

JAC tillverkar allt från små minibilar till tunga lastbilar. De påstår att de kan tillverka bilar i alla kvalitetsnivåer från billiga skrotlådor till premium. Cummings tillverkar dieselmotorer i Kina som enligt uppgift håller samma höga kvalitet som de USA tillverkade. De som inte inser vad kineserna kan prestera nu för tiden kommer att få en mycket obehaglig överaskning. Kineserna är dessutom världsmästare på ¨joint venture¨. Nästan alla stora tillverkare har samarbete med något kinesiskt företag.

Uppdaterat: 2013-06-30 12:54

Angående Nevs nystart av Saab 9-3 och uppgiften att de ska förses med de tidigare GM-motorerna, vilket jag absolut inte ifrågasätter, så undrar jag varför de inte skulle bli kompletta Saabmotorer med t.ex. Trionic?
Är det mer specifika Saabdetaljer som skiljer dem från förra utförandet?
Nåja det kommer väl uppgifter om detta så småningom, men jag har ju känslan att om att när man nu gör en återstart och väcker upp 9-3 så måste det ju bli något som är bättre än de föregående som kom ut från Stallbacka.
Om de ska kunna gå att säja och det blir nog inte lättare om hela batchen skeppas till Kina.

Uppdaterat: 2013-11-15 16:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GM äger rättigheterna till Trionic. Mullers independentsaabar hade inte heller Trionic utan ett Boschsystem. Man kan säga att GM snodde till sig det " göttaste " när man tackade för sig!

Uppdaterat: 2013-11-15 17:03

Då ska det bli intressant att se vad de kan ha för revolutionerande finnesser som kan motivera ett köp!
Hur blir det med dieslarna, men det finns det kanske ingen uppgift om än?

Uppdaterat: 2013-11-15 17:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På måndag drar man igång. Kanske får man veta mer då? http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saab-produktion-startas-pa-mandag_8773218.svd

Uppdaterat: 2013-11-28 12:32

Det var länge sedan man hörde något om Nevs.
Jag såg på deras hemsida att de sökte mer än trettio ingenjörer just nu.
De har tydligen inte lagt ner!

Uppdaterat: 2015-12-07 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kanske skulle söka jobb där, lite väl långt att pendla förstås.

Uppdaterat: 2015-12-07 10:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
von-Klotenhjelm skrev:

Hacken, träffade en jänkare på Kastrup som veckopendlade Danmark - New York. Förmodligen bra pröjs.

Det var den mest långväga pendling jag hört talas om. Krävs en mycket god lön för att stå ut med det.

Uppdaterat: 2015-12-07 12:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Patientförsök på hög höjd?

Uppdaterat: 2015-12-07 20:23
Power to the people

Jag såg också att de precis påbörjat ett samarbete med ett japanskt elektronik-företag. Kanske kommer de igång med sin satsning?

Uppdaterat: 2015-12-09 11:32

Det här kanske
www.renesas.com
Vad ska man tro om det?
Man har fortfarande Saabnamnet på bilarna och det är ju klart, det finns väl ett antal 9-3 kvar i lager.
Men jag undrar hur det blir med de kommande, om det nu blir några kommande förstås?

Uppdaterat: 2015-12-09 14:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

http://www.svd.se/da-kommer-de-nya-saab-bilarna/om/naringsliv:motor#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1512]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Uppdaterat: 2015-12-10 20:53

Låter obehagligt om de ska få heta Saab.
Men man vet ju inget! Det kanske är bra bilar som lever väl upp till namnet?

Uppdaterat: 2015-12-15 11:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar ju vara intressant att de behåller viss tillverkning i Trollhättan. Dock skulle jag vara orolig över att det verkar som om Trollhättan mest står med som underleverantör. Förhoppningsvis blir det svensk-tillverkade kvalitetsbilar till slut.

Uppdaterat: 2015-12-14 13:40

Hittade en artikel där följande går att läsa:

"The updated 9-3 will also help Saab generate the cash it needs to bring four brand new models to the market, all of which will eventually be sold in the United States. The company’s product plan calls for the launch of a compact SUV, a midsize SUV, a midsize crossover, and a fastback sedan that will replace the 9-3. All of these models will ride on a new platform called Phoenix, and they’ll be offered exclusively with an all-electric drivetrain; NEVS president Mattias Bergman has made it clear that Saab is moving away from conventional gasoline- and diesel-powered engines."

Så ifall de lyckas med deras 9-3 make-over verkar det som om det blir fyra nya modeller.

http://www.digitaltrends.com/cars/2017-saab-9-3-news-rumors-launch-date/

Uppdaterat: 2015-12-15 11:29

Men de kommer säkert inte att heta Saab!
Och även om det otroliga skulle hända att Nevs fick tillgång till Saabnamnet blir det ju ändå inga Saab!

Uppdaterat: 2015-12-15 11:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre