Nästa artikel
Subaru Forester – rapport från provkörningen
Direktrapport

Subaru Forester – rapport från provkörningen

Publicerad 26 april 2019 (uppdaterad 26 april 2019)
I höst lanseras en helt ny generation Subaru Forester, men vi kör den redan nu. Hur bra är nya Forester som blir Subarus första elektrifierade modell?

Hej Erik, bilen du står bredvid kan väl nästan sägas vara historisk?
– Ja, det skulle man kunna säga. Subaru är ett märke som inte direkt vänder kappan efter vinden, det är inte ofta de gör några stora förändringar. De har ju kört med fyrhjulsdrift sedan 1972 och med boxermotorer ända sedan 1966. Därför utgör hybridsystemet i nya Forester en smärre revolution i Subaru-leden.

Hur mycket hybrid är det tal om?
– Inte så värst mycket faktiskt. Det är en 17 hk och 65 Nm stark elmotor som är inklämd i CVT-växellådan. Det går, om man är extremt försiktig med gasen, att köra den enbart på el någon kilometer men den är främst till för att ge lite extra skjuts vid acceleration. Och det gör den. Subarus tvålitersbensinare på 150 hk mår bra av lite draghjälp, framförallt från låga varv. Men förvänta dig inte att få några skatterabatter om du köper Forester e-Boxer. Den släpper ut omkring 180 g/km och är alltså långt ifrån att få någon klimatbonus och nu när jag kör här runt Köpenhamn visar färddatorn en blandad förbrukning på drygt 7,0 l/100 km.

Varför har bilen så konstiga regskyltar?
– Det beror på att tillverkningen för Europamarknaden inte har kommit igång än, det gör den först i september inför lanseringen i oktober. Bilen jag kör är en brittiskregistrerad bil som är byggd enligt kinesisk specifikation. Rörigt, jag vet. Men Subaru ville att vi skulle köra bilen så här tidigt och då fick det bli den här lösningen. Kinabilen skiljer sig inte mycket från den kommande europeiska. Det enda som märks är den bruna läderklädseln som inte kommer att kunna beställas här. Synd, jag gillar den skarpt!

Vilka blir konkurrenterna?
– Om man absolut ska ha en fyrhjulsdriven hybridsuv i den här storleken så får man välja mellan Forester, Toyota RAV4 och Honda CR-V. Men tänk på att det är relativt dyra bilar. En basutrustad Forester e-Boxer kommer att kosta 374.900 kronor. En fullutrustad går loss på 444.900 kronor.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 08/2019 som kommer ut den 21 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Forester?
 

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-04-28 08:51
Pi

Vargen - fast en Impreza är ju en låg och liten bil men ändå väldigt törstig i högst vanlig körning så nåt i drivlinan måste driva upp förbrukningen högst avsevärt - och jag tror inte att det bara är deras 4WD.

#m • Uppdaterat: 2019-04-28 13:09
Styggavargen

Pi, jo mestadels... men du lär nog inte kunna upptäcka motsatsen eftersom de håller vid sin 4WD. (säljargument). Rent aerodynamiskt är det ju inte några större fel på Impreza. Men fyrhjulsdrift, speciellt den som Subaru har drar massor med energi.. egentligen inget nytt under solen.

#n • Uppdaterat: 2019-04-28 13:17
Roy J

Subaru är en av de tillverkare som stör mig.
Jag har alltid haft ett gott öga till deras drivlina och de lyckades sent omsider få fram en väl fungerande autobroms, trots enbart kameror. Interiören har väl varit okej, men exteriörerna har alltid, med något undantag, varit yxiga och gammalmodiga.
Jag har aldrig gillat när man misslyckas trots ett bra grundkoncept.

#o • Uppdaterat: 2019-04-28 15:07
107Carlsson

Jag har sagt förut att jag inte tror att Subaru har några designers anställda, frågan är nu om de har några ingenjörer.

#p • Uppdaterat: 2019-04-28 16:08
ToRy

Pi (#21): ja, det är en rätt rejäl skillnad! Min kommentar #17 baserades på en (mycket :-) ) snabb titt på deklarerade förbrukningar för de andra bilarna med bensinmotor och awd (som var runt, eller drygt, 0,7). Men deklarerad förbrukning och verklig kan ju vara olika, även med wltp.

Hur som helst så behövs det antingen ett ”stort” hybridsystem a la Toyota eller plug-in för att få ned förbrukningen för en SUV i den här storleken med bensinmotor.

#q • Uppdaterat: 2019-04-29 07:49
mso 1000

4wd och inte bästa senaste motortekniken på bensinmotorer det kostar en hel del extra på bensinkorten.
Ingen nyhet.

#r • Uppdaterat: 2019-04-30 17:23
erito

Spännande variant. Vi får se när den kommer om det är något bra med el-hybriden.
Däremot har ju fortfarande Subaru de säkraste bilarna med bäst drivlina och väghållning som bara överträffas av extrema andra såsom rena sportbilar, Tesla och en och annan BMW.
Driftsäkerheten är skön och komforten likaså. Undrar verkligen om de som klagar någonsin ägt en Subaru.... sätter pengar på att de inte har det.

#s • Uppdaterat: 2019-05-01 16:17
skidoo1238

Jag har åkt en del Subaru och jag tror att erito inte har kört några andra fabrikat på många år.
Jag skulle nog hävda motsatsen för dom Subaru jag åker är inga tysta bilar och imponerar inte alls på mig.
Snarare max en medelåtta som är både omodern och riktigt törstig på bensin.

#t • Uppdaterat: 2019-04-26 18:44
milkylainen

Ungefär som Volvos mildhybrider. Helt poänglöst, dyrt och komplicerat. Vinsten för förbrukningen är nära på noll eftersom man inte kan köra några sträckor eller några hastigheter utan motorstöd. I praktiken innebär det att motorn går hela tiden med i princip obefintlig avlastning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.