Nästa artikel
Volvo kan inte mäta batteriet
Nyheter

Volvo kan inte mäta batteriet

Publicerad 11 april 2019 (uppdaterad 28 april 2021)
Bland de märken som säljer elbilar och laddhybrider är Volvo det enda som inte kan kontrollera batteriets kapacitet, kan Vi Bilägare avslöja.

Volvos batterigaranti säger att minst 55 procent av batteriets ursprungliga lagringskapacitet ska finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil.

Men för att kontrollera om batteriet lever upp till garantin måste det finnas en metod för att mäta batteriets kvarvarande kapacitet.

Volvo är i dag det enda märket som säljer elbilar och laddhybrider i Sverige som inte kan göra en sådan undersökning.

– I nuläget finns inte denna möjlighet, säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo.

Det betyder att bilägarna inte kan ta reda på om batteriet lever upp till garantin.

– Det pågår i dag diskussioner om det ska bli möjligt för en verkstad att kunna göra en mätning av batterikapacitet, men de diskussionerna har inte landat ännu, säger Annika Bjerstaf.

Speciella felkoder ska dock visas i bilen när kapaciteten sjunker under 60 procent och igen vid 50 procent, uppger Volvo.

– Det betyder ju full kontroll över när batteriet är på väg att underskrida den kapacitet det behöver ha, säger Annika Bjerstaf.

Om felkoderna dyker upp hänvisar Volvo till verkstad.

Den som är intresserad av en begagnad laddhybrid-Volvo kan däremot inte vända sig till Volvo för att undersöka batteriets skick.

Läs hela granskningen av biltillverkarnas batterigarantier i Vi Bilägare nr 5/2019 som nu finns ute i butik.

Lyssna gärna också på vår podcast, avsnitt 113. Där pratar vi om batterigarantierna.


Diskutera: Vad tycker du om Volvos batterigaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-11 08:42
Styggavargen

Så man märker inte plötsligt att bilen kommer halva sträckan på elen, vid ungefär samma färdsträcka? (samma förhållanden). Blir man så mycket gladare att få en siffra på det?

#2 • Uppdaterat: 2019-04-11 09:43
LennartJ

Jag läste i veckan om en utredning, statlig eller på den nivån, avseende el-/laddhybrider. Där man refererade till Volvo.
Förstår inte varför? De ligger ju om inte sist, så långt efter alla andra stora och större bilmärken.
Denna infon lägger ju ännu mer lök på laxen, att Volvo inte är med på banan.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-11 09:51
L. Mäkinen

Styggavargen,
Eftersom det förväntas en gradvis försämring märker man det knappast direkt. En siffra gör en gladare om det visar sig vara något som får garantivillkoren uppfyllda. Då får man förmodligen ett bättre batteri igen.
Det borde inte vara raketkirurgi att se hur mycket energi man kan lagra i ett batteri och nyttja, men för drygt två år sen lyckades inte VW med det åt mig.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-11 10:24
Leif Kavander

För garantins skull, så skall batterikapaciteten kunna mätas. Dåligt av Volvo.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-11 10:24
N-iklas

Häftigt, men om man vet vad biltillverkarna prioriterar, så är denna inkompetens inget att förvånas över.
55 % vid 16 000 är förövrigt katastrofalt dåligt, om det skulle se så ut i den praktiska verkligheten så är ju den bilen värdelös, med den ynkliga räckvidd som då återstår, kan hela grejen kvitta.

Det är väl knappast första ägaren som detta har någon betydelse för utan för begagnatköpare och som vanligt betraktas begagnatköpare som tredje klassens kunder som ska vara tacksamma för att de alls har något att köpa och inte vara fräcka och komma och ställa krav.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-11 10:56
Styggavargen

Skall man kunna göra en fullständig analys av laddnings tillståndet måste man belasta varje enskild cell för att veta status. Utan att veta hur Volvos batterier är tillverkade så gissar jag att du bara kan göra ett belastningstest på hela batteriet, och då kommer resultatet bara att ges för hela batteriet, men det blir då mest ett konstaterande och vad du redan visste om. Skall du sedan börja byta ut dåliga celler så lär det nog bli dyrt? Batterier i Volvo verkar i det närmsta inbyggda i själva konstruktionen (karosseri).

#7 • Uppdaterat: 2019-04-11 11:12
Simon no1

Vid köp av begagnad Volvo, vi tror att batteriet är bra ;)

#8 • Uppdaterat: 2019-04-11 11:21
adzam

är volvo har kört i diket

#9 • Uppdaterat: 2019-04-11 11:22
månssons

Informationen finns uppenbarligen tillgänglig om bilen kan visa felkoder gällande kapaciteten, bör inte vara så svårt för Volvo att göra denna åtkomlig för verkstäderna.

#a • Uppdaterat: 2019-04-11 11:29
Johan Rikardson

Kollade pris på "Mildhybrid" på en XC60.Det skiljer 40.000 och 197hk mot 190hk för samma bil.Verkar vara en dålig affär att få ett så dåligt batteri för 40.000.Om bränslebesparingen är "försumbar" som den var i ViB' test av Honda CR-V,så lär man aldrig tjäna in extraslanten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.