Nästa artikel
Rekord i laddbart
Nyheter

Rekord i laddbart

Publicerad 2 april 2019 (uppdaterad 2 april 2019)
Tesla Model 3 blev femte mest nyregistrerade bil under mars 2019.
Aldrig förr har det registrerats in så många nya elbilar och laddhybrider som i mars månad. Men gasbilarna har det kämpigt.
I mars 2019 nyregistrerades 30.256 nya personbilar, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Det är nästan 19 procent färre än samma tid i fjol, men det slogs ändå rekord under månaden i antalet elbilar och laddhybrider. De var 4.360 stycken, och utgjorde en andel på drygt 14 procent av alla nya bilar.

Månadens raket blev Tesla Model 3, som kort efter introduktionen blev femte mest nyregistrerade bilmodell i mars 2019.

Antalet gasbilar är fortfarande lågt, hittills i år var mindre än en 1 procent av alla nya bilar gasdrivna. Bil Sweden vill se att efterkonverterade gasbilar också får rätt till klimatbonus, något de inte är befogade till i nuläget. Klimatbonusen för gasbilar ligger på 10.000 kronor. 
– Gasbilarna är en viktig del för att vi ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden. 

Volvo prickade in tre pallplatser i mars, med S/V60 som vanligaste nybil, följd av S/V90 och XC60. Volkswagen Golf parkerade på fjärde plats och så elbilen Tesla Model 3 på femte. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp mars 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Tesla Model 3, elbil, 1005 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 642 st. 
3. Kia Optima, laddhybrid, 383 st.  
4. Kia e-Niro, elbil, 296 st. 
5. Volvo XC60, laddhybrid, 237 st. 
6. Volvo S/V60, laddhybrid, 223 st.
7. Renault Zoe, elbil, 194 st.  
8. Kia Niro, laddhybrid, 191 st.
9. Volvo S/V90, laddhybrid, 165 st. 
10. BMW i3, elbil, 146 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp mars 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5419 st, 18,9%
2. Volkswagen: 3623 st, 13,6%
3. Kia: 2245 st, 7,7%
4. Mercedes: 2124 st, 6,5%  
5. Audi: 2007 st, 5,7% 
6. Toyota: 1790 st, 5,4%   
7. Skoda: 1624 st, 5,6% 
8. BMW: 1615 st, 6,0%  
9. Renault: 1122 st, 3,2%  
10. Tesla: 1106 st, 3,7%

Bilmodellernas 10-i-topp mars 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 2031 st.
2. Volvo S/V90: 1162 st.  
3. Volvo XC60: 1035 st.
4. Volkswagen Golf: 1026 st.  
5. Tesla Model 3: 1005 st.
6. Volkswagen Tiguan: 805 st.
7. Kia Niro: 713 st. 
8. Mitsubishi Outlander: 675 st. 
9. Volkswagen Passat: 614 st. 
10. Mercedes E-klass: 576 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-02 09:15
Kanske

Batteribilar kommer visa sig vara ett stickspår, precis som det var för drygt 100 år sedan.
Det är bra om fler bilar blir gasbilar. Dock helst bränslecellbilar. Framställs vätgasen genom elektrolys av vatten medelst el från sol så blir det det renaste vi kan få.

Ovanstående är på medellång och lång sikt (mer än 15 år). Vill vi göra något på kort sikt så borde de flesta av dagens bensinbilar konverteras till E85. En sådan konvertering behöver inte kosta mer än 3-5000 kronor per bil och klaras lätt av av en vanlig bilverkstad. Att vi skulle minska bensinåtgången på den befintliga bilparken med 80% på kort sikt är möjligt och nödvändigt. Tyvärr så stirrar sig politikerna blinda på nya bilar. De missar (som vanligt) att det redan finns miljoner bilar som kommer köras 15-20 år till. Dessa bilar måste konverteras omedelbart.

Det finns en Miljöpartist som faktiskt begriper något och som ordnat lösningen. Tyvärr är det ingen som lyssnar på honom.
http://www.kmfo.se/

#2 • Uppdaterat: 2019-04-02 09:54
ToRy

Tabellerna ovan till höger stämmer inte helt, eftersom Tesla M3 registrerades i drygt 1000 ex. Alltså skall Tesla vara 10:a på märkeslistan för mars. Igår hade Bilswden lagt in dessa registreringar under "Övrigt", vilket lär vara förklaringen.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-02 09:55
ToRy

@Kanske: var skall all hållbart producerad E85 komma ifrån?

#4 • Uppdaterat: 2019-04-02 10:04
Maria Dahlin

ToRy, du har alldeles rätt. Jag har kontaktat Bil Sweden om exakta siffror för hur många nya Teslor som registrerades in. De borde rimligtvis hamna på plats 10 under bilmärkena.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-02 10:21
Maria Dahlin

Nu har jag pratat med Bil Sweden. Tesla har som önskemål att Bil Sweden publicerar deras modeller men inte som fabrikat/importör, så därför ligger deras siffror under "övrigt" i den tabellen.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:25
L. Mäkinen

Vi har en bit kvar till de norska nivåerna på elbilar.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:38
McTar

Synd att gasbilarna inte når framgång.
Sannolikt är det för att tillverkarna gaskonverterar alldeles för tråkiga motorer.
VAG har en motor på 90hk och en på 130hk.
(Audi på 170 - men den prisar ut sig)
Volvo borde verkligen sätta igång tillverkningen med hjälp av Westport igen.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-02 11:54
Axa

McTar
Gasstationer är väl inte väl utbyggt? Jag bor i större stad och jag vet att det finns en(1) gasstation. Däremot nya laddstationer ploppar upp regelbundet...

#9 • Uppdaterat: 2019-04-02 13:29
Kanske

@ToRy, vi kan "koka" etanolen i Sverige. Behöver inte köpa etanol från Brasilien, USA eller något annat land heller för den delen. Den etanol (fossilfritt bränsle) vi behöver för att sluta använda bensin (fossilt bränsle) kan vi framställa i Sverige.

Visst är inte etanol den ultimata lösningen men den fungerar bra i en övergångsperiod tills dagens bensinbilar är skrotade. Eller vill du hellre att vi fortsätter köra bensin i 15-20 år till? För tro inte att omställningen går fortare. Att skrota fullt fungerande bensinbilar i förtid för att ersätta dem med s.k. miljöbilar är det absolut sämsta för miljön. Kör bensinbilarna på ett bränsle som är lokalproducerat och miljöneutralt.

De flesta bensinbilar kan konverteras, för en låg kostnad, till etanol. Den lösningen är det bästa både för miljön och plånboken. Dock inte för nybilfabrikanterna.

#a • Uppdaterat: 2019-04-02 14:02
Saabium

Beror väl på att Tesla började beta av "väntelistan" för model 3 i mars?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.