Nästa artikel
Krav på fartbegränsare och alkolås 2022
Nyheter

Krav på fartbegränsare och alkolås 2022

Publicerad 1 april 2019
EU vill att en rad förarhjälpmedel ska bli obligatoriskt om tre år.

Ett flertal säkerhetsfinesser planeras att bli nödvändigt i alla nya bilar i Europa 2022. Två år efter det ska tekniken även finnas i alla vidareutvecklingar av befintliga modeller. Bilarna måste vara utrustade med:

  • Fartbegränsare (ISA – Intelligent Speed Assistance)
  • Autobroms (AEB)
  • Alkolås
  • Filhållningshjälp
  • System som larmar om föraren är distraherad eller trött
  • Varningsblinkers som går igång automatiskt vid olycka
  • Varning för korsande trafik vid backning
  • Svart låda som samlar information vid olyckor

De höjda säkerhetskraven förväntas spara 25.000 liv fram till 2038. Än så länge är det en preliminär överenskommelse som förväntas godkännas slutgiltigt till hösten.

Diskutera: Vad tycker du om de nya reglerna om säkerhetsutrustning?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-01 13:08
L. Mäkinen

Tanken är väl bra, men det får inte räcka med att systemen finns. De måste kunna fungera i praktiken också.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-01 14:15
Klarsynt

Oj, vad jag önskar att dessa galenskaper ändå vore ett aprilskämt..

.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-01 14:33
Lasse L-on

Allt detta och mer till finns redan eller är på väg med självkörande bilar. Sedan får man tycka vad man vill om det. Jag frågar mig vad som är farligast att möta i trafiken, en självkörande bil eller en bil med frånvarande(distraherad) förare.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-01 14:43
Stefan Eriksson

Oj! Då blir det ännu dyrare med bil-fler som inte kommer att ha råd. Alkolås är bra, men som väldigt måttlig med alkohol och ansvarsfull-kör aldrig bil inom ett dygn efter att ha druckit alkohol ( 1 eller 2 glas vin till middagen ) vill jag inte betala för att andra inte kan ta ansvar. Finansiera Alkolås via den höga alkoholskatten och höga böter från de som ertappas med att köra onyktra.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-01 14:49
Klarsynt

@Lasse L-on

En bil med "en bil med frånvarande (distraherad) förare." är precis vad du får i bilar med alla dessa s k "hjälpsystem". Folk litar på allt som det står auto på, invaggas i falsk trygghet och ägnar sig då mer och mer åt mobilen med mera. Så vad som sker är att systemen skapar precis den typ av förare de är designade att bistå.

.

#6 • Uppdaterat: 2019-04-01 19:12
Lasse L-on

@klarsyn

Det var en fråga, jag vet inte svaret. Tycker att frågan är berättigad. Jag har alltid kört bil utan en massa system som jag är skeptisk till än så länge. Jag har själv råkar ut för 2 obehagliga överraskningar i form av möte på min körbana, ena gången körde jag av vägen i 90 km/t om inte hade det blivit front mot front i kurva. Den andra gången fick jag möte i 90+ på en 2+1 väg med vajerräcke mitt i en kurva men vi lyckades väja åt olika håll. Båda ggr fanns det vittne och jag kommer nog aldrig att glömma dem.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-02 14:10
JOCA_1

Som lasses exempel visar ovan, finns det många situationer där alla dessa "hjälpmedel" inte hjälper.
Dessutom är allt som börjar med att man ska utföra en massa åtgärder innan bilen startas dåligt. Vad är det som fastställer om föraren är "distraherad"?!? 2022 låter alldeles för nära för sådana system.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-02 23:02
JorgenE

Ut...ur...EU innan det är försent. Säkerhetsystem i all ära, men ser inte folk var det är på väg?

#9 • Uppdaterat: 2019-04-03 08:46
MR2

Vad är problemet? Det finns en hel massa studier som visar att många av systemen är väldigt effektiva och till låga kostnader. Om man jämför en Volvo 855 från 1996 med en Volvo V60 från 2019, så är risken för en dödlig olycka i storleksordningen en tiondel av av den äldre bilens, och det gäller både dom som sitter i bilen, och dess motparter och till och med oskyddade trafikanter. Hur kan man vara emot det? Och det intressanta är att den nya bilen inte är dyrare än den gamla räknat i samma penningvärde.
Och att detektera en förare som inte borde köra vidare är faktiskt väldigt enkelt med en modern bil, det tar inte många sekunder att göra det med de sensorer som redan finns i bilen. Och en förare som verkar riktigt full är en baggis att upptäcka för en modern bil. Frågan är mest hur bilen ska agera i det läget. Stanna, sakta ner, ringa SOS ... Men det vore befriande om fler såg möjligheterna med ny teknik som hjäper oss överleva.

#a • Uppdaterat: 2019-04-03 17:32
Kanske

Önskar att man satte alko-lås på politikerna i EU.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.