Nästa artikel
EU täpper igen kryphål för avgastest
Nyheter

EU täpper igen kryphål för avgastest

Publicerad 28 mars 2019 (uppdaterad 28 mars 2019)
Nya mätmetoden WLTP har knappt varit i bruk i ett år innan biltillverkarna hittade ett sätt att kringgå reglerna. Men nu är det slut med fifflet.

Gamla körcykeln NEDC var överoptimistisk och sällan stämde bilarnas egentliga förbrukning överens med testresultaten. Därför infördes i september 2018 WLTP, en mer realistisk mätmetod med inslag av verklig körning utanför testlabbet.

Men biltillverkarna hittade snabbt kryphål i de nya reglerna för avgasmätning. Enligt en rapport från miljöorganisationen Transport & Environment verkar det som att biltillverkarna inför övergången till WLTP försökt ge sina bilar en så hög förbrukning som möjligt, för att framtida marginalerna skulle bli bättre och att det skulle se ut som att utsläppen minskar över tid istället för tvärtom.

Detta uppnåddes bland annat genom att stänga av start/stoppfunktionen så att motorn var ingång hela tiden under testet. En annan taktik var att ända växlingsinställningarna eller byta körprogram, så att bilarna kördes i bränsletörstande sportläge istället för det snålare ecoläget. 

Nu har EU-kommissionen beslutat att när bilar WLTP-certifieras så ska de köras på snålast möjliga sätt och använda alla bränsle- och utsläppsreducerande funktioner som finns inbyggda. 

Enligt Automotive News flaggar Transport & Environment för att flera biltillverkare kan behöva göra om WLTP-testerna på sina bilar som testats före februari i år och europeiska myndigheter bör inte förlita sig på utsläppssiffrona som underlag för skatteberäkning: ”Datan antyder att WLTP-siffrona vacklar”, skriver de i sin rapport.  

Diskutera: Litar du på biltillverkarnas siffror för utsläpp och förbrukning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-28 09:51
hultarn

Nej, jag litar inte på siffrorna. De kan bara ses som en fingervisning, då verkligheten skiljer sig beroende på förare, klimat, vägar, last, mm.
Så, därför är det helt fel att införa skatteskalor baserade på WLTP.
Lägg en standardvägskatt som är samma på alla, då får de som kör lite och snålt lägre skatt, medan de som kör "hårt" och mycket får betala mer.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-28 10:26
Styggavargen

Det fungerade förr i tiden, förbrukning för en 2006 Avensis låg nästan exakt på uppgiven förbrukning. Många bilar före år 2006 har rätt och verkliga uppgivna värden. Men dagens SUV och bilar har börjat dra för mycket energi och då sticker förbrukning iväg. Vill man ha en snålare bil så köp en ca 12-15 år gammal bil.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-28 10:56
Skodaägare

"Vill man ha en snålare bil så köp en ca 12-15 år gammal bil."

Tyska ADAC har alltid mätt förbrukning på sina testbilar oberoende av NEDC. Enligt deras tester drog en Octavia 2.0 TDI från 2007 0,64 i snitt, medan en från 2014 drog 0,45 i snitt. En BMW X3 20d drog 0,8 i snitt 2004 och 0,62 2014. Så nog har bilarna blivit snålare även utanför testlaboratoriet. Dessutom är ju motorn i den 12 år gamla bilen numera sliten och lär inte dra lika lite som när den var ny.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-28 10:58
hultarn

"Vill man ha en snålare bil så köp en ca 12-15 år gammal bil."
Där håller jag inte med, men de stämde bättre med uppgiven förbrukning, och det var ofta enkelt att gå under uppgiven förbrukning. Min bruksbil (2006:a) är uppgiven 0,86, jag ligger på 0,78 mätt över 1000 mil.

#5 • Uppdaterat: 2019-03-28 15:54
Simon no1

Låt mig gissa att det var bilar av ett tyskt fabrikat som återigen sysslade med att försöka manipulera testerna :)

#6 • Uppdaterat: 2019-03-28 16:12
Styggavargen

hultarn, men är det inte bra då? Det jag ville säga att bilarna förr drog inte långt över uppgiven förbrukning som det är idag. Differensen är mindre på äldre bilar än nya. Sedan slår alla sig för bröstet och säger att miljön blir bättre och stora tekniska framsteg gjorts. Möjligt att vi gjort tekniska framsteg, men dessa framsteg har slösats bort på SUV och fyrhjulsdrift... och förbrukningsnivån har inte direkt gått ner, för hade vi haft stora tekniska framsteg på förbrukningssidan så hade en ny bil idag legat på 0,2 - 0,4 liter/mil... men det vet alla, att så inte är fallet. Fossilt drivna bilar har fastnat i en återvändsgränd...förbrukningen kan omöjligen minska med bevarad vikt och aerodynamik, stora förändringar måste ske för stora saker skall hända med förbrukningen. Elektrifiering må vara en sida man kan jobba vidare med, men faktum kvarstår... vi vill hela tiden ha större och tyngre bilar och detta går rakt motsatt håll om att kunna sänka förbrukningen (användningen av resurser).

#7 • Uppdaterat: 2019-03-28 16:17
Styggavargen

Skodaägaren, håller med dig... vi har lyckats kapa ca 0,1-0,2 liter/mil på ca 10-15 år... men dessa "goda tider" är förbi, nu är motorerna så snåla att de knappt kan hålla värmen i kupén på vintern. Vi står redan idag i en återvändsgränd, skall jag byta min nuvarande bil (0,65 liter/mil)... hittar jag nog knappast någon som har ett snitt på 0,45 liter/mil... då måste jag över till diesel i så fall. Möjligen att en Prius skulle kunna ligga så lågt, möjligen.. men det går inte längre nu utan mer elektrifiering (högre effektivitet), eller minskad vikt eller bättre aerodynamik. Vad andra gjort de senaste 10 åren, är att de bytta snåla vanliga bilar mot en SUV och behöll därmed en lika hög förbrukning, trots en nyare bil. Därför ser vi idag inte heller minskade utsläpp. Så längre SUV trenden fortgår...lär vi inte se minskade utsläpp, kanske faktiskt tvärtom nu när diesel är ute och man köper en SUV som drivs med bensin.

#8 • Uppdaterat: 2019-03-28 16:20
Styggavargen

Shogun, visa mig en Lexus UX 250h med en förbrukning runt 0,4 liter/mil.. det är i alla fall viss reklam jag sett om själva bilen. Testerna har visat på ca 0,65 - 0,75 liter/mil.... där har du din hybrid SUV med "låg förbrukning". En gammal V70 presterar bättre, rymmer också mer!

#9 • Uppdaterat: 2019-03-28 17:45
Rutger Jönåker

"En gammal V70 presterar bättre, rymmer också mer!"
Vilken gammal V70 presterar bättre än 0.65-0.75 liter/mil? Ingen med bensinmotor i alla fall.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Styggavargen, i all välmening...

Du måste nog börja visa lite siffror som stöder det du hävdar, inte bara i denna tråd utan de flesta där du kommer med ett påstående eller två.

Utan grund så faller trovärdigheten efter ett tag så att säga, men en poäng har du, visst har bilarna blivit tyngre det sista decenniet samtidigt som de blivit snålare, så ska man enbart fokusera på utsläpp allena så har vi tagit ett steg tillbaka.

Men på de flesta andra fronter så har bilutvecklingen tagit sjumilakliv framåt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.