Nästa artikel
Bilfrågan: Vågar man köpa bil med DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vågar man köpa bil med DSG?

Publicerad 10 juni 2014 (uppdaterad 10 juni 2014)
Vågar man i dag köpa Volkswagens 7-växlade DSG-låda? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Volkswagens 7-växlade DSG-låda borde väl slita mindre på kopplingen än den 6-växlade eftersom den har en lägre ”etta” som ger lättare jobb för kopplingen? Vågar man i dag köpa en sådan och med VW-motor 122 hk 1,4 TSI med turbo och kamkedja? Har hört om problem, åtminstone för 1,4 med 140 hk. Har den växellådan våt eller torr koppling?

Olle Ström

SVAR:
Vi har skrivit en hel del om VW:s problem med kamkedjan på 1,4 TSI-motorerna, det är mycket vanligt, och ibland kuggar de över redan innan 10 000 mil. I de flesta fall beror det på kedjespännarens tryckmekanism som lägger av, och inte kan spänna kedjan tillräckligt.
VW har tagit på sig goodwill, men för kunden kan det bli mycket osäkert – en överskriden service (med aldrig så litet miltal), eller om service är gjord på annat håll, kan ställa till det riktigt ordentligt. Summa summarum: en riktigt dålig konstruktion! Numera har VW har återgått till kamrem.

DSG-lådorna, den 7-växlade med torrkopplingar, DQ200, är inte helt tillförlitliga. Bland annat tillåts inte längre Taxi köra med Passat 1,4 (gas) på grund av många haverier. VW kommenterar: ”Vi har inga indikationer på att detta skulle vara ett vanligt problem vid normalt bruk”. Slirande koppling och tappade växlar är det som kunder upplevt.
En teknisk uppdatering av DSG-lådan gjordes under 2012.
Olika nivåer av kostnadsdeltagande (som det nu kallas) kan VW ställa upp med efter garantitidens slut. Och som vanligt kan kunder komma i kläm om inte serviceboken är korrekt stämplad – och helst ska servicen vara gjord på VW-verkstad.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2014-06-12 10:32
Mr.Wheeler

I stockholm rullar fortfarande rätt många Passater av modell B6 dvs modellen före den nuvarande som taxi som har gasdrift och DSG. Om de är så kass som många säger så borde de varit utbytta för länge sedan.

#m • Uppdaterat: 2014-06-12 12:01
Swemba

Simon_no1, om du tror att antalet mil är det enda som skiljer en privatägd bil och en bil som gått som Taxi, så är du helt ute och cyklar. Taxibilar går betydligt hårdare. De går non-stop, nästan uteslutande i stadstrafik, ofta tungt lastade och körs av ett antal olika förare som fullständigt skiter i bilens välmående.

Jag har jobbat extra som taxichaufför i min ungdom och förutom att inredningen slets katastrofalt hårt så skets det konsekvent i att göra regelbundna kontroller av däcktryck och olja, de fasta serviceintervallerna överskreds och sköts på så långt det bara gick .. om de ens gjordes. Och när vi hade lite att göra så var det mest lek och buskörning. Vi hade både Passat, MB, Mazda, Audi och Volvo. Jag kan inte säga att det var någon av bilarna som höll sämre eller bättre än övriga. Det jag vet var att efter 3 år så var det inte många kronor man fick för bilarna i inbyte mot nya ...

#n • Uppdaterat: 2014-06-12 15:11
Simon no1

Swemba det klart att det finns skillnader i körstil, men du får det att låta som att det måste byggas speciella bilar bara för taxikörning?

Det är väl förr så att när bilarna börjar rulla på lite mer och med hårdare körstil som bristerna avslöjas, i detta fallet är VW:s konstruktion för dålig helt enkelt, man behöver inte köra taxi för att få problem med lådan, du kan ju läsa om den här ägaren som kört ca. 9000 mil och är inne på sin 4 växellåda! och nu vill inte VW byta fler gånger

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=292642

#o • Uppdaterat: 2014-06-12 16:19
Nicke

Vågar man köpa bil med DSG? NEJ!

#p • Uppdaterat: 2014-06-27 10:37
Hackenbush

Som privatperson som kör ca 1200 mil om året så skulle jag helt klart kunna köpa en VW med dsg, jag tror inte att jag skulle få några problem.

#q • Uppdaterat: 2014-06-28 13:17
a128

Att det är kedjespännaren som skulle vara felaktiga är inte santen ganska enkel konstruktion utan returspärr, det är kedjan som töjer sig pga. av ägaren kör för länge på samma olja som är så full med skit att den ej kan smörja kedjan längre, och den kuggar över när den blir slak, Tsi122 har samma kedja som på touran 1,6 fsi från 2003

#r • Uppdaterat: 2014-07-06 00:01
Ctalker

En bil som har bade problem med motor och vaxellada verkar inte vara ett bra kop. Det finns ju en uppsjo med andra marken som ej har dessa problem. Valj ett annat matke!

#s • Uppdaterat: 2014-07-10 10:05
anders

Jag har haft en VW med DSG låda och kommer aldrig mer köpa någon bil med DSG låda! Bara att söka på nätet så hittar man inlägg med problem med DSG lådor. Här är ett till exempel. http://www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa.asp?id=367700&fixabilen=problem-med-dsg-lada-golf-08

#t • Uppdaterat: 2019-03-26 08:51
Ingemar Bohman

För mig är det en gåta!
Att folk köper någon modell av världs största bedrägeri företag VAG
Med alla dess konstruktions fel och förfalskningar gällande miljö kraven.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.