Nästa artikel
Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 
Direktrapport

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2019-03-22 23:16
Raphael

Pi, du kallar det alltså för ”bortförklaring” när jag pratat om min verklighet. Jag pratat om hur det ser ut varje vår där jag bor. Du har givetvis ingen aning om hur det ser ut här! Låt oss fastställa en sak: Jag vet hur det ser ut här varje vår, och du vet det inte. Jag konstaterar att du inte accepterar den verklighet som händer varje vår där jag bor.

Att Grip Control fungerar och gör nytta, det har inte bara Jeremy Clarkson visat. Här har vi Søren Clauding i Danmark som kör ut på en lerig åker.
https://youtu.be/EDZ1RYHR3bQ

Jag har inget som helst behov av en Dacia Duster. Grip Control i C3 Aircross fungerar tillräckligt bra för mig, jag har inget behov av att släpa på 4wd i onödan. C3 Aircross drar mindre bränsle, den har mjukare fjädring och skönare stolar samt är mycket snyggare. Dessutom finns den med skjutbart baksäte vilket är en finess som jag har i min Picasso nu och det är inget som jag tänker göra avkall på

En C3 Aircross har dessutom modern säkerhetsutrustning och med bättre autobroms. Den är i en storlek som är perfekt för mig. Duster är en större bil, den är längre. Jag har inget behov av större bilar. Duster rymmer dessutom mindre i bagageutrymmet jämfört med en C3 Aircross med baksätet i det främsta läget. Redan min Picasso rymmer 500 liter med baksätet i första positionen, och Aircross rymmer ännu mer.

Så nej, en Duster är inget för mig. Dacia är för människor som har lägre krav än vad jag har på en bil.

#116 • Uppdaterat: 2019-03-22 23:32
Raphael

Jag ser fram emot att se Pis video där han visar att hans Golf Plus inte har några som helst problem att ta sig över en lerig åker.

#117 • Uppdaterat: 2019-03-23 06:30
stonebreaker

elektrifieringen ... detta är en bil, vad efterlyses?

#118 • Uppdaterat: 2019-03-23 08:41
Pi

Raphael - jag är fullständigt övertygad om att varken en C3 Aircross eller en Golf SV tar sig fram i en lerig åker för där är det en riktig traktor som gäller. Däremot tar sig min bil fram på en dålig och lerig väg och det gör nog de flesta bilar. Är uppväxt ute i den jämtländska obygden så nog vet jag hur dåliga vägar kan se ut men så dumma så att vi försökte köra bilar ute på en lerig åker var vi inte. Men tar du dig fram med en C3 Picasso så är jag rätt övertygad om att man tar sig fram med de flesta bilar.

#119 • Uppdaterat: 2019-03-23 09:51
A.L

Grip control är fortfarande bara en ploj. Funktionen är dessutom beroende av att bromsarna inte blir överhettade - vilket de lätt blir om man kör i tillräckligt besvärlig miljö. Och då har man ingen elektrisk "diffspärr" kvar längre.

Jag har själv testat grip control och det fungerar på precis samma sätt som flertalet andra system. Och då gäller fysikens lagar, d.v.s ett hjul har sämre grepp än två (eller 1.5) och fyra hjul har bättre grepp än två.

Hos BMW och Volvo har man precis samma funktion fast med fyrhjulsdrift istället och därför har de också en framkomlighet som är många gånger bättre än en Citroen.

Men fortfarande är man inte i närheten av en riktig terrängbil. För det krävs det mekaniska spärrar och riktiga däck.

MVH AL

#11a • Uppdaterat: 2019-03-23 12:39
GF

Varken en Citroën C3 Aircross eller Volkswagen T-Cross. ViB test 2017 med C3 Aircross är bekväm åkkomfort och sämst motorvibrationer på stol och ratten också jag har provkört sist sommar 2018 både i Akalla och Spånga från Hedin Bil för 3 olika modell C3, C3 Aircross och C4 Cactus. T-Cross är medel god åkkomfort och nästan vibrationsfri motor på stol och ratten.
För mig är det VAG som gäller. Olika personlig smak väljer.

#11b • Uppdaterat: 2019-03-23 14:35
Pi

Provsatt både Arona och T-Cross idag. Den största skillnaden ifrån förarplatsen är som vanligt när man jämför dessa bilmärken den lite högre "upplevda" kvaliteten på inredningen - f ö relativt lika. Har inte provkört T-Cross så hur dom upplevs ur bullersynpunkt jämfört med varandra vet jag tyvärr inte.

#11c • Uppdaterat: 2019-03-23 18:04
mso 1000

T- Cross känns som en helt annan bil än Arona.
T-cross är märkbart tystare och trevligare och lite större.

#11d • Uppdaterat: 2019-03-23 18:50
Pi

mso 1000 - nu tror jag du förväxlar denna bil med T-Roc. Och T-Cross har jag inte sett i de vanliga bilhallarna hittills.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.