Nästa artikel
Finputsad design och nya motorer för GLC Coupé
Nyheter

Finputsad design och nya motorer för GLC Coupé

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 20 mars 2019)
Mercedes har gett GLC Coupé en facelift, adderat hybridmotorer och utvecklat förarsystemen.
Uppdaterade GLC Coupé har på utsidan setts över på ett snarlikt sett som vanliga GLC, med bland annat nya LED-lyktor och en finjusterad grill och bakre diffuser. En mer distinkt lutning på A-pelarna ger en annan taksilhuett och mer rundat fönster bak. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-03-21 10:16
Styggavargen

Guran, det vet nog alla vid detta laget... 2 ton bil som inte rymmer mer än en Golf. Katastrof att folk köper dessa för att vara "coola", osmakligt när vi måste minska utsläppen. Octavia är snålare än en X6 tex. Snittet på ca 1 liter/mil (diesel) på en X6 måste väl ändå till och med du tycka är mycket eller? Själv tycker jag 0,6 liter/mil (diesel) är i mesta laget...

#c • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Men vargen, du ser väl att det är en Mercedes GLC coupe på bilden? En BMW X6 är ju betydligt större,
Och varför är du så upptagen av att bilen skall rymma en massa skräp i bagaget?

#d • Uppdaterat: 2019-03-21 21:10
First 31.7

MB Skogaholmslimpa Edition.

#e • Uppdaterat: 2019-03-22 08:57
Styggavargen

Guran, bilarna väger ungefär lika mycket... samma höjd på bilarna, förbrukningen bör ligga i samma område. Trångt är det inne i kupén, och även i bagaget. Utsidan är stor och klumpig, vilket gör bilen svårare att köra. Egentligen vansinne... men ingen är kritisk och ifrågasätter detta...nästan tvärtom, som om det skulle vara bra!?

#f • Uppdaterat: 2019-03-22 09:01
Styggavargen

Får rätta mig själv, dessa GLC ligger "bara" på ca 0,75 liter/mil (diesel)... men hallå? Det är mycket energi denna biltypen drar, för mycket enligt mig. Onödigt också, vad tillför detta...vad är fördelarna, inga enligt mig. Köra runt med en ineffektiv bil, med små utrymmen och dessutom trång i kupé, som drar mycket bränsle... för mig låter det som man vill påskynda klimatkrisen genom att köra runt i en sådan här modell.

#g • Uppdaterat: 2019-03-22 10:42
Skodaägare

"Köra runt med en ineffektiv bil, med små utrymmen och dessutom trång i kupé, som drar mycket bränsle... för mig låter det som man vill påskynda klimatkrisen genom att köra runt i en sådan här modell."

De betalar ju för sina utsläpp flera gånger om med malusskatt och koldoxid-skatt för drivmedel. Om alla amerikaner bytte ut sina Ford F-150 mot sådana här skulle CO2-utsläppen minska dramatiskt! Att folk väljer en Mercedes GLC istället för en Octavia är inte det största klimatproblemet vi har. Isåfall är det mer problematiskt att vi kör bil över huvud taget. Och kör man GLC:n på HVO 100 så släpper den ut åtskilligt mindre CO2 än din Octavia. Med det skattesystemet vi har idag så ersätter ju den som släpper ut sina eventuella klimatskador med en rätt så hög skatt. Om nu någon är villig att betala flera tusen om året i malus-skatt för att köra en sådan här, varför kan de inte få göra det? De ersätter staten med betydligt mer pengar än vad du gör med din Octavia, och de släpper inte ut speciellt mycket mer CO2. Guran kör ju sin GLC på strax över 0,5 på landsväg, Grejar din Octavia det?

#h • Uppdaterat: 2019-03-22 12:12
Styggavargen

Den skulle dra 0,4 liter/mil (diesel) om den nu hade haft en dieselmotor... over and out. Min drar 0,55 liter/mil (bensin) nu på motorvägen.

#i • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Ja du Vargen men min GLC skulle bara förbruka ca 4kg vätgas på 50 mil, om jag hade haft en GLC F-cell...

#j • Uppdaterat: 2019-03-22 13:24
Skodaägare

"Min drar 0,55 liter/mil (bensin) nu på motorvägen"

Ungefär vad min X3:a drar på motorvägen. Känns som din bil är ganska törstig då, med tanke på motorstorlek och vikt. Min är visserligen diesel, men har 40 procent större slagvolym, väger 400 kg mer och har fyrhjulsdrift. Så jag förstår ärligt talat inte varför jag är en sådan miljöbov men inte du, när våra bilar har ungefär likartad förbrukning på motorväg?
Visst går säkert en Octavia diesel ännu snålare, men jag vill inte ha en Octavia diesel. Jag tror mycket på den nationalekonomiska principen om att den som släpper ut mer ska betala mer. Väljer man en bil som släpper ut mer koldioxid, så får man betala för de eventuella skador detta kan orsaka samhället. Men väljer man trots allt en törstigare bil och betalar för sig så ska man slippa ytterligare påhopp och ifrågasättande av bilvalet. Din utopi om att alla kommer köra omkring i Octavior i framtiden kommer aldrig att infrias i en demokratisk marknadsekonomi. Jag tycker att så länge bilen man kör är typgodkänd i EU och man betalar för sina utsläpp i form av skatter så får man välja bil fritt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.