Nästa artikel
Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 
Direktrapport

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-03-20 21:07
Pi

saabnisse - en VW blir nog ändå klart dyrare än systermärket Seat. Sen har säkert VW-bilen lite högre "upplevd kvalitet" även om den faktiska säkert inte skiljer. Många gånger är ju dessa likartade bilar dessutom byggda på samma ställe.

#m • Uppdaterat: 2019-03-21 07:24
K_Klabbe

@Pi, om man ska vara noga så var ju i princip alla golf innan nuvarande kända som bullerburkar. Men historiken är ju just det, historia, och säger inte så mycket om den aktuella bilen i fråga.

#n • Uppdaterat: 2019-03-21 09:23
mso 1000

Pi. Hsr du provkört aronan.
Den bullrar vägljud från däcken som en kia eller hunday av motsvarande crossover typ cona.
Jag blev besviken.
Fabian som inte är det tystaste är märkbart tystare än aronan vilket säger en del.

#o • Uppdaterat: 2019-03-21 10:24
Pi

mso 1000 - läs mitt inlägg #19 ! Visserligen kört på vinterväglag men ändå...
Är ju byggd på samma plattform som bl a Ibiza och Polo och deras senaste generationer är ju inte kända som några uppenbara bullerburkar i sin klass.
Vid ViBs jämförelsetest mellan C3 Aircross, Arona och Stonic var också Aronan den klart tystaste och Stonic klart bullrigast.
F ö tycker jag nog att även förra generationens Golf var fullt acceptabel ur bullersynpunkt och att de som ständigt skriver att de var "bullerburkar" överdriver väldigt mycket - kanske beroende på att de inte ens kört några längre sträckor med dessa bilar utan bara "hört" att dom skall vara ovanligt bullriga.... Då var t ex samtida Focus avsevärt bullrigare.
Så skall man vara "noga" så skall man nog ha mera på fötterna än att återupprepa nåt "någon" sagt - och jag tycker att man bör jämföra med klasskonkurrenterna och inte med t ex en Mercedes E-klass vilken givetvis är tystare i kupén.

#p • Uppdaterat: 2019-03-21 21:07
Raphael

Pi, ditt pris handlar om förhandling. Det är klart att man genom förhandling kan få ner priset minst 20 000 kr mot listpris, men det beror också på vilken ÅF man har. Så jag tycker inte att det säger så mycket egentligen. Sen har vi ju olika saker som vi prioriterar. En Arona är varjen lika rymlig eller mjuk i fjädringen som en Aircross. Aronan lutar mer bak så det är inte en bil för den med en hundbur som behöver plats. Aircross har en rakare akter. Aronan finns heller inte med Grip Control eller andra saker som jag tycker är viktigt. Men ”på gatan pris” för en C3 Aircross med automatlåda ligger på under 200 000 kr i utförandet Feel, 2019 års modell inklusive metallic (ÅF i Skärholmen, Bredäng, lagerbil). Sen är det en förhandlingsfråga att få ner det under det. Och handlarna brukar vara mer pigga på att inkludera vinterdäck, dragkrok etc än att ge mer rabatt från det redan rabatterade priset.

#q • Uppdaterat: 2019-03-21 23:55
mso 1000

Jo pi jag provkörde samma dag och på samma sträcka.
Och jag tyckte det var kraftigt vägljud från vinterdäcken.
Testade också T-roc och fabia och dom vsr märkbart tystare.
Däcksberoende? Inte helt otroligt.

#s • Uppdaterat: 2019-03-22 09:21
saabnisse

Jag vill nog jämföra Arona och T-cross när det gäller buller innan jag yttrar mig.
Men jag blir alltmer frustrerad över VWs "Bygg din bil". Om man väljer solidlack kan man inte få vissa fälgar! Hur sjutton kan färgen påverka vilka fälgar som man ska ha?
Det är lika korkat som när en kompis ville ha 16" på sin nya Golf A-T.
"Det går inte, man kan inte ha det" fick han till svar, men han köpte ändå nya 16" separat och la på däck med 70-profil, samma ytterdiameter, sänkte ljudnivån märkbart, jag kunde själv kolla det igår och bränsleförbrukningen gick ner 0,4l/100km!

#t • Uppdaterat: 2019-03-22 11:19
Pi

Raphael - hur vet du att jag förhandlat ? Sanningen är att jag inte förhandlat ett dugg utan jag sa vilken utrustning jag ville ha - sen fick jag en offert/affärsförslag !
Apropå vad modeller saknar så saknar Aircross bl a både adaptiv farthållare och LED-belysning vilka jag personligen tycker är avsevärt viktigare än ordkombinationen "Grip Control". Och observera - priset var inkl fabriksmonterad, avtagbar dragkrok och vinterhjul. Ja - specen kan du läsa om i mitt tidigare inlägg. Det blir fort ganska mycket pengar när man lägger på sånt man inte kan undvara men på Cittran finns sådant inte ens som tillägg.

#u • Uppdaterat: 2019-03-22 14:48
Raphael

Pi, då är de desparata om de prutar direkt utan förhandling. Det förvånar mig inte, jag har inte sett någon Arona på vägarna. Däremot har jag sett Aircross och Stonic. Men inte en enda Arona.

Sen är det givetvis så att jag inte skulle betala extra för en ordkombination, däremot för det som funktionen Grip Control innebär i praktiken. Det betyder 17” fälgar, specialdäck för Mud & Snow och ett reglage för manuell styrning av drivsystemet för olika underlag.

Det kanske har undgått dig, jag vet inte, men jag bor i glesbygden med grusvägar som blir leriga och sönderkörda av traktorer varje vår. Som nu. Det har hänt flera gånger att jag fått backa och ta en annam väg för min bil fastnar i leran. Men en Aircross med Grip Control är bara att köra på.

Och jag behöver också ha plats för hundburen.

Adaptiv farthållare gör ingen nytta på leriga traktorvägar där fartgränsen är 30 km/h, så jag skulle aldrig bocka för en sådan funktion i tillvalslistan.

Arona ser jag inte som en bil gjord för när det verkligen gäller, i verkligheten ute på landsbygden. Men den passar säkert bra i Stockholm på Essinge-leden. Här ute på landsbygden så har vi andra behov.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.