Nästa artikel
Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 
Direktrapport

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-03-20 13:08
Grosser

Efter tillval på 48000 kr, totalt 247 000 kr, blev T-Crossen någorlunda välutrustad. Herregud, vad pengar för en liten bil!
Å andra sidan kostar en vanlig Polo 239 000 kr med samma utrustning, dock inkl. DSG-låda till skillnad från T-Cross.

#c • Uppdaterat: 2019-03-20 15:06
Styggavargen

Varför funkar inte en helt vanlig Golf? Bilen ser klumpig och otymplig ut, och jag tror inte ett dugg på att den skulle vara lättare att köra i stan än en helt vanlig Golf, tvärtom...bakåtsikten verkar inte bra, och sitter man högt ser man oftast inte saker nära inpå bilen (som barn och cyklister tex).

#d • Uppdaterat: 2019-03-20 15:57
Audi 60 L

Man kan ju undra varför vi behöver suv:ar i våra städer men uppenbarligen är det den här typen av bilar som är framtiden. Annars skulle inte tillverkarna tävla om att ta fram dem. Snart är väl Dacia den enda bilen under tvåhundratusen. Jag kommer ihåg Mercedes reklam från 1985: "Sista chansen att köpa en Mercedes under hundratusen kronor..".

#e • Uppdaterat: 2019-03-20 17:15
Axa

Det är ju suv-trenden och efterfrågan som gör att tillverkarna kan sätta ett högre normalpris på suv jämfört med standardmodellen.

VAG brukar ju ha återkommande kampanjer med olika paketlösningar vilket förmodligen ger lägre pris.

Dock har jag svårt att se vad som motiverar denna sett till att Skoda och Seat har motsvarande till ofta lägre pris.
Men modellen kommer förmodligen sälja ganska bra.

#f • Uppdaterat: 2019-03-20 18:26
mso 1000

Seat Arona, hunday kona och kia stonic är otroligt bullriga bilar med rejält vägljud i cupen.
Dessutom är koreanska treorna riktigt dieseljudliga vid belastning.
Förhållandevis törstiga också.
Till seatens fördel så är vag trean betydligt trevligare och snålare.

T-crossen med 1,0tsi kan bli en hit om den prissätts rätt och inte blir bullrig.

#g • Uppdaterat: 2019-03-20 18:55
40-talisten

VAG:s MQB:or och koreanerna är inte jämförbara i buller!

#h • Uppdaterat: 2019-03-20 19:10
L. Mäkinen

Det lilla extra för VW mot en Citroën har man tillbaka med god ränta i andra änden av ägandet.

#i • Uppdaterat: 2019-03-20 19:34
Pi

mso 1000 - har du verkligen provkört dessa bilar som du påstår är "otroligt bullriga" - eller gissar du bara ?
Har kört Arona och reagerade inte på att den skulle vara speciellt bullrig relativt bilstorleken. Fullt möjligt att Kona/Stonic är bullrigare för dess tillverkare de har ju dessutom en historia av bullriga fordon - men jag har inte testat.

#j • Uppdaterat: 2019-03-20 19:41
Pi

Fick en offert på en Arona Xcellence med 1,0/115, automat, adaptiv farthållare, parkeringsassistent, backkamera + sensorer, avtagbar dragkrok, metallic, 2-zons klimatanläggning, LED-strålkastare, Seat Full Link och vinterhjul. Offerten slutade totalt på 218.000 kr och då var bilen som sagt rätt välutrustad. Försök sno ihop en Cittra med motsvarande utrustning för det priset, Raphael !

#k • Uppdaterat: 2019-03-20 21:45
saabnisse

@Pi, jag byggde den här T-crossen med utrustning kanske motsvarande din offert, det slutade på 282000:-
Tycker jag är dyrt för en småbil.
Men det går ju inte att se det annat än som cirkapriser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.