Nästa artikel
Bilbranschen: Elbilar är bättre för miljön
Nyheter

Bilbranschen: Elbilar är bättre för miljön

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 21 mars 2019)
Flera branschorganisationer har tillsammans med Svenska Miljöinstitutet sammanställt forskning kring elbilen.
Det är Power Circle, BIL Sweden, Motorbranschens Riksförbund och IVL - Svenska Miljöinstitutet - som har sammanställt information om elbilen till bland annat en film. De spår en explosionsartad utveckling för elbilen då de är billigare att köra och äga än bensin- och dieselbilar och vill klargöra miljöpåverkan som batterier och elbilar har. 

- Det här är en väldigt aktuell fråga där det behövs mer kunskap. En fråga som ofta dyker upp är om elfordon verkligen är bättre än fossildrivna fordon i Sverige. Visserligen dras eldrift med miljöproblem också, men elbilar har i alla fall potential till att bli mycket mindre miljöpåverkande vilket inte fossildrivna fordon har. Eftersom global uppvärmning är ett så akut miljöhot måste det satsas stort på alternativ till fossila drivmedel. I det ingår även satsningar på biodrivmedel åtminstone på kort sikt, säger Lisbeth Dahllöf, LCA-forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL:s beräkningar visar att batteridrivna fordon är bättre än fossildrivna fordon i Sverige, en liten elbil har 60-70 procent lägre växthusgasutsläpp under sin livstid (18 000 mil) jämfört med motsvarande fossildriven bil. Även ute i Europa har elbilen längre utsläpp, även om utsläppen kopplade till elen är högre. 

- Klimatet behöver en snabb övergång till elbilar. I ett digitaliserat energisystem finns dessutom fler miljövinster eftersom elbilens batteri kan användas för att snabba på omställningen till nya förnybara energikällor, säger Johanna Lakso, vd på Power Circle.

De svenska beräkningarna har gjorts utifrån en norsk studie, senare studier från EEA och danska klimatrådet bekräftar också att elbilen är bättre för miljön men att mycket beror på elproduktionen. Filmen beror även frågor kring råvaruförsörjning och en resurseffektiv omställning, till filmen har ett kort faktablad släppts med referenser. 

Diskutera: Vad är din bild av elbilen? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-20 10:54
Grosser

Jag är inte förvånad, äntligen en relevant rapport och siffror att ta ställning till. På lång sikt lägre globala utsläpp och redan idag minskade lokala utsläpp.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:06
L. Mäkinen

"Längre utsläpp" kanske borde vara "lägre..."
Jag tror att elbilar är bra till mycket. Inte till allt, men det är ju ingen annan bil heller.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:10
Klarsynt

Jag är inte förvånad, det var allt om "framtiden" och vad man hoppas på skall komma då. Vilket man har hoppats på i åratal redan och inte fått något infriat. Och vi svenska skattebetalare har i åratal fått betala folks premier på dessa blodsbatteribilar, pengar som åkt dels till tillverkare i andra länder (där bilarna görs) och dels till Norge, som via leasingavtal lyckats få sig dessa skattepengar tillgodo. Undrar hur mycket som svenska skattebetalare har betalat i dessa s k "miljöbonusar" redan. En sådan sammanställning vore intressant att se. Och så har vi inte fått ett jota bättre miljö för det. Så pengarna har varit bortkastade.

Om det kommer en dag när dessa fordon faktiskt är bättre för miljön så tycker jag att bonusen i så fall skall betalas ut då. Inte nu.

Som jag ser det så är blodsbatterier dubbelt farliga i och med att de tas som pant på att det görs något för miljön... ja, alltså i framtiden. Kanske. Det blir en schimär för politiker och andra som på detta vis kan påvisa att de gör något för miljön. Ja, alltså i framtiden. Kanske.

Och så slipper man på detta vis göra riktiga åtgärder. För man gör ju i och med detta något. I framtiden. Kanske. Och det är svenska skattebetalare som står för notan. Fast inte i framtiden utan nu.

.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:25
Henrik M

Känns bra att jag just nu i detta ögonblick sitter på bilfirman i väntan på leverans av min nya elbil. :) Med ett jättestort batteri, det du Klarsynt! ;)

#5 • Uppdaterat: 2019-03-20 12:02
2TT2

Verkar som Klarsynt har fått gashäng.

#6 • Uppdaterat: 2019-03-20 12:31
2TT2

Först gashäng och ny tvärnit.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-20 13:10
GDS

Och inte ett ord om att 85% av all världens energiförsörjning kommer från kolkraft. Varifrån ska strömmen till elbilarna komma?

#8 • Uppdaterat: 2019-03-20 13:28
Styggavargen

Jag vill också poängtera att el SUV antagligen inte är bättre än en mindre bensin driven bil (typ polo/golf klass). Mer fokus borde ligga på att få ner energi förbrukning på alla områden, speciellt på bilar. Högbyggd bil funkar inte..de drar för mycket energi.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-20 13:35
Grosser

@GDS: "Självklart har både energisystemet och batteriproduktionen flera möjliga utvecklingsområden för att hållbarheten ska öka. Samtidigt ger batterierna redan idag stora möjligheter för samhället att minska sin klimatpåverkan."

#a • Uppdaterat: 2019-03-20 15:38
Arne Nilsson1

Lite märkligt att skriva att klimatet vill att vi väljer elbilar. Eftersom en förkrossande majoritet av elproduktionen i världen sker med kolkraft och kommer att så göra inom överskådlig tid så ser jag inte detta som nåt vidare argument. Koldioxid är en gas, alltså oavsett var elen produceras så sprider sig koldioxiden över klotet. Dessutom, man får vara bra sugen på en elbil för att köpa den idag. Trots subventioner och straffskatt på bensin och diesel är det nog få som får till ekonomin på en elbil. Kommer det nånsin gå ihop? Tja om politiker straffbeskattar bensin och diesel ännu mer samt ger elbilsköparna pengarna så visst. Men till vilken nytta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.