Nästa artikel
Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 
Direktrapport

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Publicerad 20 mars 2019 (uppdaterad 16 april 2019)
Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-20 08:55
40-talisten

Som vanligt vill man ha unga köpare, men i verkligheten kommer T-Cross mest att köpas av seniorer, vilka gillar bilen höjd och insteg.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-20 09:02
Pi

Där tror jag att 40-talisten har helt rätt. Kanske en efterträdare till Golf SV för oss pensionärer...:)

#3 • Uppdaterat: 2019-03-20 09:07
skidoo1238

Det måste väl vara den optimala bilen för dom äldre med utflugna barn och som behöver en bil som är lätt att parkera, lätt att köra i stan, lätt att komma ut på skogsvägen osv osv.
Generellt så kör allt för många äldre med allt för stora bilar som dom har svårt att hantera i parkeringshus och i stadsmiljön.
Och kanske det bästa för senioren att man slipper sitta på golvet.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-20 09:55
Pi

Påminner väl rätt mycket om Seat Arona så rent ekonomiskt kanske det är en bättre lösning än denna dyrare VW.
Hur vet du GRP att denna är sämre byggd än en Polo ?

#5 • Uppdaterat: 2019-03-20 10:27
40-talisten

VW T-Cross, Seat Arona och Skoda Kamiq, varianter på samma plattform MQB A0. Välj själv...

#6 • Uppdaterat: 2019-03-20 10:49
Pi

Fast Kamiq är väl lite efter T-Cross ut på marknaden medan Arona funnits ett bra tag. Och Kamiq är väl en högbyggd Scala och priserna på den bilen känns lite väl tilltagna och Kamiq lär ju inte bli billigare så Arona är antagligen mest prisvärd f n.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:09
L. Mäkinen

Jag tycker det ser ut lite grann som en bil. Är Maria väldigt kort eller är bilen hög?

#8 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:19
Raphael

Den är 5 cm kortare än en C3 Aircross, och har en akter som inte verkar lika praktiskt. 200 000 för T-Cross med 95 hk insteg motsvarar en C3 Aircross med 110 hk och den mittersta utrustningsnivån. Aronan ser billig ut på papper men den kommer knappt med någon utrustning, den blir dyr när man lägger på utrustning. Och avsaknaden av elversion kan straffa sig framöver när allt fler konkurrenter kommer med batteridrift.

Redan nu finns Kia Soul EV, DS 3 Crossback E-Tense levereras efter sommaren och Peugeot e-2008 presenteras till hösten.

Det är även en ny Renault Captur och Nissan Juke på gång inom kort och flera rykten säger batterier, men om det är elbil eller hybrid det vet jag inte.

Jag tror det kommer finnas olika drivalternativ på marknaden, men att köra bensin idag känns rätt föråldrat.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-20 11:34
saabnisse

@Raphael, personligen tycker jag den är lite dyr, men den kommer säkert att säljas med paket som ger det mesta man behöver till ett hyfsat pris. Vill man sedan komplettera med det som man verkligen behöver och som inte ingår i paketen blir det naturligtvis dyyyyyrt i sann VW-anda!
Men det spelar ju ingen roll om de alternativ du föreslår är väl så prisvärda, den här T-crossen kommer ändå att sälja bättre, det är ju en VW!
På gott och ont.

#a • Uppdaterat: 2019-03-20 12:02
Maria Dahlin

Bilen är drygt 158 cm hög. Maria är 168 cm kort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.