Nästa artikel
Volvo V60 som polisbil
Nyheter

Volvo V60 som polisbil

Publicerad 19 mars 2019
Ett schweiziskt företag har tagit fram en demobil av nya Volvo V60 som polisbil, se bilderna här.
Volvos nya V90 och V90 Cross Country rullar redan som polisbilar i Sverige och fick toppbetyg när de utvärderades av Polismyndigheten. Om även V60 eller V60 Cross Country kommer köpas in återstår att se, men tills vi eventuellt får se V60 i svenskt polisutförande får vi hålla tillgodo med den schweiziska motsvarigheten. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-03-19 21:48
Gäst (ej verifierad)

Trevligt tilltal där Henrik!

Jag ifrågasatte bara varför svensk polis nästan enbart kör så dyra och stora bilar. Enfaldigt är det i min mening att inte ens fundera om det kanske inte är nödvändigt i många sammanhang.

Men visst, en Bentayga är ju ännu större, bekvämare och snabbare. Vi kanske skulle köpa in såna istället!

#m • Uppdaterat: 2019-03-19 21:53
Henrik M

Rålle G: Nu vet jag inte om du inte alls läste eller förstod vad jag skrivit......du vet ju inte om det har funderats över detta men att det i utredningen visade sig att det inte alls i TCO hade blivit lägre pris.

#n • Uppdaterat: 2019-03-19 23:17
Styggavargen

Henrik, bara för att inte vill ha fyrhjulsdrift på min bruksbil betyder det inte att det inte skulle vara bra. Det drar mer soppa, underhåll och sämre för miljön. Debatten angående fyrhjulsdrift är inte sund idag. Jag säger bara att för den normala bilisterna som kör ca 2000 mil och en gång till skidorterna är det onödigt. Vägar är plogade och du asar runt på fyrhjulsdrift du inte har användning av. Säkerheten ökar inte heller, snarare tvärtom. Men att först bygga en gatbil, och inte ha fyrhjulsdrift för bättre acceleration, vad var då vitsen med alla dessa hästkrafter? Min ståndpunkt är fortfarande att fyrhjulsdrift är en kanon uppfinning, men används ofta på fel sätt och i fel sammanhang.

#o • Uppdaterat: 2019-03-19 23:19
Henrik M

Jag tror du anade min glimt i ögat Vargen......

#p • Uppdaterat: 2019-03-19 23:24
Styggavargen

En Octavia som polisbil skulle bli för snabb, min Octavia med 140 Hk (bensin) gör noll till hundra på under 9 sek. Skulle en polis Octavia få fyrhjulsdrift och dubbelt med hästkrafter skulle inte ens en polestar hänga med. Kolla in Volvo 850 mot nya Volvo... 850 håller jämna steg med V90!
https://feber.se/bil/art/374095/volvo_v90_d5_vs_volvo_855_t5/
Hahaha, detta är mycket det jag snackar om inför döva öron, hur mycket vikten av spelar roll osv.

#q • Uppdaterat: 2019-03-19 23:28
Styggavargen

I klippet ser man fördel med fyrhjulsdrift och även fördel med mindre vikt. Hade jag ett fått välja en av bilarna, hade jag valt 850. Tja, på 22 år även utveckling stått stilla... skulle inte förvåna mig om en 850 släpper ut mindre skit än en V90..

#r • Uppdaterat: 2019-03-19 23:31
Styggavargen

Henrik, polisbil skall givetvis ha fyrhjulsdrift...om du frågar mig. Det är ett tjänstefordon där höga krav ställs. Kolla in och njut av klippet V90 vs 850.

#s • Uppdaterat: 2019-03-19 23:38
Farbror Blå

Har inte själv provat V60 men om jag förstått rätt så är det mest baksätet som skiljer i storlek mot V90. Ett stort baksäte är inte alltid det bästa om man vill få kontroll över en stökig frihetsberövad. Jag tror nog att Polismyndigheten kommer att beställa V60 såvida bagaget inte är mindre än i V90. En något kortare bil är ofta en fördel när man ska köra på trånga gångvägar och annat. En optimal polisbil har 4-hjulsdrift för att öka framkomligheten på sämre underlag. En cc eller xc är att föredra för att öka möjligheten att köra upp på trottoarer, refuger och andra hinder. Jag provade nyligen en Skoda Superb och var positivt överraskad angående körställningen. Jag antar att vi hade myckert väl kunnat köpa Skoda istället för VW, men frågan är om Skoda kommer lägga ett anbud om att tillverka svenska polisbilar. Det är mycket kostnader kring anbud och tillverkning av polisfordon och man kommer då konkurrera med VW. Volvo gör väldigt säkra bilar och gör som regel de mest polisvänliga stolarna. Trafikolyckor är den största risken i polisarbetet varför det är ganska självklart vi ska ha de säkraste bilarna som går att köpa. En skadad polis griper inte många kriminella och kostar samhället långt mer pengar än vad man sparar på att köpa snikbilsvarianter.

#t • Uppdaterat: 2019-03-19 17:51
milkylainen

Axa: Jo. För liten. För allting annat, förutom lysande köregenskaper.

#u • Uppdaterat: 2019-03-19 20:11
milkylainen

Axa: Näe. Svensk polis åker ju uppenbarligen runt med halva stridsförrådet i bakluckan. Kan Amerikanarna åka sedaner och Schweizere åka V60 borde väl Svenskar kunna åka V90 utan att klaga? Vad vet jag? Känns ju lite överdrivet att standardpolisbilen behöver vara större än V90?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.