Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#147 • Uppdaterat: 2019-03-18 10:21
Raphael

AL, planen för PSA är att Peugeot och DS ska växa i USA, Opel i Ryssland och Citroën och DS i Kina. Sen finns det även marknader i Mellanöstern och Afrika som är intressant för koncernen. Och så fortsätter man satsningen i Sydamerika. Din spekulation är att dessa satsningar kommer att misslyckas eller att EU kraschar innan dessa satsningar bär frukt. Det återstår att se, framtiden har ju faktiskt inte hänt än.

#148 • Uppdaterat: 2019-03-18 15:12
A.L

Raphael. Jag känner väl till planen men det är fortfarande från Europa som vinsterna kommer. Övriga delar av världen levererar inte i närheten av det kapital som behövs för att överleva ett nytt fall i EU (liknande finanskraschen). Det syns i Kina (där man dessutom tappat mark), i USA är man inte på banan ö.h.t och allra minst för att hålla uppe kapacitetsutnyttjandet i ett antal bilfabriker och Ryssland (samt Iran där Peugeot är starka) påverkas man av politiska beslut.

Kort och gott. Den kritiska volymen är beroende av efterfrågan i EU. Faller den kommer bokslutet åter bli illrött.

Det är därför som PSA inte kommer att överleva många år till som biltillverkare. Man kommer helt enkelt få lägga ner (dock kommer man slakta Opel först).

DS ligger dessutom helt fel i tiden. Hade PSA gjort rätt skulle man introducerat DS ungefär samtidigt som Lexus gjorde sin entre på marknaden. Idag finns det inte utrymme för en sådan produkt till. Därför ger jag DS 10 år till innan man hamnar bredvid Opel på kyrkogården.

MVH AL

#149 • Uppdaterat: 2019-03-18 17:54
Axa

Här instämmer jag med AL. En större ekonomisk kris är ett faktum, frågan är när men det kommer bli säkerligen inom 30 år.
Den produktkategori som drabbas värst vid ekonomiska kriser är lyx och premiumprodukter, men även andra kapitalvaror. Det blev tydligt 2008.

#14a • Uppdaterat: 2019-03-18 18:51
Raphael

AL, du utgår från dagens situation och inte de satsningar som görs på marknader utanför Europa. Du säger att EU kommer krascha i framtiden, och du bedömer hur PSA reagerar på denna framtidshändelse var PSA står idag. Inte på var PSA står i framtiden. Och det blir ju fel, väldigt fel att göra så.

Det är inte dagens PSA som kommer att reagera på händelser i framtiden, det är framtidens PSA. PSA befinner sig ju inte i en låst tidsdimension. När tiden rör sig framåt så rör sig också PSA framåt.

Och framtiden har inte hänt än.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.