Nästa artikel
Uppdaterade Renault Kadjar – rapport från provkörningen
Direktrapport+Film

Uppdaterade Renault Kadjar – rapport från provkörningen

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
Renault Kadjar har blivit medelålders och fått sig en översyn. Vi Bilägares Anders Helgesson har provkört.
Anders, vad kör du och var?
– Ansiktslyfta Renault Kadjar och den körs i – trumvirvel – Stockholm. Eller Stockholm och Stockholm, det är i trakterna av Gottröra vilket har renderat en del kommentarer om nedtrillande plan från de samlade presskårerna från Sverige och Danmark. Jag körde faktiskt runt den gamla ”landningsbanan”, men skogen har växt upp och i ärlighetens namn är spåren efter vinterstormen Alfrida mer skräckinjagande. 

Vad nytt?
– Visuellt – inte så mycket. Fronten har fått en lättare justering i form av bredare grill med mer krom. För att bilen ska uppfattas lite lägre, något som är lite kontraproduktivt i en suv, har den främre ”hasplåten” gjorts bredare och rakare. Nya ljussignaturer i LED-strålkastarna ger släktskap med övriga Renaultfamiljen och både blinkers fram och bak har nu ljusstarka LED-lampor.

– På insidan har mediaskärmen fått en duvning och man har rationaliserat bort några fysiska knappar och snyggat till klimatanläggningen. Dumt nog har man inte flyttat den skymda placeringen av stolsvärmeknapparna. Mittarmstödet kan numera justeras i längdled.

Okej, något nytt under kosmetikan?
– Ja, det är genomgående en ny uppsättning med motorer. Instegsmotorn på bensinsidan ger nu 140 hästkrafter och kombineras med en sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Sedan finns en 20 hästkrafter starkare version av samma 1,33-litersfyra, den finns bara med den sjuväxlade automatlådan.

Något mer?
– Ja, det finns faktiskt en sak till som är högst väsentlig, men den kräver lite extra efterforskning så vad det är behåller jag för mig själv ett tag till, men jag lovar att ha ett svar i tidningen.

Klicka på filmspelare här ovanför för att se en film på uppdaterade Renault Kadjar.

Läs hela provkörningen av uppdaterade Renault Kadjar i Vi Bilägare nummer 6/2019. Prenumeranter får tidningen först och till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Kadjar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-03-17 12:00
A.L

Raphael. Det man utgår från när man gör prognoser och tidsserier är dåtiden. Med nuvarande nivå på processer kommer det framtida utfallet med en viss sannolikhet bli så här. Det är en skattning och det är en matematisk omöjlighet att en prognos träffar helt rätt - särskilt inom bilproduktion och särskilt eftersom prognoser används som ett beslutsfattande underlag.

Tittar vi Renaults trend har den fortfarande fler fel än de bättre alternativen. Det är ett faktum i de trovärdiga underlag som finns att tillgå. Att det skulle kunna betraktas som driftsäkert att få en underkänd bil hos bilprovningen har i alla fall jag svårt att få ihop och vad jag erfar tycker också biltillverkarna själva (Renault inkluderade) att det är vettig information. På så vis kan man hitta avvikelser hos komponenter som kan vara relevanta att åtgärda.

Huruvida bilprovningen (och det är TuV jag utgår från, inte svenska siffror) mäter" rätt" saker eller inte är förstås alltid föremål för diskussion. Att bilprovningen inte mäter alla komponenter är ingen invändning mot resultat som sådant. Däremot kan man som i alla stickprov fundera på hur generaliserbart det är. Detta brukar man ibland kalla för att adressera.

Gör vi det hos bilprovningen och jämför den årliga förändringen med andra siffror (garantikostnader exempelvis) ser vi ganska snabbt att bilprovningen resultat träffar ganska rätt. När biltillverkarna redovisar högre kostnader för garantiåtgärder tycks också andelen fel hos bilprovningen att öka och vice versa.

Därför tror jag inte att Renault kan matcha de bättre alternativen på marknaden. Man har en historik (trenden) som inte direkt rosat marknaden. Och någon dramatisk förbättring har i alla fall inte jag lyckats hitta. Inte ens med ett postmodernistiskt perspektiv;-).

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2019-03-17 12:09
Raphael

AL, och därmed bekräftar du det jag skrev att du bara har äldre siffror. Och som vi vet har Bilprovningen inte längre någon fullständig statistik sedan privatisering och avreglering. TÜV är i Tyskland, de har helt andra förutsättningar som ställer andra krav. Jag är inte övertygad om att deras relevans för Sverige. Trafikmiljön är helt annorlunda. Ligga och bränna på Autobahn i 200 knyck... Säger ingenting om svenskt vardagstrafik.

#n • Uppdaterat: 2019-03-17 13:22
A.L

Raphael. Ja det är äldre data vi har att tillgå. Nyare produktioner har ju inte varit ute i trafik så länge än och vi lär inte få tillgång till Renaults egna underlag. Så det är nog det bästa vi kan få ihop just nu.

Att körmiljö skiljer sig åt är en typisk detalj som påverkar. Skall vi med den synpunkten konstatera att Renaults bilar inte klarar tysk körmiljö lika bra som konkurrenterna, eller någon annan (Norge exempelvis) där vi har tillförlitliga siffror att tillgå?

Eller kan vi se att man generellt sett hittills inte rosat marknaden med sin driftsäkerhet och långsiktiga slitstyrka?

Jag tror på det senare. Raphael tror på något annat, dock utan att förmå visa på några egentliga vettiga underlag som bekräftar den linjen.

MVH AL

#o • Uppdaterat: 2019-03-17 15:26
Raphael

AL, du kan inte komma bort från att Bilprovningen inte längre har någon tillförlitlig statistik. Innan avreglering hävdade du att de var bäst i världen och att TÜV dög inte. Nu duger plötsligt TÜV när Bilprovningen inte funcerar längre.

Det är väl klart att bilar som körs återkommande i farter över 200 km/h utsätts för andra påfrestningar ån bilar som på sin höjd ligger på 120. Att du med din intelligens, klokskap och fina akademiska meriter totalt ignorerar detta, det gör mig både förvånad och besviken på dig. Jag trodde du kunde bättre än så.

Bilar som pressas på Autobahn säger inget om hållbarhet och driftsäkerhet i Sverige.

Norge är också ett problem med sina låga farter som inte låter motorerna komma upp i bekväm arbetstemperatur ens.

Jag minns alla dina dissningar av data från utlandet, och nu hänvisar du själv till utländska siffror.

Det finner jag givetvis väldigt underhållande. *ler*

#p • Uppdaterat: 2019-03-17 17:22
A.L

Nja nu är ju inte argumentet om att bilarna körs i 200 km/h någon gång i månaden särskilt hållbart eftersom det är en gemensam egenskap i populationen. Så det argumentet håller inte för att förklara varför Renault avviker mot andra bilar i materialet. Eller menar Raphael att Renault inte tål tysk motorväg?

Bilprovningen var tidigare heltäckande. När man har hela populationen samlad minskar felmarginalen. Så långt är det rätt. Man behöver ju inte använda inferens utan kan kort och gott konstatera hur felnivån ser ut.

Hos TüV gäller inte detta. Där är det frågan om stickprov och det är för all del riktigt att det härstammar från en annan körmiljö än den svenska och att urval ökar risken för slumpmässiga fel. Ändock får den anses bekräfta den bild som vi också har från svenska data. Jag tror inte att jag tidigare påstått något annat om TüV. Vad jag haft synpunkter på gäller det index som du tidigare hänvisade till och som handlar om summan av reparationer, tid på verkstad och kostnaden som svar på den relativa felnivån. De invändningarna kvarstår eftersom ett index inte ger oss svar på felfrekvensen utan snarare på helt andra saker.

Samma sak gäller Norge. Om vi skall gå på Raphaels påståenden tål alltså inte Renault tysk motorväg eller Norges trafikmiljö men likväl är man minst lika bra som snittet i Sverige?

Ja den bortförklaring är väl om något underhållande "*ler*" (#28)...

MVH AL

#q • Uppdaterat: 2019-03-17 18:44
hultarn

Vi har haft denna diskussion tidigare, och saken är densamma nu: bilprovningen kollar enbart vissa delar av fordonen, och nog är byte av styrled billigare än byte av växellåda, vilken bilprovningen inte kollar.
Så, en viss bild får man från SBP, men långtifrån någon heltäckande.

#r • Uppdaterat: 2019-03-17 18:56
A.L

Nej visst hultarn. Bilprovningen får ses som ett stickprov. Och märkligt nog tycks resultatet hos TÜV stämma väldigt överens med både biltillverkarnas egna uppgifter över garantiåtgärder eller livslängden hos fordonen.

Men vi kan vara helt överens om att vi inte får svar på allt via TüV. Det får man sällan i några studier eller sammanställningar.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2019-03-17 19:26
A.L

Jag har inte lyckats hitta stöd för det Shogun. Men det visste du ju redan;-)

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2019-03-17 21:10
Raphael

Jag har haft två Renault, de var alldeles utmärkta bilar. Jag skulle absolut kunna tänka mig Renault igen. Renault säljer bra i Sverige och världen, de är bland de största och nu med Nissan-Mitsubishi den största. Före VW. De har enorma resurser. Fina inredningar, bra känsla. Tyvärr finns det mycket fördomar mot franskt. Jag har varit väldigt nöjd med mina franska bilar.

#u • Uppdaterat: 2019-03-17 22:41
A.L

Raphael. Jo det är tydligen fördomarna som gör att Renault har fler fel hos TÜV än konkurrenterna. Samma sak med livslängden. Det är fördomar som får människor att skrota fullt fungerande bilar.

;-)

Vad säger man. Ett gott skratt förlänger livet;-). Raphael borde måhända börja ägna sig åt underhållning istället för att arbeta som PR-konsult åt PSA?

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.