Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#13n • Uppdaterat: 2019-03-17 09:11
Raphael

Vargen, ja men visst. Och det är ju ett medvetet val inom VAG att märkena är utbytbara med varandra, att det finns en gemensam VAG design som kunderna ska känna in sig i exteriört och interiört.

Det har inte alltid varit så, om du tittar på Seat för några år sedan då Da Silva höll i Seat prnnan, så hade Seat en egen design som särskiljde dem från övriga VAG. En rundare, mjukare design. Både utanpå och inuti. Ett helt eget designstuk. Men det var då, efterföljarna har VAG anpassat till samma koncerndesign som de övriga.

Designchefen hos VAG - Mikael Maurer - håller sina underchefer i stramare tyglar än sin kollega hos PSA - Jean-Pierre Ploué.

För den som inte känner till Michael Maurer så gjorde han Mercedes A-klass, första generationen. Bara en sån sak... Sen jobbade han på SAAB under GM-eran.

Jean-Pierre Ploué däremot var designchef på Citroën och gjorde C6 och den första DS3. Båda kan vi räkna som individualistiska och unika exempel på design.

Medan Maurers jobb är att se till så märkena har en gemensam VAG stil, så är Ploués jobb att se till att ”hans” märken skiljer sig så mycket det går från varandra. Det är en uttalad strategi som PSA chefen Carlos Tavares även har tryckt på som viktigt för gruppens kommersiella växande.

Designchefen för DS är Thierry Metroz och han säger om sitt uppdrag så här: ”The fledgling DS brand will launch cars with strong visual differences, rather than chasing the "Russian doll" design favoured by German car brands, according to the firm’s design boss, Thierry Metroz.”
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/ds-wont-employ-copycat-model-styling-says-design-chief

Det ska synas att det är en DS, från 300-400 meters avstånd man ska kunna säga ”Det är en DS!” Jag tycker man kan det om DS framförallt nya DS 3 som har en väldigt speciell design. Åven tidigare produkter som DS5.

Jag personligen håller Metroz högt som en av världens ledande bildesigners idag.

#13o • Uppdaterat: 2019-03-17 09:19
Raphael

Peugeo, jag har problem med knäna vilket tar sig uttryck i att om jag sitter lågt under en längre tid så får jag värk i dem. Jag behöver en förarstol med avstånd till golvet. Enligt dig ska jag lämna in körkortet? Jag kör bra, jag är i fin form i övrigt så det tänker jag inte göra. :)

Men det kommer lägre bilar från DS. Nya DS9 är lågbyggd, DS har visat flera lågbyggda koncept som förstudier till den. Leverans våren 2020, trolig premiär hösten 2019.

Nästa modell mellan DS 3 och DS 7, trolig premiär hösten 2020, leverans våren 2021, lär också bli lågbyggd.

Men nu satsar DS på crossovers/SUV för marknaden önskar det. Det kan man ha olika uppfattningar om, jag har inget emot crossovers.

#13p • Uppdaterat: 2019-03-17 09:50
Raphael

Jag har lagt märke till att Shogun gärna återkommer ofta och bestämt till sin idé om att DS kommer floppa och försvinna från marknaden inom kort, men högste chefen har återkommande sagt ”This is a 30 year project”. De ger inte upp i första taget. Det är sant att försäljningen föll 2017 och sedan återhämtade sig svagt 2018, vilket har mycket att göra med utfasning av äldre modeller och en premium prispolitik istället för rabatter.
Här en intervju från ett år sen.
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/carlos-tavares-ds-sales-drop-no-concern-long-term-strategy

#13q • Uppdaterat: 2019-03-17 15:03
Styggavargen

Peugo, du och jag är inne på samma spår. Fast lämna in körkortet vet jag inte. Men köra runt i högbyggd fordon drar så mycket mer energi, och det är trist att branschen inte fattat detta.

#13r • Uppdaterat: 2019-03-17 15:14
Raphael

Vargen, men jag får ont i knäna om jag sitter i en låg bil, jag behöver viss vinkel. Varför ska jag inte ha rätt att ha en högbyggd bil som jag sitter bra i?

#13s • Uppdaterat: 2019-03-17 15:15
Raphael

Vargen, jag snittar på under 0,5 l/mil i blandad körning och 0,38-0,42 l/mil på landsväg. Det finns många värre att ge sig på än mig och min högbyggda bil.

#13t • Uppdaterat: 2019-03-17 19:16
Raphael

Shogun, jag misstänker att du inte har provat någon DS och därmed inte har en aning om kvaliteten.

#13u • Uppdaterat: 2019-03-17 20:39
Raphael

Shogun, där har du fel - jag har faktiskt provat flera DS. Det är bara DS 3 Crossback som jag inte provat än för den kommer ju först till hösten. Jag gillar inredningarna på de jag provat. Framförallt gillar jag DS5 och tycker det lite tråkigt att den är nedlagd. Fantastisk design! Men DS 3 Crossback är fin på bilderna.

#13v • Uppdaterat: 2019-03-17 20:50
Raphael

Jag är inne på min tredje Citroën, jag har haft två Renault och en Peugeot. Kvalitetsbilar rakt igenom inga problem. Min Picasso har gått över 16 000 mil, jag brukar byta efter 15 000 mil men den här gången väntar jag lite kan inte bestämma mig men vill känna på DS 3 när den kommer.

De allra flesta som kör franskt är nöjda med sina bilar, Citroën hade länge Sveriges nöjdaste ägare och som var mest säkra på att rekommendera till vänner och bekanta. Jag har förstått att byte av agentur under några år har inneburit en del missnöje, men det har ju inget med bilarna att göra.

Jag vet också att framförallt Peugeot har växt snabbt och att serviceverkstäderna inte har hunnit med.

De nya DS bilarna bygger på mya plattformar. Vi talar om alumium, magnesium, hållfasthetsstål och modulär uppbyggnad. Under hela framtagningen av DS så har man haft kvalitet som fokus.

Chefen för produktionen och fabrikerna säger att han vägrar släppa igenom en dålig bil, han fördröjer hellre produktionen för att säkerställa högsta kvalitet.

Jag har aldrig varit rädd för att köpa franskt, de passar mig som person.
Bra, billiga bilar att äga och köra.
DS är ju en premiumprodukt så den blir inte billig, men den är läcker.

#13w • Uppdaterat: 2019-03-17 21:12
Axa

Raphael
Även om du då och då upplever hybris så är inte du allena ”marknaden”. Vad du tycker om DS spelar mindre roll för marknadens reaktion framöver.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.