Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#13d • Uppdaterat: 2019-03-16 14:07
Raphael

Shogun, både DS7 och DS3 Crossback Blue HDI som körs på HVO släpper ut lägre utsläpp än din Toyota RAV4 Hybrid. Därför att HVO är ett klimatneutralt biodrivmedel. Om du håvdar att en RAV4 Hybrid släpper ut lägre CO2 än HVO 100 som släpper ut noll för det är klimatneutralt, måste du köra på biobränsle. Då är min fråga till dig: Vilket biodrivmedel är din RAV4 certifierad för,

#13e • Uppdaterat: 2019-03-16 17:45
Axa

DS verkar inte riktigt ha rosat europeiska marknaden heller.
Är just nu i Spanien och med anledning av allt snack om DS håller jag utkik efter märket.
Inte en enda har jag siktat. Däremot en hel del Citroën och vad gäller premiumbilar så är det tyskt som dominerar. I övrigt bra många Seat samt VW Polo.
Antar att DS är ytterst udda, nästan som en enhörning.

#13f • Uppdaterat: 2019-03-16 18:14
Audi A5 SB

Nog är och förblir DS udda. Med 38 sålda förra året (och 1 hittills i år), så lär det bli ett väldigt "exklusivt" inslag i Sverige. Jag kan bara påminna mig om att ha sett 2 äkta (alltså inte Citroen DS) DS i Sverige under all min körning i Sverige.

Så, men tanke på 127 inlägg för ett märke som knappast finns, är det väl "Much Ado About Nothing" (mycket väsen för ingenting).

#13g • Uppdaterat: 2019-03-16 19:09
crylen

Audi, ja man kan nästan tro att vi avhandlar märket Skoda !!

#13h • Uppdaterat: 2019-03-16 20:39
Raphael

Shogun, grejjen är att om man kör en DS 7 Crossback med HVO så får du lägre utsläpp av CO2 än med en bensinhybrid som RAV4. Det gäller även i fallet DS7 diesel vs DS7 laddhybrid. Fördelen med en laddhybrid i CO2 synvinkel försvinner när strömmen är slut och du kör den på bensin. Jag tycker det hade varit mycket bättre om man hade gjort laddhybrider på diesel, men på grund av mediakampanjer så finns inte efterfrågan. Det beklagar jag.

#13i • Uppdaterat: 2019-03-16 20:55
Raphael

Shogun, jag vill att du ber om ursäkt för dina falska påståenden om att jag skulle jobba för KW Bruun. Den enda relation som jag och min familj har till KW Bruun är att vi är nöjda kunder. Jag deltar i forumet på min privata egna tid för mitt nöjes skull, och jag tycker om att nörda in mig i mina favoritmärken. Vi är på ett bilforum, vi nördar oss här. Dina återkommande påståenden om att jag skulle få betalt av KW Bruun är falska och lögnaktiga, det är förtal och jag vill att du tar tillbaka dem.

#13j • Uppdaterat: 2019-03-16 21:16
Henrik M

Lite intressant att försöka få någon att be om ursäkt och ta tillbaks exakt samma påhopp/påstående som han själv gjorde i tråden under DS3.......

#13k • Uppdaterat: 2019-03-16 21:31
Audi A5 SB

"Lite intressant att försöka få någon att be om ursäkt och ta tillbaks exakt samma påhopp/påstående som han själv gjorde i tråden under DS3......."

Japp, men inte otippat.

#13l • Uppdaterat: 2019-03-16 21:40
Raphael

Tycker det är intressant med att många tycker det är intressant att säga att DS är helt oitressant, men tydligen var det tillräckligt intressant för att säga att det var ointressant. Vi får väl se hur de nya produkterna tas emot av marknaden det är ju iaf mycket på gång.

#13m • Uppdaterat: 2019-03-17 06:54
Peugo

Hahaa! Bra Raphael, sätt dit dom där märkesfanatikerna! Livet är allt för kort för att köras med dåligt byggda "tyska" bilar men vissa är så fast i sin tro så det blir komiskt!
Jag har själv kört DS7 och gillar komforten skarpt! Interiören är ju också ett par snäpp över "premium". Det jag inte gillar med DS7 är att det är ett högbygge, tron på SUV och "man ser så bra ut därifrån" är idiotiskt och hoppas det tar slut fort för högbyggena drar så mycket mer energi än dom lägre. Ifall man inte kommer in i lägre bilar så är det ett gott tecken på att ge tillbaka sitt körkort. PS. Körde även ett annat högbygge, nämligen C5 Aircross on även den bilen bevisade varför PSA, har varit, och just nu är bäst i världen på chassin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.